recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ang atmos/7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ang atmos/7.1

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ang atmos/7.1
    Sendt: 26-Marts-2018 kl. 23:13
Ohøj med jer

Jeg har en Pioneer vsx-932, der jo som bekendt giver mulighed for atmos og eller 7.1...

Jeg bruger baghøjttalere, sub og center fra Infinity PHI 5.1 samt et par flade Jamo som fronter.
Alt hænger på væggene under loftet (ikke sub og center), da jeg rent indretningsmæssigt ikke har andre muligheder for placering...

Mit spørgsmål går på, om jeg vil få noget som helst ud af at placere et par højttalere til oppe nær loftet?
De kan sidde i samme højde som de andre, men er det så omsonst? Jeg har jo et par liggende jeg ikke bruger til noget...

Nogen der har en mening om dette?

Go' aften
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 02:18
Hvis du har samtlige højttalere under loftet, så får du ikke på nogen måde det fulde udbytte af surruond - hverken 7.1 eller atmos 5.2.1

Og endnu mindre af atmos, da atmos skaber et lydbillede /stereo perspektiv imellem dine surruond'er og dine lofthøjttalere.


Ved normal opsætning efter forskrifterne, så skaber det en overbevisende "boble" omkring lyttepositionen - men ved samtlige højttalere i loftet, så må det nødvendigvis fejle...


En 7.1 opsætning vil dog stadig være at foretrække fremfor en 5.1 - selvom du har en langtfra optimal placering.

Mvh Troels
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 09:55
Tak for svar..

Jeg er helt med på, at placeringen er langt fra optimal, men det lader sig ikke gøre på andre måder, pga stuens indretning.

Hvor ville det være bedst at placere de to ekstra højttalere?
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 10:06
I skuret eller i dit loftrum uden at være sat til. Der findes rigtig fine guidelines fra Dolby i forhold til opsætning af Atmos
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

I skuret eller i dit loftrum uden at være sat til. Der findes rigtig fine guidelines fra Dolby i forhold til opsætning af Atmos
 
Tak for tippet, du er da bare alle tiders. Kan du have en rigtig fin dag.
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 10:29
Hvorfor så sur? Du spørger selv efter folks holdning, og min er at du skal lade være.

Hvorfor vil du hænge højtalere op uden at følge de standarder som formattet er bygget efter? Det svarer jo til med vilje at vende fasen på sin fronter, eller bytte om på left/right, det er der jo ikke fornuftige mennesker der ville gøre. Hvis man ikke vil følge de standarder som gælder, så skal man lade være, resultatet bliver noget hø

Redigeret af JakobSkaarup - 27-Marts-2018 kl. 10:31
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Hvorfor så sur? Du spørger selv efter folks holdning, og min er at du skal lade være.

Hvorfor vil du hænge højtalere op uden at følge de standarder som formattet er bygget efter? Det svarer jo til med vilje at vende fasen på sin fronter, eller bytte om på left/right, det er der jo ikke fornuftige mennesker der ville gøre. Hvis man ikke vil følge de standarder som gælder, så skal man lade være, resultatet bliver noget hø
 
Ja, men som skrevet kan det ikke lade sig gøre at placere det korrekt, EOS.

Så du vil måske mene jeg hellere skulle nøjes med tv-højttalerne? Når det nu ikke kan placeres optimalt.

Jeg spurgte efter råd og erfaringer. Og jeg har fået et hvor det er en god idé at sætte 7.1 op, og et hvor det ikke er.
 
Og jeg gider selvfølgelig ikke rode med at sætte ekstra højttalere op, hvis der ikke er noget at hente lydmæssigt.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 11:38
Hvis jeg var dig Rolf. ville jeg ikke forsøge med surround af nogen art, da som du skriver ikke en gang fjernsynet sidder optimalt.. De hele ødelægger lydbilledet. Så hvis jeg var dig køb en soundbar, du kan have under dit tv, og nøjes med det
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvis jeg var dig Rolf. ville jeg ikke forsøge med surround af nogen art, da som du skriver ikke en gang fjernsynet sidder optimalt.. De hele ødelægger lydbilledet. Så hvis jeg var dig køb en soundbar, du kan have under dit tv, og nøjes med det
 
LOLLOLWink
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2018 kl. 07:50
Guideline: se på vinklen mellem hver højttaler for at vurdere om det giver mening. Sidder dine surrounds højt, skal Atmos højttalerne sidde 'tæt' for at øge vinklen mellem side og Atmos. Hvis du kan lave en opsætning hvor der er mindst ~20 grader mellem hver højttaler, så kan Atmos give mening hos dig. Hvis ikke, så følg rådet om højttalerne i skuret :)

Edit: 20 grader er faktisk lige til den lave side. Glemte at nævne at målet er at vinklen mellem alle 'højttalerpar' skal være tæt på samme vinkel.

Redigeret af Jonas_h - 28-Marts-2018 kl. 07:56
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2018 kl. 18:32
Jeg lader atmos-setup ligge på tankeplan. Takker for hjælpen
 
Thumbs Up


Redigeret af Rolf Lemmike - 28-Marts-2018 kl. 20:44
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu