recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MacBook Pro bliver meget varm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MacBook Pro bliver meget varm

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: MacBook Pro bliver meget varm
    Sendt: 10-Marts-2018 kl. 10:21
Hej,

Jeg sad i går og lavede noget videoredigering på min MacBook Pro 2017 model, og det gjorde jeg vel i en 3 timer. Fik derefter lidt af spise, i mens den stod og arbejdede, og efterfølgende tog jeg lige et par dungeons i World of Warcraft (ja jeg er en pige-nørd) Embarrassed

Jeg opdagede dog, at maskinen blev utrolig varm og begyndte at blæse på maks. styrke. Maskinen stod på bordet, så ikke noget med, at den var pakket ind i en dyne eller et tæppe i sofaen, men jeg synes alligevel, at den blev meget varm. Jeg kørte godt nok ikke en temp. måling, men den blev altså varm. Ikke brændvarm, men ja, i hvert fald en del varm LOL

Er det noget den kan tage skade af? Og er det noget man skal være opmærksom på?


Beklager hvis det er et dumt spørgsmål!
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Hej,

Jeg sad i går og lavede noget videoredigering på min MacBook Pro 2017 model, og det gjorde jeg vel i en 3 timer. Fik derefter lidt af spise, i mens den stod og arbejdede, og efterfølgende tog jeg lige et par dungeons i World of Warcraft (ja jeg er en pige-nørd) Embarrassed

Jeg opdagede dog, at maskinen blev utrolig varm og begyndte at blæse på maks. styrke. Maskinen stod på bordet, så ikke noget med, at den var pakket ind i en dyne eller et tæppe i sofaen, men jeg synes alligevel, at den blev meget varm. Jeg kørte godt nok ikke en temp. måling, men den blev altså varm. Ikke brændvarm, men ja, i hvert fald en del varm LOL

Er det noget den kan tage skade af? Og er det noget man skal være opmærksom på?


Beklager hvis det er et dumt spørgsmål!

Min bliver også varm når den rendere, dog mest når det i H264/ H265 og blæserne køre også, måske på maks.
Det samme sker i øvrigt også på en iMac 27" 2017 som er maks. konfigureret.

Tilgengæld er en iMac Pro helt tyst, selv efter en time under full load er den stille.
Men den er til gengæld ret så varm ved selv udblæsningen bag på.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 10:44
Videoredigering er til den krævende side. Derfor er det helt naturligt, at CPU'en arbejder hårdt, mens den foretager redigeringen.

Umiddelbart er det ikke noget problem, da blæseren netop sidder der af samme grund.
Sørg dog for, fremadrettet, at støvsuge diverse åbninger på Macbook'en, ind i mellem, så blæser og køleribber holdes nogenlunde fri for støv.
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 10:49
Tak for jeres svar.

Nu er min MacBook Pro kun omkring 2 mdr. gammel, så den er ikke så støvet endnu, men tak!

Det vil sige, at jeg godt kan spille på maskinen i et par timer uden at det gør noget? Også selvom blæserne kører og maskinen bliver varm på undersiden?

Jeg ved godt, at blæserne jo sidder der af en grund, men ville lige være sikker på, at den ikke tager skade af varmen
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 13:46
ja - hvis den bliver FOR varm, vil den automatisk lukke ned. Men det er en af hovedårsagerne til at man helst ikke bruger en bærbar til videoredigering. Hardwaren bliver i bund og grund banket sønder og sammen, når man leger med video og især til rendering som indtil videre er primært ren CPU arbejde. (som en bil der kører med maks omdrejninger over længere tid) Der findes en gammel applikation som kan styre blæserne, ved ikke om de er blevet opdateret. I gamle dage skete det også når man kørte virtualisering på maskinerne fordi CPU'en blev tvunget til at køre maks. (bug i softwaren)
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 15:38
At sammenligne med en bil der køre fulde omdrejninger er at presse citronen en anelse - der er altså ingen sliddele i en CPU, så længe temperaturen er ok sker der ikke noget ved det.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 17:06
æhhh du ved godt hvad varme kan gøre ved ting ikke? - blot fordi der ikke er sliddele, så er der stadig ting der kan gå i stykker når noget bliver varmt. om ikke i cpu'en, så i de omgivende komponenter der ikke nødvendigvis har samme tærskelværdier for varme.
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 18:13
Men hvordan kan det være, at producenter som Dell skriver om deres XPS serie og Apple om deres MacBook Pro at man kan videoredigere osv. på farten? Det er måske bare "falsk" markedsføring? Jeg kender en del grafikere der også laver video og billede arbejde på deres bærbare computere, men selvfølgelig har deres primære arbejde på en iMac/stationær PC - som også er mit tilfælde btw. Det er dog rart at kunne redigere på farten også.

Jeg synes ikke rigtig, at jeg bliver klogere, og jeg beklager!

Kan man eller kan man ikke spille på en MacBook Pro uden at overbelaste og skade maskinen? Jeg kan godt li at spille lidt WoW og D3 men det er klart jeg sidder jo ikke og spiller i flere timer på en MacBook Pro, men det er rart med muligheden lidt at kunne slå en time ihjel i ny og næ.

Dog ikke, hvis det skader de indre dele???
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 18:29
Måske, den godt kan klare bege dele - men sikkert ikke lige efter hinanden. I dit startindlæg, skrev du, at du havde lavet noget videoredigering, og derefter spillede et spil på den. Måske, den lige skulle have haft lov til at køle ned efter sin første opgave inden du satte dig til at spille?
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 19:45
Selvfølgelig kan den klare det "lige efter hinanden"! Så snart den er færdig med videoredigering, vil CPU'en hurtigt synke i temperatur, da spillet ikke er nær så CPU-krævende. I øvrigt er det langt fra sikkert, at alle kernerne i CPU overhovedet benyttes, i forbindelse med video-rendering. Det er softwareafhængigt.

Hvilken CPU sidder der i sådan en MacBook? Er det en Intel CPU, så er der overhovedet intet problem, da de automatisk clocker ned, hvis temp'en bliver i overkanten.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 19:47
Chrizzy.

Spil du bare løs, i timer, INTET problem!
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 21:25
Selvfølgelig kan den det. MEN enhver enhed der skal arbejde på fuld kraft vil generere varme. afhængig af hvorledes varmen bliver ledt væk, så er det enten ikke noget problem eller det kan være et problem over tid. Apple har haft 2 MEGET store sager med varmeproblemer. Den første var den hvide macbook hvor varmen begyndte at misfarve kabinettet, og batteriet lå desværre lidt for tæt på, så det bulede ud. Det medførte en class action lawsuit i usa, og de tabte. - desuden var kablet til trackpadden lige en kende for tæt på, så det medførte også den smeltede, og derfor gjorde trackpadden ubrugelig. DEn anden var med den diskrete nvidia chip i en gammel macbook pro udgave. - altså det "eksterne" grafikkort, som der var lavet en designfejl i, de kunne ikke komme af med varmen og blæseren måtte per default gå i fuld styrke - det kostede endnu en retssag - og siden har de stort set ikke brugt nvidia i deres maskiner.

NÅR det så er sagt, så har Microsoft haft deres problemer med surface tablets med i7 som per definition ikke kunne holdes kold ved nogen som helst arbejdsbyrde, og dens blæser lød som en jetmotor i et stille lokale. OG der har været hele generationer af INTEL cpu'er som genererede lige lovligt meget varme under lidt for trange kår. - Selvfølgelig har maskinerne altid kunnet bruges. MEN larmen (især på surface) gør folk holder sig til arbejdsopgaver som ikke laver for meget larm ved brug. FX købte folk i stedet i5 udgaven af surface 1 og 2, da de modeller ikke havde nær så stort behov for køling som i7'erne havde. Men ALLE producenter har den slags udfordringer. UDEN UNDTAGELSE. SÅ selvfølgelig kan du bruge den til at spille/arbejde på. Du skal bare vide at når du laver noget på din maskine, så skal den jo selvsagt også lave noget varme, og designet af varmeafledningen, er altafgørende for hvordan maskinerne føles at bruge når de bliver presset. Og ja - så larmer de altså. - og i visse tilfælde så KAN der ske noget, men det ville man typisk høre om ret hurtigt hvis designet er lavet dårligt. Apple HAR lært lektion. Det var nogle temmeligt dyre lærepenge de betalte.




Redigeret af claus_jac - 10-Marts-2018 kl. 21:26
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu