recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny stereo forstærker og højtaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny stereo forstærker og højtaler

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny stereo forstærker og højtaler
    Sendt: 03-Marts-2018 kl. 01:05
.

Redigeret af DenOrdBlinde - 17-Oktober-2018 kl. 10:20
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2018 kl. 09:26
I forhold til prisen på forstærkeren forekommer det mig, at du så underbyder med et sæt DALI Lektor 8. Skal det være DALI, ville jeg hellere pege på Mentor-serien, hvor jeg selv har et sæt DALI Mentor 6, men i din prisramme kan der blive til et sæt DALI Mentor 8 og stadig være godt 5.000 kr. op til din prisramme.

Jeg havde lejlighed til at høre Mentor 8 i Hi-Fi Klubben i Aarhus engang, og det gjorde jeg gerne igen.

Her er et sæt DALI Mentor 8. For en god ordens skyld har jeg ikke noget med annoncen på DBA at gøre.


Mvh. Jørgensen
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2018 kl. 11:05
Højttalerne er langt det vigtigste for lyden, så du bør omlægge budgettet lidt til 30000 for højttaler og 10000 til forstærker.

Højttalere kan du nemt købe brugt, da den tekniske udvikling ikke har bevæget sig meget de seneste år og brugtudvalget er enormt. Gulvhøjttalere er gået af mode, så de sælges billigt. Hvis jeg havde dit budget ville jeg kigge efter et sæt dynaudio contour 5.4, men der er som sagt rigtigt mange gode muligheder.

du kan eventuelt spille din forstærker op og gå efter separat forforstærker og effekt. Rotel rc1570 og rc1590 har hvad du søger af indgange og effekter kan købes brugt i mange prisklasser. 

Det er vigtigt du ike stirrer dig blind på hvor mange watt en forstærker har. Det nytter ikke den lan spille højt hvis det lyder tænderskærende hvergang knappen passerer kl. 9



Redigeret af slumbert - 03-Marts-2018 kl. 11:09
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2018 kl. 14:14
Hegel.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2018 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Højttalerne er langt det vigtigste for lyden, så du bør omlægge budgettet lidt til 30000 for højttaler og 10000 til forstærker.

Højttalere kan du nemt købe brugt, da den tekniske udvikling ikke har bevæget sig meget de seneste år og brugtudvalget er enormt. Gulvhøjttalere er gået af mode, så de sælges billigt. Hvis jeg havde dit budget ville jeg kigge efter et sæt dynaudio contour 5.4, men der er som sagt rigtigt mange gode muligheder.

du kan eventuelt spille din forstærker op og gå efter separat forforstærker og effekt. Rotel rc1570 og rc1590 har hvad du søger af indgange og effekter kan købes brugt i mange prisklasser. 

Det er vigtigt du ike stirrer dig blind på hvor mange watt en forstærker har. Det nytter ikke den lan spille højt hvis det lyder tænderskærende hvergang knappen passerer kl. 9



Vi er enige langt hen ad vejen, men det kan også være “farligt”, at stille det så firkantet op. Men enig i, at flere penge til højttaler, som regel giver bedre lyd ( når de andre forudsætninger er til stede, listet op i teksten ).
Et horribelt indrettet lytterum, vil jo ødelægge lyden, fra selv det bedste udstyr, så her kan vindes meget for måske ingen penge.
En preamp vil på samme måde kunne ændre lyden, både til det gode og dårlige, helt på linje med resten af udstyret.
Den gode lyd starter ved kilden, cd, pladespiller / pick-up osv, og skal helst bevares i preamp ( uanset om den er separat eller i integreret forstærker ).
Effektforstærker skal kunne styre højttalerne, som dens vigtigste opgave. For her må det ikke gå galt, for så vil selv bedste højttaler til budgettet, have været spild af penge.
Men blot styrte ud, og købe en forstærker samt højttaler, det kan give et dårligt resultat lydmæssigt. Der skal lyttes til forskellige setups, hvor det man finder bedst, kan tages hjem på prøve ( for det skal jo helst også lyde godt hjemme, sammen med resten af udstyret ).


Redigeret af JeTex - 03-Marts-2018 kl. 16:11
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2018 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

System Audio Pandion 20 på tilbud. Sat ned fra 20.000 kr. pr. stk. til 12.000 kr. pr. stk. Fed højtaler.


Har du hørt den spille? I min verden er der intet fedt ved lyden, og slet ikke til den pris.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2018 kl. 16:56
Tag et kig på Arendal som disse:
https://www.arendalsound.eu/products/1723-tower

Der får du suveræn lyd til prisen. De spiller kort sagt op med det meste, og banker en højttaler som Mentor 8 på alle parametre, og ja jeg har hørt begge af flere omgange.
De kan samtidigt tåle noget gas og levere en god og præcis bas. Mange justerings muligheder i øvrigt mht plugs i porte. De kan evt findes lidt billigere i deres outlet på hjemmesiden.

Redigeret af armani-thomas - 03-Marts-2018 kl. 16:58
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2018 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Jep. De spiller da pisse godt. Har hørt dem hos SA selv og har en ven som har købt dem - super lyd....


Det kan vi så ikke blive enige om.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2018 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Tag et kig på Arendal som disse:
https://www.arendalsound.eu/products/1723-tower

De kan samtidigt tåle noget gas


Det kan alle højttalere, så længe man har en forstærker med overskud og kontrol.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2018 kl. 19:07
Hvis jeg selv skulle investere i stereo højttalere med et budget på ca. 20-30.000 kr. så ville jeg klart gå efter elektrostat. Måske ikke det oplagte valg til hårdtslående rock, men til alt andet er det meget svært at finde noget bedre. eventuelt parret med en sub til de laveste oktaver.

Martin Logans CLS står stadig som den største stereo oplevelse jeg nogensinde har haft, men desværre meget sjældne idag og alderen sætter sine præg på elektrostater.

Men her et par bud:

Forstærkerbud vil jeg overlade til andre, men der skal som regel en god overarm til at drive elektrostater.


Redigeret af bphhm - 03-Marts-2018 kl. 19:22
Til top
AVnerd Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Marts-2009
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AVnerd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2018 kl. 21:34
Sidste sommer hørte jeg et par Triton 2 højttalere. Jeg hørte opera og klassisk på dem (for det var en anden der prøvelyttede), men de lød rigtig godt og absolut som nogle der også kan præstere på det dynamiske., Pga den integrerede aktive subwoofer, behøvede den primære forstærker ikke have helt så meget overskud som ellers. De står pt. Til 30K, så du burde kunne holde dig nogenlunde til budgettet. Og nok en af de eneste muligheder hvor du får >1000 W på bassen. Hvis man er til sådan noget

https://high-performance.dk/goldenear-triton-two.html

Redigeret af AVnerd - 03-Marts-2018 kl. 21:35
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2018 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Tag et kig på Arendal som disse:
https://www.arendalsound.eu/products/1723-tower

De kan samtidigt tåle noget gas


Det kan alle højttalere, så længe man har en forstærker med overskud og kontrol.


Disse bliver ved med og lyde godt og overskudsagtige, og uden komprimering i bassen. Jeg kan komme i tanke om mange højttalere der ikke klarer høje lydstyrker i nærheden af ligeså godt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu