recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kæmpestor, tung projektor i loft?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kæmpestor, tung projektor i loft?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 21:31
Køb så stort et lærred du kan klemme ind - afhængig af siddeafstand.


selvom et billede kan virke stort den første aften eller 2, så vender man sig lynhurtigt til det Wink

Jeg sidder ca 4m fra et 305cm bredt lærred - og det måtte godt lige være lidt større / tættere på.

Der er en hel THX guide for afstand /billedstørrelse

http://www.customht.com.au/blog/thx-viewing-distance-calculator-for-home-theatre-projectors/



En måde at få et godt lærred for pengene er at købe et brugt.

Du kan sikkert finde nogle på dba


Du skriver det skal være pænt - og her kommer dilemmaet...

Et alm rullelærrede som du trækker/kører ned når du ser film og op igen når du er færdig og som derved ikke skæmmer stuen ved anden brug - er IKKE den optimale løsning - især ikke når du har investeret ca 20000 i en projektor.

Der opstår "V" folder i et sådan lærred - hvor følsom man er for dem er en smagssag, men kønne er de ikke - især ved panoreringer med vandrette elementer i billedet.

Dette problem kan løses med et tabtension lærred - men de koster også markant mere 


eller med et fastramme lærred - som ikke er kønt i en stue når der ikke er film på...


tag ud og kig - eller spørg sig omkring herinde

mvh
Troels 

 


Redigeret af Troelsfilm - 03-April-2018 kl. 21:31
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
nikstar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 22:13
Tak Troels, jeg kan højst sidde 3,5 meter fra det, så calculatoren siger at det er ok med omkring 92" lærred.

Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 22:16
Som sagt - hvis du på nogen måde kan klemme et større ind, så gør det 😉
Mvh Troels
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
Ole_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af nikstar nikstar skrev:

Tak Troels, jeg kan højst sidde 3,5 meter fra det, så calculatoren siger at det er ok med omkring 92" lærred.


92" er alt for lille på den afstand. Men hvis du har en plads begrænsning i den størrelse, så gir det go mening. Men vil vove den påstand at sige, at 99% af brugerne herinde vil sige man sagtens kan øge billedbredden
Til top
nikstar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 17:11
Hej Thomas:

Hvilket lærred bruger du til din UHD60?

VH
Nikolaj


Redigeret af nikstar - 04-April-2018 kl. 17:15
Til top
nikstar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 17:14
OK, tak - ja I er ved at få mig overtalt - har det faktisk på samme måde, med at det virker småt. 

Men kan jeg zoome ud/ udvide billedet uden at det gør for stor skade på skarphed? 

Det er jo en projektor  der nærmer sig 4K og skarphed er ikke min allerhøjeste prioritet.

Ville gerne have den op i 100-120"..
N

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 17:21
Jeg har et ca 100” lærred fra Lissau med tab tension hvis du er int.
Skriv evt pm
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 17:25
Så rykker det!
Er det med Gain 1.0?
Mvh Troels
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
nikstar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 17:31
Det lyder meget interessant for mig - jeg vil bare lige være sikker på om 120" kan lade sig gøre ;)
Men jeg vil gerne høre mere om det: Er det motoriseret? 


Til top
nikstar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 17:32
Iøvrigt så har jeg startet et nyt emne fordi overskriften på denne tråd irriterede mig for meget... men fint at fortsætte her eller der - samme resultat :)

Til top
nikstar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 17:37
Troels, må jeg spørge dig om hvad du siger til dette lærred - det ser nemlig ok pænt ud, synes jeg, selvom det er motoriseret





Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 17:51
Jeg ville gå et et tab tension lærred hvis det på nogen måde er muligt...

Der er markant forskel på et perfekt billede og et med folder i... 😉

Og jeg har aldrig stødt på at alm rullelærred uden folder...
Mvh Troels
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu