recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JBL Mini Bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JBL Mini Bio

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2018 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Næste opgave i bioen er at sænkeloft, lave bafflewall og falsk bagvæg.

Loftet har jeg helt styr på. 

Men alle råd omkring opbygning af bafflewall er kærkommen. Har dog selvfølgelig nogenlunde styr på den, men vil gerne hører hvordan andre har gjort det. 

Ligeledes den falske bagvæg. Her er jeg lidt i tvivl om placering af projektor. Skal den helt i top (260 cm lofthøjde) eller sænkes lidt. Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej der :-)
Projektorplacering:
Jeg ville placere den så du bruger så lidt lens shift som muligt. Så er der størst fleksibilitet ift. en evt. ny projektor som har mindre lens shift end JVC. Og så ville jeg sikre mig, at du gør plads til en større projektor med tiden.


Baffle wall:
"Masse" er nøgleordet. Gør man det efter bogen er det gips -> MDF -> gips. Jeg valgte dog "kun" 22mm MDF med gips udenpå. 
Du kan overveje at lave en "hybrid" baffle wall hvor man udnytter hulrummet bagved til bass trap. Det gjorde jeg hos mig - har desværre ikke før/efter måling så skal ikke kunne sige om det har virket dog :D  Prøv at google konceptet.


Redigeret af Jonas_h - 22-Marts-2018 kl. 20:36
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Glas til projektorruden bør du se på Edmund Optics: https://www.edmundoptics.eu/optics/windows-diffusers/visible-windows/203.2-x-254-x-3mm-high-efficiency-window/


Dette er ikke henvendt specifikt til dig, Jonas, men jeg synes der er for mange som har stirret sig blinde på Edmunds Optics, fordi det som oftest er det eneste som nævnes. Jeg har ikke anvendt Edmunds Optics til min hushbox, for det første synes jeg det er for dyrt, og for det andet har jeg læst om flere, som har anvendt helt alm. vinduesglas, uden det havde betydning. Det har jeg dog ikke, jeg har anvendt 6mm Pilkington "Opti-White", som kostede mig hvad der svarer til 38,- danske kroner hos en tilfældig glarmester i Malmø. Og det virker aldeles fremragende! Så mit tip: lad være med at bruge penge på dyrt, optisk glas! Prøv i det mindste den billige løsning først.

Klaus; det ser sgu spændende ud!!


Redigeret af jacobe - 23-Marts-2018 kl. 13:50
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Glas til projektorruden bør du se på Edmund Optics: https://www.edmundoptics.eu/optics/windows-diffusers/visible-windows/203.2-x-254-x-3mm-high-efficiency-window/


Dette er ikke henvendt specifikt til dig, Jonas, men jeg føler at du som så mange andre har stirret sig blind på Edmunds Optics, fordi det som oftest er det eneste som nævnes. Jeg har ikke anvendt Edmunds Optics til min hushbox, for det første synes jeg det er for dyrt, og for det andet har jeg læst om flere, som har anvendt helt alm. vinduesglas, uden det havde betydning. Det har jeg dog ikke, jeg har anvendt 6mm Pilkington "Opti-White", som kostede mig hvad der svarer til 38,- danske kroner hos en tilfældig glarmester i Malmø. Og det virker aldeles fremragende! Så mit tip: lad være med at bruge penge på dyrt, optisk glas! Prøv i det mindste den billige løsning først.
Jeg er ikke uenig - men det handler nok bare om tilgangen.

En Waguy rib-eye koster 1000kr. Den er "proven", smager skide godt og man er sikker på at få noget af det bedste.
Måske kan man være heldig at finde en bøf i det lokale supermarked til 98kr som smager næsten ligeså godt, men man risikerer også at komme hjem og bliver skuffet og så skal man i gang med bøfjagten igen. Og når man har ramt forkert 5 gange har man brugt 5 gange så lang tid.

Håber analogien giver mening :) Personligt vil jeg hellere betale for at få noget jeg ved er godt. Når jeg køber en projektor til 40.000kr, gider jeg ikke risikere et dårligere resultat ved at spare 238kr på glasset.


Redigeret af Jonas_h - 23-Marts-2018 kl. 14:13
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 14:30
Jeg forstår din analogi, men jeg synes den er irellevant. Lidt som, at man udelukkende bør anvende kabler til 1000,- kroner meteren, for "det ved man er godt".

Jeg er på ingen måde glas-ekspert. Jeg ved heller ikke om der reelt er forskel på Edmunds's glas og Pilkington's. Jeg ved bare, at da vi testede "Opti-White" kunne ingen af os se nogen som helst forskel med/uden. Har vi målt efter med en lysmåler? Næ. Men vi ser dog heller ikke film igennem en lysmåler.



Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Jeg forstår din analogi, men jeg synes den er irellevant. Lidt som, at man udelukkende bør anvende kabler til 1000,- kroner meteren, for "det ved man er godt".

Jeg er på ingen måde glas-ekspert. Jeg ved heller ikke om der reelt er forskel på Edmunds's glas og Pilkington's. Jeg ved bare, at da vi testede "Opti-White" kunne ingen af os se nogen som helst forskel med/uden. Har vi målt efter med en lysmåler? Næ. Men vi ser dog heller ikke film igennem en lysmåler.
Som sagt er jeg heller ikke direkte uenig - personligt synes jeg bare ikke det giver mening at gå op i om et glas koster 98kr eller 350kr når man har en bio til en halv million og det glas til 350kr er direkte skabt til formålet. 

Men nu har trådstarter i hvert fald to subjektive holdninger at vælge imellem :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 14:44
Jonas, du har selvfølgelig ret i, at for Klaus har det måske ikke den store betydning. Men det er jo netop fordi at Edmunds bliver nævnt i alle f***king tråde om hushboxes o.lign. at folk har fået den idé, at det er det eneste der findes. Så tag mit indspark mere som en reminder om, at der faktisk findes billigere alternativer, til hvem som nu skulle falde over tråden Smile

Forresten, havde du ikke selv en bio-tråd på et tidspunkt??
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2018 kl. 20:23
Lige en opdatering herfra. 

Det begynder at skride frem, efter lidt stilstand pga. travlhed på jobbet. Som de kan se på billedet er repos og bagvæg færdig. Skelet til sidevægge er også færdig. 
Det er trukket strøm i repos, så der bliver lave strøm udtag bag stolene. Dette er hvis jeg en dag skulle få sparet sammen til nogle power recliners, så er alt forberedt. 

Bagvæg er 60 cm dyb. 
Repos 41,5 cm højt. 


Næste projekt er baffle wall. Opbygning af denne startes i morgen. 



Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2018 kl. 20:36
Det ser virkelig fedt ud, glæder mig til at se det færdige resultat.
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2019 kl. 22:51
går ud fra at projektet blev færdigt, og du har nydt det :-D ??


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2019 kl. 09:39
Ja, Klaus ... Vi vil se den på!!!!! Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2020 kl. 15:45
Nå, nu er der flere der har spurgt om de kunne få en update. Så her kommer hvordan det ser ud d.d. 
Bio'en har nu været oppe og kører i lidt over 2 år. Vi er virkelig glade for den og bruger den flittigt. 

Først lige en opdateret udstyrsliste. 

Højttalere:
LCR: JBL Sam1HF / JBL Sam2LF
Side, bag og atmos: 10 x JBL S4Ai
Subs: 4 x JBL S1S-EX (to originale og to selvbyg) 

Processor: 
Marantz 8802A
Effekt: 2 x JBL SDA 8300 og 2 x JBL SDA 4600
EQ: JBL SDEC 4500P

Billede:
Projektor: JVC DLA N7 
Lærred: Dreamscreen Ultraweave V6 Pro (400cm bred 2.39:1) 

Videoprosessor:
Lumagen Radiance Pro 4242            

Afspillere:
Oppo UDP-203
Zapitti Pro 4K HDR
Nvidia Shield 220 model
PS4 Pro
HTPC med RTX 2080 (køre med madvr på denne)

Remote:
Harmony Elite (ønske her, er at skifte til enten control4 eller Rti) 

Stole:
Række 1. Række med 3 HCM Atlas Power recliners fra homecinemamodules. (se billeder side 3)
Række 2. Hovborg recliners fra jysk 
Lys:
Phillips Hue

En stak billeder herunder. Har købt nogle nørd plader til mit rack som i nok kan se Geek




































Redigeret af Klaus.S - 18-December-2020 kl. 17:25
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2020 kl. 18:29
Flot og gennemført bio du har lavet, tillykke med den 👍

Frank
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu