recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erstatning for en HP EX495
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erstatning for en HP EX495

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Erstatning for en HP EX495
    Sendt: 05-Marts-2018 kl. 16:00
Søger en maskine med fokus på at nedbringe strømforbruget, fra min efterhånden ekstremt alderende og moddet HP smartmedia server EX495 (490), med en Core 2 Duo 6600 CPU og 4GB RAM, som bruger godt og vel 70-80watt i idle med 4 diske i. De 4 diske består mest af alt af data såsom rippede DVD, BD film, og det meste skal efterhånden bare kasseres. 

Jeg kunne godt fjerne diskene så jeg kun har een disk, og så evt. en USB disk til backup. Men strømmæssig sluger et G33 motherboard med en Core 2 duo 6600 CPU en stor del alligevel, plus at maskine er 9 år gammel. 

Derudover laver den praktisk talt ikke ret meget mere. Den kører WHS2011, uden dog at det benyttes mere. Og så kører en mailserver, (HmailServer), der ikke tager mange ressourcer. Til gengæld er det netop denne Hmailserver der gør, at det fortsat skal være en windows maskine. 

Jeg søger derfor en ny strømbesparende maskine, som kører windows af en eller anden art (windows 10 tror jeg), hvor mailserveren bare kan stå og hygge sig, uden at koste en bondegård om året i strøm. (Pt omkring 2000,-). 
Jeg tænker at det skal være en lille "let" maskine, med en SSD som system drev og evt. Hmailserveren. Derudover ville jeg tilslutte en USB3 disk til bruge for data og backup, da jeg ikke har behovet for hverken 3 eller 4 diske mere. 

Jeg havde selv overvejet en lille NUC NUC6CYAH, med en 120GB SSD, 8GB Ram og en windows 10. Men jeg er lidt i tvivl om, hvor meget strøm den egentlig trækker.
I sammenligning med nuværende, så er det TDP 65watt imod TDP 10watt alene på CPUérne, hvilket også har en del at sige. Men da C2D 6600 CPUén ikke ligefrem knokler derudaf, så er det worse case scenarie imod en markant lavere effektiv CPU. Til gengæld er J3455 CPUén sandsynligvis mere en rigelig til at drive denne lille simple mailserver. 

Nogen andre bud?
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2018 kl. 16:45
Næh, en J3455 er nem tilgængelige, billig indkøb, billig i drift og rigelig kraftig til det brug du beskriver.
.....
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2018 kl. 17:04
Hej.

Der er noget jeg ikke forstår, selv om jeg har læst dit indlæg to gange.
Ja i dag har du en EX495 som laver to ting. Men kan du ikke bare flytte mailserveren og så
bibeholde video serveren. Og måske kun tænde for den når I vil se video?

Jeg ved så ikke, hvad du har af andre steder hvor du kan køre en mailserver, og om det så stadig skal være Windows. Men den mindste Windows maskine jeg bruger er en Intel Compute Stick med en 5V og 2A strømforsyning. Der har jeg så tilsluttet en 3 port USB HUB med indbygget Ethernet port.

Men der er nok meget i din installation jeg ikke kender til.

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 05-Marts-2018 kl. 17:07
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2018 kl. 18:32
Kim - jeg linkede til en test af j3455 nuc'en fra technikaffe.de her http://forum.recordere.dk/tilbud-mini-pc_topic154591_post1555085.html#1555085
(tysk, sorry)
Det er jo en quadcore, så ja den er nok mega overkill. du kan nok endda gå endnu længere ned til en celeron n3050 - dette er en dualcore og bruger så vidt jeg husker en smule mindre strøm end j3455, og de fås så vidt jeg husker også i en nuc, og koster vitterlig ikke meget. (men performance mæssigt kan det ikke betale sig at købe en 3050, da j3455 ikke koster meget mere) - 3050'eren sidder også i rigtigt mange lowend chromebooks.

men du har ikke overvejet en anden mailserver? hvis du har en NAS, så er det jo nærmest lige for at smide en mailserver på sådan en hvis det da ikke allerede er tilgængelig der. (men selvfølgelig, hvis der ligger 8 års mails på din mailserver nu, så kan jeg godt se det er en udfordring at skifte, men det er jo også derfor man laver opgraderingsplaner i virksomheder. I tilfælde af man er nødt til at gå en anden vej end den man har gået hidtil. :-))
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2018 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Der er noget jeg ikke forstår, selv om jeg har læst dit indlæg to gange.
Ja i dag har du en EX495 som laver to ting. Men kan du ikke bare flytte mailserveren og så
bibeholde video serveren. Og måske kun tænde for den når I vil se video?


Den er oprindeligt sat op for at lege videoserver (alle mine rippede DVD og BD film), webserver og mailserver. Både video og Web bruges praktisk talt ikke mere.
Tilbage er så mailserveren, som er en meget lille application. Det er derfor jeg vurdere det er torske åndsvagt at fortsætte med en så gammel og forholdsvis strømslugende maskine, bare for at drive den mailserver. 

En mulighed var selvfølgelig at købe en anden maskine til mailserveren og så sætte EX49eren i "standby". Jeg har bare en mistanke om, at den kommer til at ende som min EX470. Den ligger pt i en flyttekasse, og har ikke været startet op i +tre år nu LOL 

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Jeg ved så ikke, hvad du har af andre steder hvor du kan køre en mailserver, og om det så stadig skal være Windows. Men den mindste Windows maskine jeg bruger er en Intel Compute Stick med en 5V og 2A strømforsyning. Der har jeg så tilsluttet en 3 port USB HUB med indbygget Ethernet port.

Men der er nok meget i din installation jeg ikke kender til.



Hmailserver, som er den mailserver jeg bruger, den virker kun på en windows maskine. 
Jeg kender ikke de der Computersticks. Min holdning har egentlig været, at den nok fungere såen nogenlunde til en fast GUI. Men som "server" eller der er det skidt, specielt hvis man skal arbejder såen mere på afstand med den. Jeg har ikke meget tålmodighed med de ting. Men det kan sagtens skyldes jeg ved for lidt om dem.

Redigeret af Kandersen - 05-Marts-2018 kl. 22:34
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2018 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Kim - jeg linkede til en test af j3455 nuc'en fra technikaffe.de her http://forum.recordere.dk/tilbud-mini-pc_topic154591_post1555085.html#1555085
(tysk, sorry)


Yep, og det var egentlig den der igen fik mine tanker i gang, om den måske var det oplagte at bruge til formålet. 

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Det er jo en quadcore, så ja den er nok mega overkill. du kan nok endda gå endnu længere ned til en celeron n3050 - dette er en dualcore og bruger så vidt jeg husker en smule mindre strøm end j3455, og de fås så vidt jeg husker også i en nuc, og koster vitterlig ikke meget. (men performance mæssigt kan det ikke betale sig at købe en 3050, da j3455 ikke koster meget mere) - 3050'eren sidder også i rigtigt mange lowend chromebooks.


Til den pris en J3455 koster, der vil jeg ikke forsøge spare de sidste få kroner, for at få en celeron. Så meget besparelse er jeg heller ikke ude i, da det næppe er mere en ganske få watt det drejer sig om. 

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

men du har ikke overvejet en anden mailserver? hvis du har en NAS, så er det jo nærmest lige for at smide en mailserver på sådan en hvis det da ikke allerede er tilgængelig der. (men selvfølgelig, hvis der ligger 8 års mails på din mailserver nu, så kan jeg godt se det er en udfordring at skifte, men det er jo også derfor man laver opgraderingsplaner i virksomheder. I tilfælde af man er nødt til at gå en anden vej end den man har gået hidtil. :-))

Jeg har flere gange overvejet en anden løsning. Men har det rimelig godt med mailserveren i dag, og orker ikke rigtig begynde at sætte mig så meget ind i en ny. Udover det er det en af de rigtige (RIGTIGE) gode mailservere, som er gratis. Dem til NAS, de stinker fælt, samtidig med min NAS (som jeg forresten også har stående) er lige så tusse gammel som min server. Og bare det man tænker på at forbinde til den, så går alt i slowmotion. (En Qnap TS-110). 
Jeg har tidligere brugt en voldsomt dyr mailserver (Mdaemon mener jeg den hedder). Og nok havde den et langt bedre GUI, men den var slet slet ikke pengene værd til mit lille "hobby" domæne. 
Så pt bliver jeg ved Hmailserver.

Mht til den der NUC du linkede til i den anden tråd, den fra Proshop. Så synes jeg egentlig den er rimelig til at have med at gøre, lige indtil jeg kom til at læse teksten.. 
https://www.proshop.dk/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-NUC-NUC6CAYH-Celeron-J3455/2578482

"Uden harddisk (OBSkan opgraderes med 1 x M.2 2230 SSD & 1 x SATA-600 HDD / SSD),"

Det er sgu mystisk, for umiddelbart findes der ikke M.2 SSD i 2230 størrelsen. 

På intel ark skriver Intel, at M.2 er til wireless.. Endnu mere underligt, da der er AC wireless på bundkortet. 

Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 08:01
Måske et lidt dumt spørgsmål, men hvad har du af krav til en mail-server og er det absolut nødvendigt at det er en du selv har i huset?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 09:50
Kim  - det er fejl i koordination mellem CNET data og proshops egen beskrivelse. - der ER en 2230 m.2 port i, men den er altså brugt til det interne wifi (der er ingen wifi påloddet et bundkort, de sidder alle som pcie indstikskort i et 2230 stik uanset producent. Eftersom det er en ting der kan gå i stykker ret "let" så skal det kunne udskiftes.) - Der er derfor udelukkende 1x sata 6G port til en 2,5" disk. (men det burde jo også være ganske rigeligt.)

Jeg har selv en j1900 itx baseret maskine der pt kører som tv-headend server på en ubuntu 17.10 i øjeblikket, men overvejer seriøst den nye pentium silver model med quadcore. den har nemlig understøttelse for VT-d så jeg reelt kan smide en hypervisor på og lave disk passthrough så den kan bruges som legetøj til både virtualisering og docker samt fuld 4K@60 hevc afspilning.


Så vidt jeg husker er de ikke kommet i handelen endnu i dk, men det varer nok ikke så længe. 




Redigeret af claus_jac - 06-Marts-2018 kl. 09:55
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Måske et lidt dumt spørgsmål, men hvad har du af krav til en mail-server og er det absolut nødvendigt at det er en du selv har i huset?

Basale krav:
Primært. Den skal køre stabilt Wink 
Sekundært. Den skal gerne være såen nogenlunde håndterbar, hvis jeg pludselig en dag finder på at teste noget andet/nyt software på den. Pt overvejer jeg en OpenHab2 installation. Jeg har allerede en kørene på en Rpi, men fordi jeg er mere windows mand end linux, så overvejer jeg at skifter den over på min server. 

Det er efterhånden nok mere stædighed end en nødvendighed, at jeg forsat selv hoster mailserveren. For efterhånden en hel del år siden da jeg startede med alt det her hosting og havde indtil flere domæner, (inkl egen registreret DNS server) der var det pinedød nødvendigt, hvis man skulle skabe et ordentlig og mailsikkert miljø. Ingen udbydere brugte specielt meget tid på at gå op i sikkerhed, spam osv. 
Jeg har flere gange overvejet at flytte hosting ud af huset, men enten er det bøvlet i form af at redde gamle mails, eller så er jeg ikke meget for at slippe den sidste egen kontrol.. Det er nok allermest stædighed LOL
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 12:50
Hvad med en Synology NAS, ville den ikke kunne det du søger?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Kim  - det er fejl i koordination mellem CNET data og proshops egen beskrivelse. - der ER en 2230 m.2 port i, men den er altså brugt til det interne wifi (der er ingen wifi påloddet et bundkort, de sidder alle som pcie indstikskort i et 2230 stik uanset producent. Eftersom det er en ting der kan gå i stykker ret "let" så skal det kunne udskiftes.) - Der er derfor udelukkende 1x sata 6G port til en 2,5" disk. (men det burde jo også være ganske rigeligt.)


ja selvfølgelig.. logisk nok selvom jeg fik opfattelsen af, at wireless sidder mounted på bundkortet.. 
Jeg hæftede mig bare ved at de skrev en M.2 2230 SSD. Den findes nemlig ikke Smile

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Jeg har selv en j1900 itx baseret maskine der pt kører som tv-headend server på en ubuntu 17.10 i øjeblikket, men overvejer seriøst den nye pentium silver model med quadcore. den har nemlig understøttelse for VT-d så jeg reelt kan smide en hypervisor på og lave disk passthrough så den kan bruges som legetøj til både virtualisering og docker samt fuld 4K@60 hevc afspilning.


Så vidt jeg husker er de ikke kommet i handelen endnu i dk, men det varer nok ikke så længe. 

Jeg kunne godt nøjes med den anden. Jeg har ikke de store armbevægelser, og slet ikke i linux. Jeg kan ikke rigtig forene mig med det LOL
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Hvad med en Synology NAS, ville den ikke kunne det du søger?

Ikke med samme mailserver, den findes kun til Windows. 
De mailservere jeg har prøvet på NAS (også min tidligere Synology NAS), de har bare ikke været specielt gode. Dem der findes i dag til min qnap, de kan ikke køre imap, som efter min mening er mere eller mindre et mindste krav i dag. Min qnap er i øvrigt slet ikke værd at bruge til noget mere. Den er så ekstrem langsom (800mhz ARM cpu).

Så jeg holder ved windows og skal derfor have bygget/købt en eller anden lille effektiv maskine, som gerne skulle bruge temmelig lidt strøm. Den jeg har i dag hiver for omkring 2000,- om året. Den kan selvfølgelig pilles ned i et mere moderat niveau ved at fjerne de 3 af diskene, til omkring 47watt (fordi den er moddet. Oprindelig tager den i følge specs 38watt med en disk). Men jeg tror på det er muligt at komme meget længere ned, nok helt ned omkring 15watt. 
Det burde nedsætte forbruget i kroner pr år fra ca 2000,- i dag til 300,-. Noget jeg burde have gjort for flere år siden.  

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu