recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strecker og Bio ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Strecker og Bio ?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2018 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

 
Mange går desværre også uden om kompetente high end stereoanlæg, og tilvælger møbleringsvenlige streaming anlæg. De har dermed fravalgt lydoplevelser på forreste række, så at sige.

Nu træder jeg måske nogle surround-ejere herinde over tæerne, men det samme gælder for surround-setups. Der presses en formindsket centerhøjttaler ind i et møbel og da udstyret skal være i en stue, må der ikke gøres noget ved akustikken. Og det er desuden også ligegyldigt, for Audyssey fixer det jo :) Og alle 11 højttalere skal køre på samme receiver. 

Og ovenstående er helt fair - det er et spørgsmål om prioritering og budget. Min pointe er blot, at det går ligeså meget udover surround som det går ud over stereo.

Når det så er sagt, så tror jeg Slumbert er inde på noget af det rigtige af to årsager ift. den vanskelige stereo-debat: Der er absolut ingen standard at tale ud fra når det gælder musik og stereo. Det er der trods alt med bio og gør det lettere at vende tilbage til fakta.
Det næste, og nu laver jeg en bred og måske fornærmende generalisering, er at high-end stereofolket ofte mister realitets-sansen samt den mere fakta-orienterede tilgang. Der debatteres ud fra hjemmebryggede teorier og hvis der kommer kritiske spørgsmål til disse, bryder helvede løs og det hele slutter altid med "Bare fordi! Man kan jo heller ikke bevise at en humlebi kan flyve".

(Ovenstående er en stor fed generalisering - men i de grove linjer er det den tendens jeg ser)


Selvfølgelig gælder det begge veje, med miniature setups. Men mange stereosetups er sikkert forsvundet, i takt med, at der sættes surround og streaming op. Fred være med det, jeg har valgt anderledes, for lyden og oplevelsens skyld.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2018 kl. 10:40
Jeg har et par MiniPod speakers med en Google Chromecast i stuen - så jeg har heller ikke selv prioriteret det rene stereo-setup.

Jeg er i high-end bio segmentet hvor al min fokus ligger. Og udfordrer gerne stereo-folket i, at bio-setup kan lyde fantastisk i stereo også :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2018 kl. 12:11
Jeg har så det der er den gyldne middelvej.

Et sæt rimelige højttalere til stereolyd, der indgår i en 5.0 løsning på en surroundforstærker.
Stereo er ganske okay, det samme er surround.

Til prisen jeg har betalt for det, er jeg super tilfreds. Det hele er købt brugt.

På den anden side kan man også sige at havde jeg brugt samtlige 8000 kroner på stereo alene kunne jeg måske have bragt det til et lidt højere niveau, men jeg vil også have surrounden. Og skal jeg bare have "hyggemusik i huset", så skat jeg all zone stereo til, så er der samme lyd i fronter, baghøjttalere (som er samme størrelse som fronterne) og i køkkenet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2018 kl. 12:51
Jeg har så valgt to dedikeret setups, i samme lokale. Det giver imo bedre lyd, da stereo setup ikke begrænses af surround receiver. Frit valg af sterehøjttaler, uden tanke på, hvad surround kan trække fejlfrit.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2018 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg har så det der er den gyldne middelvej.

Et sæt rimelige højttalere til stereolyd, der indgår i en 5.0 løsning på en surroundforstærker.
Stereo er ganske okay, det samme er surround.

Til prisen jeg har betalt for det, er jeg super tilfreds. Det hele er købt brugt.

På den anden side kan man også sige at havde jeg brugt samtlige 8000 kroner på stereo alene kunne jeg måske have bragt det til et lidt højere niveau, men jeg vil også have surrounden. Og skal jeg bare have "hyggemusik i huset", så skat jeg all zone stereo til, så er der samme lyd i fronter, baghøjttalere (som er samme størrelse som fronterne) og i køkkenet.

Klaus

Jeg har næsten identisk setup. Kører fronterne over stereopre + effekt og så fronter over preour når der ses film. Skal være helt ærlig og sige at jeg ikke synes det giver alverden ekstra med en stereopre i kæden, men den har under alle omstændigheder sin berettigelse, da jeg benytter dens RIAA.

Alt er også brugt, men et lidt højere budget:.)
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu