recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erstatning for en HP EX495
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erstatning for en HP EX495

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 14:54
Hej.

Mere jeg tænker over det mener jeg, at min første ide om at adskille din mailserver fra din video server er rigtig.
Dine ønsker om lavt strømforbrug hænger ikke sammen med dine ønske on en mailserver der skal køre 24/7.

Når jeg ser dine beregninger tænker jeg tilbage. Kunne man ikke i EX495 montere en hurtigere CPU. Kan man ikke få en langsommere CPU?
Jeg syntes at du nævner en EX470. Kan man få en langsommere CPU til den?

Ellers kan jeg oplyse at jeg på et tidspunkt har prøver at sætte en 2,5" HDD i en QNAP TS210. Det virkede. Den må bruge mindre strøm end en 3,5".

Hilsen Carsten.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 15:50
Carsten - det er noget vås. 
en mailserver bruger stort set ingen ressourcer, så du kan køre det på næsten ingen jern. I Kim's tilfælde har han en "fungerende" mailserver med data, som han helst ikke vil væk fra, og sådan er det bare. HP's gamle NAS (som er ex470 og 495) bruger alt for meget strøm og nej du monterer ikke bare en ny cpu eftersom det er teknologier der er udgået for 5 år siden, og bundkortene er ikke bare sådan at skifte. 

Og wow - du har prøvet at sætte en 2,5" disk i en 3,5" ramme - Det eneste man skal bruge er en adapter ramme og de koster vitterlig ikke meget så kan du ALTID få en 2,5" i en 3,5". I det her tilfælde er det dog ikke diskene der trækker læsset. Det er bundkort og cpu, selvom cpu'en ikke er voldsomt kraftig i de maskiner heller, så er de bare så gamle at dengang havde de som minimum en TDP på 35w, modsat i dag hvor du kommer ned under 10W så let som ingenting. Udfordringen er hvis han ønsker en øget responstid ved eventuelle fejl. Eftersom der kun kan sidde 1 disk i de maskiner, så har man ikke rigtigt nogen mulighed for at lave et raid1 setup i tilfælde af at en disk skulle fejle. (og det er IKKE lagerplads der er problemet.)

@Kim - Du kan gå en smule på kompromis med strømmen ved at købe et mini-ITX board og fx det her kabinet https://www.proshop.dk/Kabinet/Inter-Tech-Mini-ITX-601-Kabinet-Mini-ITX-Sort/2530701 - der er netop plads til 2x 2,5" diske. (lod være med at sætte strøm LED til, da det godt nok var et kraftigt blåt lys den udsendte foran ved knappen, så den lyser kun ved HDD aktivitet nu)
Mini-ITX'erne vil bruge en smule mere strøm end NUC'erne, men det giver dig så en fleksibilitet i muligheden for at bygge lidt mere ud på den, til gengæld er den altså ikke mere end 4 NUC's stor samlet set. (2 i højden  af de tynde nucs og 2 i længden)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Mere jeg tænker over det mener jeg, at min første ide om at adskille din mailserver fra din video server er rigtig.


Den del går for så vidt ud på et, da videoserveren (den del af serveren) praktisk talt ikke bruges mere. Resultatet bliver derfor det samme. 
1. En ny mailserver og langt mindre strømslugende.
2. Videoservernen (nuværende EX490) er slukket eller i bedste fald i kronisk standby LOL  

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Dine ønsker om lavt strømforbrug hænger ikke sammen med dine ønske on en mailserver der skal køre 24/7.


Det er lige præcis det der er ønsket/formålet med spørgsmålet. Pt bruger jeg godt og vel 85watt på at lege mailserver, hvilket er helt hen i hegnet, eller rundt regnet 2000,- om året i kroner/øre.

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Når jeg ser dine beregninger tænker jeg tilbage. Kunne man ikke i EX495 montere en hurtigere CPU. Kan man ikke få en langsommere CPU?
Jeg syntes at du nævner en EX470. Kan man få en langsommere CPU til den?


Jeg har en hurtigere CPU liggende, en Core2Duo E8200. Men det bliver EX490éren ikke mindre strømslugende af, tværtimod. Så en hurtigere CPU i den maskine, det er i stik modsat retning. 
(jeg fornemmer heller ikke du mente det Wink)
Jeg har den originale Dual Core E5200 CPU. Men det er nærmest ikke besværet værd at sætte den i. Hele arkitekturen i designet gør jo, at det suger en hel del strøm. Og at finde en strømbesparende LGA775 CPU i dag, det er vist mere eller mindre umuligt. 

Den gamle EX470 er en AMD processor (en Sempron model). Og maskinen i sig selv er slet ikke værd at rode med mere. Det er EX490éren sådan set heller ikke. Den er 9 år gammel.  

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Ellers kan jeg oplyse at jeg på et tidspunkt har prøver at sætte en 2,5" HDD i en QNAP TS210. Det virkede. Den må bruge mindre strøm end en 3,5".

Uden tvivl bliver den hurtigere, men TS110 er altså dræbende langsom, (burde din 210 også være da de vidst er identiske). Men det egentlige problem med NASén, det er valg af mailserveren. 
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 17:14
Jeg er selv Windows mand, og har da også en server ved siden af Synology. Bruger dog synology mail med imap. De er billige og bruger ikke meget strøm
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:


@Kim - Du kan gå en smule på kompromis med strømmen ved at købe et mini-ITX board og fx det her kabinet https://www.proshop.dk/Kabinet/Inter-Tech-Mini-ITX-601-Kabinet-Mini-ITX-Sort/2530701 - der er netop plads til 2x 2,5" diske. (lod være med at sætte strøm LED til, da det godt nok var et kraftigt blåt lys den udsendte foran ved knappen, så den lyser kun ved HDD aktivitet nu)
Mini-ITX'erne vil bruge en smule mere strøm end NUC'erne, men det giver dig så en fleksibilitet i muligheden for at bygge lidt mere ud på den, til gengæld er den altså ikke mere end 4 NUC's stor samlet set. (2 i højden  af de tynde nucs og 2 i længden)

Claus. Jeg er rimelig med på hvordan man bygger en computer. Har praktisk talt altid selv gjort det siden sidst i 80érne, undtagen med serverne, mine NAS bokse og så min bærbar.. Personligt foretrækker jeg helt klart at bygge selv, hvis det giver mening.

Det er ikke fordi økonomien er problemet. Det er mere et forsøg på at se, hvor langt ned jeg kan komme for noget så simpelt som en mailserver. 

Et mitx kabinet som du linker til
og så fx dette bundkort med en j4205 (der er ikke så mange at vælge imellem).
https://www.proshop.dk/Bundkort/ASRock-J4205-ITX-Bundkort-Intel-Braswell-Intel-Onboard-CPU-socket-DDR3-RAM-ITX-/2572995

Det kunne godt være et alternativ for at løse 2 disk muligheden i forhold til NUCén for ca. 400,- mere.

2 disk behovet er reelt set kun for at kunne lave backup på en selvstændig disk. Selve systemet og mailserveren (inkl databasen) fylder ikke alverdens.
Så en anden mulighed kunne også være med en ekstern USB3 disk, som går i dvale når ikke der laves backup. 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Jeg er selv Windows mand, og har da også en server ved siden af Synology. Bruger dog synology mail med imap. De er billige og bruger ikke meget strøm

Billige i forhold til hvad?Wink
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 22:58
Du har ret Kim - det ser godt nok sløjt ud i øjeblikket. Tror hvis du kan vente en måneds penge, så kommer de nye nok ud.  "gemini lake" modellerne blev annonceret december/januar, så de må sg snart komme på markedet.

Ser dog ud til at BJ-trading har lidt forskellige. men der er også stor forskel på aldrene. J1800 er sg snart +3 år.  https://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?side=vare.asp&gruppe=Bundkort&overgr=Hardware


Redigeret af claus_jac - 06-Marts-2018 kl. 23:02
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2018 kl. 00:19
De nye gemini lake ser helt klart ud til at være mere interessant pga de 4MB cache kontra 2MB. Det kunne godt være værd at vente på dem. Til gengæld betyder det at jeg ikke kan udnytte den stak DDR3 SO-Dim RAM jeg har liggende i skuffen, for de kommer til at køre DDR4 Cry
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2018 kl. 07:41
Billig for kabinet+cpu+ram osv. Og hvis man skal købe en windows licens så er den dyre alene (normal priser) end en 216se (2 bay nas).  Selv bruger jeg ikke windows 10 mere på serveren da den er blevet for "opdatering ivrig" Bruger selv 2016 server, men jeg får det også "gratis".
Men kan godt høre du gerne vil windows vejen. Kender flere der har en NUC som server og de gør det rigtig godt.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2018 kl. 11:08
En Synology DS216se koster i dag lige omkring 1000,- uden diske.
Den kører på en 800mhz Marvel Armada 370 CPU
DS216se har 256MB RAM.

Min Qnap TS-110 kører på en 800mhz 6281 Marvel CPU og 256MB RAM. 
Den er dræbende langsom.

Jeg kunne aldrig drømme om at investere i en lign NAS een gang til, om så jeg fik den gratis. Det ville være et komplet selvmål at gøre det. 
Det er ikke fordi jeg tvivler på den kan drive en mailserver helt fint. Men den er ganske enkelt ikke behagelig at arbejde med. Bare det at logge ind på min TS-110 det holder min tålmodighed simpelthen ikke til mere. Jeg er nok blevet meget kritisk hvad det angår.
  
Så hvis valget skulle ligge på en NAS igen, så skal vi op i en noget større model (hurtigere). Og så følger prisen med op.  

Ved at samle en maskine med kabinet, bundkort og en 120GB SSD disk:
Kabinet: Inter-tech Mini-ITX 601 - pris 345,-
Bundkort: ASRock J4205-ITX - pris 841,-
SSD: Kingston SSDNow UV400 120GB - pris 340,- (jeg overvejede faktisk en 64GB disk, men prismæssig kan det ikke svare sig). 
(RAM har jeg når det er DDR3. Windows 10 licens har jeg).

Så ender jeg på 1526,- der efter min overbevisning langt langt overgår en NAS i den kaliber vi snakker om her. 
Hvad angår strøm forbruget, så ligger den stort set ens med den NAS vi sammenligner med her, på ca  13watt. Maskinen herover kan i yderste instans presses op på 28watt, men ligger i snit omkring 15watt. 

Fordelen ved en NAS som du henviser til, det er klart nok 2-bay disk med de raid muligheder det nu engang giver, og så den færdige, brugervenlige og køreklare software der ligger bag. 
Hvis min server skulle bruges til noget mere "tungt" eller rumme langt mere data, så løses "1-bay problemet" (den har reelt mulighed for 2 x 2.5" diske) med et større kabinet, dog til en mer-pris.
Softwaren har jeg som sagt ikke den store fidus til. Jeg synes de er for dårlige. 

Og så lige en sidebemærkning der trækker til selv-byg maskinens fordel:
Hvis jeg en dag vælger at droppe min mailserver, så kan maskinen stadigvæk bruges fx som HTPC, hvilket den vil være yderst velegnet til, og faktisk som en klar erstatning for min nuværende HTPC som køre på en oldnordisk i3 2320 CPU. NAS kan ikke rigtig bruges til andet end, hmm NAS.  Wink

(Hold da op hvor er det egentlig deprimerende alt det gamle hardware jeg stadigvæk bruger.. I gamle dage levede mine maskiner max 2-3 år før de blev skiftet. Jeg mangler tid! Cry).
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2018 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 så kan maskinen stadigvæk bruges fx som HTPC, hvilket den vil være yderst velegnet til .

Hej.

Hvis du på et tidspunkt ønsker en ny HTPC syntes jeg ikke, at du skal bruge en gammel mailserver, men i stedet kigge på disse links. Denne løsning har HDMI 2.0 og kommer til at vise NetFlix i 4K, og har en TCP på under 30W.

AMD Readies Ryzen 3 2200GE & Ryzen 5 2400GE APUs with Reduced TDP



Nogle AM4 motherboards får pludselig HDMI 2.0 med en Raven Ridge APU:
 
'Can confirm 4k 60hz 4:4:4 on the Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3' 
and
'a 2200g on a asrock b350m pro4, it works flawless in 4k60p rgb 4:4:4'

Fra:



AMD Plans PlayReady 3.0 Support for Polaris and Vega based GPUs in 2018, Vega APUs in Q2:


Jeg ved ikke hvor lavt forbrug du kan komme ned på. Men jeg mener at der allerede findes en applikation til både at Undervolte og Underclocke.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 07-Marts-2018 kl. 13:01
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2018 kl. 13:04
Øh Carsten.. De skriver om 35watt TDP. Det er godt nok også voldsomt hurtigere CPUér. Men det er også 3.5 gange mere watt i forhold til Intels 10watt TDP.

Eller så er der noget jeg misforstår her.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu