recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny stereo forstærker og højtaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny stereo forstærker og højtaler

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 00:41
Der burde være nok, dynaudio er kendt for at kunne tåle meget effekt hvis det er rene watt
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Hvis jeg selv skulle investere i stereo højttalere med et budget på ca. 20-30.000 kr. så ville jeg klart gå efter elektrostat. Måske ikke det oplagte valg til hårdtslående rock, men til alt andet er det meget svært at finde noget bedre. eventuelt parret med en sub til de laveste oktaver.

Martin Logans CLS står stadig som den største stereo oplevelse jeg nogensinde har haft, men desværre meget sjældne idag og alderen sætter sine præg på elektrostater.

Men her et par bud:

Forstærkerbud vil jeg overlade til andre, men der skal som regel en god overarm til at drive elektrostater.

Har du tilfældigvis hørt et par gamle Apogee Scintilla, de findes i en 4 ohm og 1ohm udgave.
Med den sidst nævnte har jeg til dato aldrig hørt en bedre gengivelse af en vokal i en højtalere, også så går den faktisk ned til 20hz rent.

De kræver plads og så skal der en RIGTIG heftig forstærker eller monotrin til for at drive dem.

Sorry for off topic

Tror gerne at Apogee'en kan give samme fantastiske stereo perspektiv med en helt, for dynamiske højttalere uopnåelig dybde i rumoplevelsen. Jeg var faktisk selv med på La Folia selvbygger sporet i tidernes morgen, men 20 Hz det kan jeg garantere jeg aldrig fik ud af de højttalere :-).

Så til trådstarter vil jeg sige at en open baffle højttaler kan give en helt fantastisk stereo oplevelse, men til dyb bas vil jeg nok kombinere med en sub/dynamisk bas håndtering som Martin Logan gør det idag. Ellers er der meget stor risiko for raslende membraner og overkogte effektforstærkere!
Til top
nam nam Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-Marts-2018
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nam nam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 22:08
ja til pandion 20, jeg købte et par efter jeg havde haft en session med dem, fantastisk lyd, utrolig klarhed og detaljeret lydbillede/ imponerende dybde i bassen. De er følsomme overfor dårlige indspilninger, men med gode indspilninger er de imponerende i deres lydbillede, gælder nok de fleste højtalere i det niveua. Det afhænger også lidt efter hvilken forstærker man benytter med dem. De spille alle genre imponerende, lige fra klassisk/ chello til techno/hård rock. 3 måneder efter sidder jeg stadig med smil på læben når det er lytte tid.

Redigeret af nam nam - 13-Marts-2018 kl. 22:10
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2018 kl. 21:07
.



Redigeret af DenOrdBlinde - 17-Oktober-2018 kl. 10:23
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2018 kl. 21:16
kunne SR 3 SIGNATURE ikke spille nok bas ?

For det subwooferen koster kunne du jo have købt større højtaler

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2018 kl. 22:10
.

Redigeret af DenOrdBlinde - 17-Oktober-2018 kl. 10:24
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2018 kl. 22:42
Problemet er måske at at når bassen ligefrem blive renere, faktisk lyder som en bas gør og ikke bare monotome bum bum eller brum brum lyde, en bas med mere nuancer og detaljer at folk ikke rigtig kan høre det fordi de fokusere mere manglende brummen, oomph oomph.

Altså lidt alla elektronisk musik (som sagtens kan lyde godt) f.eks kraftwerk og så noget musik med god bas f.eks jazz at the pawnshop eller noget med niels henning ørsted petersen

https://www.youtube.com/watch?v=4QELTPwVNzg (ikke så kraftig bas  men stadig rigtig godt og fra det dejlige serie med  morten og peter)


Eller den her, har måske ikke så meget med rigtig bas at gøre, med fed er den og så der BASS, mine Yamaha HS7 gør det godt, de er lidt tæt på en bagvæg med room control på -2 db som er fra 500hz og ned og alligevel er der bass,de gør det godt. (hs8 som jeg engang har haft, de er for sindsyge og store på et skrivebord)
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 00:02
.

Redigeret af DenOrdBlinde - 17-Oktober-2018 kl. 10:25
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 08:46
Jeg vil da lige give et par ideer til fremtidige udgifter.

En sub er dejligt til film, hvor man oftest sidder i den samme position, som så kan fintunes med subplacering og niveau. Problemet er de stående bølger hvor lydniveauet i den subsoniske område kan ændre sig markant, hvis man flytte sig en lille smule. 30cm kan gøre en kæmpe forskel. Jeg har selv droppet subben for et par store gulvhøjttalere. Det var et indretningskompromis og jeg savner den stadig når jeg skal se effektfulde film.

Der er specielt irriterende med musik, hvor man langt fra altid sidder fastlåst i sweetspot..

Jeg vil anbefale at du sparer op til endnu en sub, så du kan få bassen spredt mere ud i rummet med mindre pukler og dyk, og så kan du derefter investere i noget dsp rumkorrektion til dine subs.

Min egen erfaring er i øvrigt at selv om subben er nok så god og kraftig, så er det svært at opnå det der kontante ryk i mellemgulvet, som et par store gulvhøjttalere kan give. 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg vil da lige give et par ideer til fremtidige udgifter.

En sub er dejligt til film, hvor man oftest sidder i den samme position, som så kan fintunes med subplacering og niveau. Problemet er de stående bølger hvor lydniveauet i den subsoniske område kan ændre sig markant, hvis man flytte sig en lille smule. 30cm kan gøre en kæmpe forskel. Jeg har selv droppet subben for et par store gulvhøjttalere. Det var et indretningskompromis og jeg savner den stadig når jeg skal se effektfulde film.

Der er specielt irriterende med musik, hvor man langt fra altid sidder fastlåst i sweetspot..

Jeg vil anbefale at du sparer op til endnu en sub, så du kan få bassen spredt mere ud i rummet med mindre pukler og dyk, og så kan du derefter investere i noget dsp rumkorrektion til dine subs.

Min egen erfaring er i øvrigt at selv om subben er nok så god og kraftig, så er det svært at opnå det der kontante ryk i mellemgulvet, som et par store gulvhøjttalere kan give. 


Ja en sub mere og en minidsp på. Og så optimere det med MSO (mulitsub optimizer) software. Det dur, a garantere. Jeg har praktisk taget samme respons i hele sofaen. Har store HT i front(4x10" basser), som bliver delt ved 50hz til to subs bagerst i rummet. Integrationen er wunderbar. Detaljer, uumph og den jævne respons, er noget fronterne aldrig ville kunne klare alene. MSO FTW:
http://andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/index.html
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 09:55
Så må jeg jo bare sidde her og være misundelig med mine 4 x 8 og ingen sub. Jeg bor dog i lejlighed, så det er ikke godt hvis det bliver vildere end det.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af DenOrdBlinde DenOrdBlinde skrev:

@Gasolin - det giver god mening og jeg forstår godt hvad du mener - selvom min overgang fra cerwin vega til audiovector bassmessigt har været "hårdt" i tilvending så er bassen en hel anden i subben fra audiovector vs vegaer - utrolig præcis og dyb (skal den også være til den pris) - jeg syntes jeg har gjort det rigtige valg og elsker jeg har den tilrådighed - jeg kan falde helt i hen du ved når jeg spiller musik og det har jeg aldrig oplevet før - det må være der man skal havne udanset hvad ens smag er :) 

Jeg synes det er en god løsning st sætte en Sub på. De højttalere spiller utroligt rent og “korrekt”. Og det er fint til klassisk og akustisk musik. Til en gang pop og rock må lyden godt være mere farvet, så man kan mærke bassen og ikke kun fornemme den.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu