recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - WiFi i stort 2 plans hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

WiFi i stort 2 plans hus

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af quitte quitte skrev:

Hejsa, og tak for hjælpen :) 

Jeg er nu rimelig overbevist om, at det er et Ubiquiti Unifi setup jeg går efter. Er vi enige om, at nedenstående bestilling ikke er helt skæv så? 



Hvorfor vil du have UAP-AC-LR modellen?

Hvis du vil slippe for at bruge POE injector til APén og strømforsyningen til cloudkey, så bør du overveje en POE switch (60W eller 150W - bemærk forskellen er faktisk ret vigtig i forbindelse med POE. 60W modellen kører ikke med POE+). 
Fx denne:
https://www.computersalg.dk/i/1486386/ubiquiti-unifi-switch-us-8-150w 
Eller denne:
https://www.computersalg.dk/i/3220295/ubiquiti-unifi-switch-us-8-60w



Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Mit behov for Pro bunder i, at jeg havde et behov for at kunne serieforbinde et par af mine AP'er fordi der ikke var trukket kabler nok i huset (og det er kun Pro der kan det). Derudover understøttede Lite ikke aktiv PoE som jeg lige husker det og min daværende PoE switch ville ikke kunne give dem strøm. Da prisforskellen trods alt var begrænset endte jeg med at købe en 5 pak af AC Pro, på den måde slap jeg for blandede enheder og PoE injektorer.


Okay vidste godt Pro har 2 ethernet porte, men vidste ikke det var med POE. Det er selvfølgelig smart nok så du bare kan forlænge. 
Lite modellerne er kommet med POE+ nu. 

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Den egentlige årsag til at jeg har skiftet næsten alle switche er, at jeg segmenterer mit netværk rimeligt ekstremt i forhold til at det er et privat hjem og det er bare nemmere når det hele er Ubiquiti. Jeg har flere enheder der er tilgængelige fra Internet, så de er f.eks. på hver deres lukkede VLAN m.m. 

Men mindre kunne sagtens gøre det.. 

Det gør sgu også bare det hele mere fuldendt, når det spiller sammen i controlleren. Glæder mig til den dag jeg tager skridtet fuldt ud, og kassere mine ikke-Unifi switches. 
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 10:24
SKip de LR modeller.

Så længe man har brug for "råd" til hvad man skal gå efter, så har man heller ikke kompetencerne til at arbejde med en LR model.
Spar pengene og tage LITE eller brug de få kroner ekstra og køb PRO.

LR er bare spild af tid og arbejde med
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 11:23
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Hvad mener Ubiquiti kenderne om deres mesh løsning?




Jeg har ikke selv prøvet dem, men tag et kig på denne video. De får ros med på vejen.
https://www.youtube.com/watch?v=62aaA3LGhY0

Han har iøvrigt også en video om Netgear Orbi som er lidt samme koncept, men som har endnu bedre performance.


Redigeret af hedberg - 14-Marts-2018 kl. 12:38
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 13:21
Nu hoppede jeg på et kablet Ubiquiti setup, fordi jeg tænker fleksibiliteten er så god at det er forberedt for fremtidige udbygninger.
Til top
quitte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quitte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvorfor vil du have UAP-AC-LR modellen?

Fordi at jeg troede at den var bedre end den anden!?

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis du vil slippe for at bruge POE injector til APén og strømforsyningen til cloudkey, så bør du overveje en POE switch (60W eller 150W - bemærk forskellen er faktisk ret vigtig i forbindelse med POE. 60W modellen kører ikke med POE+). 
Fx denne:
https://www.computersalg.dk/i/1486386/ubiquiti-unifi-switch-us-8-150w 
Eller denne:
https://www.computersalg.dk/i/3220295/ubiquiti-unifi-switch-us-8-60w

Se det er her at jeg står af. Du mener slippe for at benytte strømforsyning til AccessPoints? 
Og hvad er forskellen på POE og POE+?
Til top
quitte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quitte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

SKip de LR modeller.

Så længe man har brug for "råd" til hvad man skal gå efter, så har man heller ikke kompetencerne til at arbejde med en LR model.
Spar pengene og tage LITE eller brug de få kroner ekstra og køb PRO.

LR er bare spild af tid og arbejde med

Valid pointe, tak. Altså pengene "spiller ingen rolle" - forstå mig ret - jeg vil have noget der virker. Omvendt vil jeg heller ikke betale for noget der er overkill. 

LITE eller PRO? :) :) 
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Men den der switch får du kun EN PoE port. Det er ikke nok til begge access punkter hvis du ønsker begge skal få strøm for den, så skal du op i næste model der har 4 PoE porte (tror det er 100-150 kr mere).

Ja, den hedder “Ubiquiti UniFi Switch US-8-60W”, strømforsyner både Cloud-Key og access punkter.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af quitte quitte skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvorfor vil du have UAP-AC-LR modellen?

Fordi at jeg troede at den var bedre end den anden!?


Det kunne man også snildt tro. Men det er nok begrænset hvor meget du får ud af den, medmindre du har noget særligt udstyr, som Skandus også er inde på. 

Så det er valg ellem Lite eller Pro. 
min personlige mening - Vælg Lite. Pro er langt langt overkill til en alm familie. Det eneste du skal vælge Pro for, det er hvis du får den til stort set samme pris som Lite, eller som Hedberg skriver tidligere, du skal føre ethernet kablet videre. 
Er det ikke tilfældet, så vælg Lite. Og hellere flere end for få. 

Oprindeligt skrevet af quitte quitte skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis du vil slippe for at bruge POE injector til APén og strømforsyningen til cloudkey, så bør du overveje en POE switch (60W eller 150W - bemærk forskellen er faktisk ret vigtig i forbindelse med POE. 60W modellen kører ikke med POE+). 
Fx denne:
https://www.computersalg.dk/i/1486386/ubiquiti-unifi-switch-us-8-150w 
Eller denne:
https://www.computersalg.dk/i/3220295/ubiquiti-unifi-switch-us-8-60w

Se det er her at jeg står af. Du mener slippe for at benytte strømforsyning til AccessPoints? 
Og hvad er forskellen på POE og POE+?

Ja, jeg kan desværre godt forstå dig. Og jeg bider mig selv i læben over at jeg skrev det, for det er for at sige det mildt en stor redelighed med det POE, og man skal virkelig holde tunge lige i munden, og praktisk talt vide alt om det i forvejen. Men jeg var lidt nødt til det, da jeg så du havde valgt en switch med POE passthrough. Og den vil ikke kunne drive din(e) APére. (medmindre du sætter injectoren i POE in, så kan POE out drive een AP, som lige så godt kunne sidde direkte i Injectoren). 

Udgangspunktet for at kunne benytte POE er, at enheden bruger samme POE protokol som Switchen.
Switchen skal kunne føde APén med det som APén skal bruge.
Det lyder simpelt, men...
  
Nogle switches kan have flere forskellige protokoller for POE, og forskellige spændinger, oftest 24 og 48volt. Men nogle switches har fx kun 24volt, og ikke 48volt. Så nytter det ikke hvis den enhed (AP) man vil føde, at den skal bruge 48volt. 

Det var den overordnet simple forklaring. Og det bliver kun værre herfra Confused

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Men den der switch får du kun EN PoE port. Det er ikke nok til begge access punkter hvis du ønsker begge skal få strøm for den, så skal du op i næste model der har 4 PoE porte (tror det er 100-150 kr mere).

Ja, den hedder “Ubiquiti UniFi Switch US-8-60W”, strømforsyner både Cloud-Key og access punkter.

Men US-8-60W er ikke en POE+ Switch. Hvilket kan give lidt udfordringer i fremtiden. 
Til top
quitte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quitte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 15:41
Jeg påregner at starte ud med 2 AP'ere. Én i stuen og én ovenpå. Jeg vil muligvis føre kablet videre fra den ovenpå, så bør jeg vælge en PRO deroppe, korrekt? Og nøjes med en LITE i underetagen!

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ja, jeg kan desværre godt forstå dig. Og jeg bider mig selv i læben over at jeg skrev det, for det er for at sige det mildt en stor redelighed med det POE, og man skal virkelig holde tunge lige i munden, og praktisk talt vide alt om det i forvejen. Men jeg var lidt nødt til det, da jeg så du havde valgt en switch med POE passthrough. Og den vil ikke kunne drive din(e) APére. (medmindre du sætter injectoren i POE in, så kan POE out drive een AP, som lige så godt kunne sidde direkte i Injectoren). 


Så for at skære det ud i pap. Hvis mine AP'ere skal have strøm via netværkskablet (og det er et normalt netværkskabel?), så skal jeg vælge... hvilken switch? Og hvis mine AP'ere bare skal få strøm på "normal" vis, hvilken switch bør jeg så købe?

Jeg er måske lidt fatsvag, men jeg skal sgu lige for stå det :) 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu