recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JBL Mini Bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JBL Mini Bio

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: JBL Mini Bio
    Sendt: 17-Marts-2018 kl. 16:24

Nå nu må jeg heller få startet en ny tråd. Har haft gang i en før (XTZ Cinema Bio Projekt), men det er sket rigtig mange ting siden da.

 

Som i kan se på billederne sidst i dette indlæg, så har vi valgt at lave en helt ny tilbygning. Har fået lidt hjælp til at lave det udvendige, men alt indvendig laver vi selv. Det tag tid, men vi nærmer os en afslutning.

 

Vi startede med at grave 200 kubikmeter jord væk. Når man graver den mængde jord væk påvirker det som regel området. Så grundvandet kom frem og vi måtte lave dræn at sætte en ny brønd også.

Så var det ellers at få lavet punktfundamentet og komme i gang.

 

Indvendige mål i bio’en bliver når alt er lavet L 668cm, Brede 462cm og Højde 260cm. Så er der lavet bafflewall, falsk bagvæg og gjort plads til 10cm akustik i sidevæggene.

Afslutningen hele vejen rundt blive rammer med stof, som flere andre har benyttet sig af herinde. Er en løsning jeg synes er rigtig flot.

 

Alt teknik vil være uden for rummet i en mellemgang vi har mellem eksisterende hus og den nye tilbygning.

Projektor, komme ind i den falske bagvæg. Der vil blive lavet en kasse til projektoren, så der ikke bliver nogen former for støj fra den.

 

Der bliver sat et kenetic genvindingsanlæg op. Den skal sørge for at skifte luften ud i rummet og holde en fast temperatur. Den vil også suge luft ud af projektorkassen og blæse luft ind i den for at holde varmen nede.

Vi har et fyrrum lige ved siden af vores mellemgang hvor teknikken er. Vi fyre med træpiller. Det gør det rum rigtig varmt når vi fyre om vinteren, så det er sat op så vi suger overskudsvarme der er i det rum gennem anlægget om vinteren.

 

Det er i grove træk det der kommer til at udgøre vores bio.

 

Udstyr er også på plads.

LCR: JBL Sam1HF / JBL Sam2LF

Side, bag og atmos: 10 x JBL S4Ai

Subs: 4 x JBL S1S-EX (to originale og to selvbyg) Billede af selvbyg subs er også i bunden

Processor: Marantz 8802A

Effekt: 2 x JBL SDA 8300 og 2 x JBL SDA 4600

EQ: JBL SDEC 4500P

Projektor: JVC DLA X7500

Lærred: Dreamscreen Ultraweave V6 Pro (400cm bred 2.39:1)             

 

Afspillere

Dune HD Solo 4K

Zapitti 4K HDR

Apple TV 4K

PS4 Pro

Ønskes en UHD afspiller, skal være med subtitle shift

 

Har i spørgsmål eller kommentar, så er i meget velkommen.




Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2018 kl. 16:27
Næste opgave i bioen er at sænkeloft, lave bafflewall og falsk bagvæg.

Loftet har jeg helt styr på. 

Men alle råd omkring opbygning af bafflewall er kærkommen. Har dog selvfølgelig nogenlunde styr på den, men vil gerne hører hvordan andre har gjort det. 

Ligeledes den falske bagvæg. Her er jeg lidt i tvivl om placering af projektor. Skal den helt i top (260 cm lofthøjde) eller sænkes lidt. Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej der :-)


Redigeret af Klaus.S - 17-Marts-2018 kl. 16:28
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2018 kl. 17:01
Hold da op, du må virkelig brænde for din hjemmebio. Hatten af for det projekt - og pøj pøjSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2018 kl. 18:51
Det er noget af et projekt du laver der. Er ikke ekspert, men mener PJ ikke må hænge højere end lærredets overkant. Og lærredet skal du sørge for ikke at hænge for højt. Alle højttalere sidder bag lærredet i bafflevæggen. Lærredet er et AT lærred, som tillader lyden at gå igennem.

Jeg håber der kommer flere på banen med gode råd

Redigeret af Kampus - 17-Marts-2018 kl. 18:52
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 07:37
Spændende projekt som jeg glæder mig til at følge!

Hvordan har du lavet gulvet? På første billede ligner det krydsfiner men kan ikke rigtig se hvordan opbygningen er mod fundamenterne. 

Godt nok et seriøst højttaler setup! Er du sikker på det ikke er underdimensioneret til det lille rum Wink. Hvordan kan det være du lige har valgt JBL? Det ligner jo et semi professionelt setup, og i den sammenhæng kunne jeg forestille  mig JBL har nogle ret gode anvisninger til placering.

Nu ser det jo ud til at JVC'en har lens shift, så man skal vel blot placere den indenfor det område den kan justeres uden at skulle ind og korrigere elektronisk?
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er noget af et projekt du laver der. Er ikke ekspert, men mener PJ ikke må hænge højere end lærredets overkant. Og lærredet skal du sørge for ikke at hænge for højt. Alle højttalere sidder bag lærredet i bafflevæggen. Lærredet er et AT lærred, som tillader lyden at gå igennem.

Jeg håber der kommer flere på banen med gode råd

Det lærred jeg har købt er naturligvis et AT lærred, så den del er der også styr på. Alle HT bliver gemt væk i bafflewall, bagvæg og sidevægge. Eneste man ville kunne se er atmos da de ikke kan skjules helt i troldtektloftet. 

Men hensyn til lærredet og hvor højt det skal hænge. Er det så ikke ca. så man kigge midt i lærredet der er mest optimal?


Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Spændende projekt som jeg glæder mig til at følge!

Hvordan har du lavet gulvet? På første billede ligner det krydsfiner men kan ikke rigtig se hvordan opbygningen er mod fundamenterne. 

Godt nok et seriøst højttaler setup! Er du sikker på det ikke er underdimensioneret til det lille rum Wink. Hvordan kan det være du lige har valgt JBL? Det ligner jo et semi professionelt setup, og i den sammenhæng kunne jeg forestille  mig JBL har nogle ret gode anvisninger til placering.

Nu ser det jo ud til at JVC'en har lens shift, så man skal vel blot placere den indenfor det område den kan justeres uden at skulle ind og korrigere elektronisk?

Der er lavet en træramme/skelet oven på de 15 punkter. Gulvet er lagt ovenpå rammen. Det er et 22 mm spånplade gulv som er limet sammen og skruet fast. 
Krydsfineren var kun på mens vi lavede selve skelettet til bygningen. 
Under gulvet består de først 150mm isolering af rockwool og under der mellem 300-350mm lecakugler til isolering. Lecakugler er rigtig gode til isolering mod tærren og har også den egenskab at smådyr, såsom rotter og mus ikke kan grave sig op igennem det eller leve i det.

Er helt sikker på HT setup er lige tilpas Smile

Har været langt omkring i mit valg af HT. Men efter jeg hørte JBL Sam3, som faktisk var dem jeg i første omgang havde valgt var jeg ikke i tvivl. S4Ai var heller ikke det valg jeg havde taget i starten.
Men da både S4Ai og Sam1/2 udgår, så fik jeg et tilbud jeg ikke kunne sige nej til. 

De 2 originale JBL subs er købt brugt. Var kun planen jeg skulle have de to, men en gut i kbh. havde 4 enheder til salg til netop den sub. Dem købte jeg og byggede så selv to sub mere. Så subs står mig ikke i voldsomt meget. Og har stadig to enheder til overs. 

De to SDA 4600 er købt brugt, så også her er det sparet en del. 

Projektor fik jeg også til en rigtig god pris, så alt i alt er det faktisk ok. Dog lidt over mit start budget.  

Højttaler placering er der også rimelig styr på. Er lidt med atmos jeg skal være helt sikker på dog. S hvis nogen har gode råd herom er de også meget velkommen. 

Projektor er ikke min stærke side, men vi tro du har ret.  

  
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 13:04
Et støbt terrændæk er altid det bedste. Tror ikke Leca uden beton holder rotter ude.

Men når jeg kigger på minhembio.com, så er der godt nok noget at se til med indretningen.
https://www.minhembio.com/Thomas_S/118796
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Et støbt terrændæk er altid det bedste. Tror ikke Leca uden beton holder rotter ude.

Men når jeg kigger på minhembio.com, så er der godt nok noget at se til med indretningen.
https://www.minhembio.com/Thomas_S/118796

Sokkel beklædningen er 60 cm under terræn. Dvs. skal rotterne ind skal de under beklædningen og op gennem leca'en. Så er jeg ikke så nervøs for da rotter ikke kan komme igennem leca'en. 

Med hensyn til indretningen mv. så er der bestemt noget at se til. Men er fedt når man laver det meste selv. 
Især når det er begrænset hvad man har bygget før. 




Redigeret af Klaus.S - 18-Marts-2018 kl. 13:46
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2018 kl. 08:26
Det ser for fedt ud. Godt gået Klaus!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2018 kl. 16:11
Glæder mig til at se det færdige resultat!

Er misundelig på din rumstørrelse - der er potentiale for et virkelig godt resultat :)

EDIT: Godt at se, at mine JBL subs har fået et godt nyt hjem 😂

Redigeret af Jonas_h - 19-Marts-2018 kl. 16:11
Til top
Ole_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2018 kl. 16:44
Fedt projekt. Bliver spændende at se det færdige resultat :) Kan næsten kun blive godt
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu