recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor kraftig en forstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor kraftig en forstærker?

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2018 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Tilstrækkelig til hvad? Folk kan tro hvad de vil. I modsætning til de fleste har jeg målt på det og realiteten er at der sjældent skal mere end et par watt* til.

*At tale om watt i den forbindelse er i det hele taget en tilsnigelse, da højttalerene er en variabel raktiv belastning. Det man mener med det er, at, f.eks., en 100w forstærker, kan give 28,3V ind i en 8 ohm modstand, hvilket ville være netop 100W, hvis højttaleren var en alm modstand. En 80W skal tilsvarende klippe ved ca 25,3V ind i en 8ohm belastning.

Folk kan jo selv prøve, at måle spændingen over højttalerklemmerne med en prøvetone og skrue op til voltmeteret viser 4V (2W i 8ohm), lade volumenkontrollen stå og sætte den seneste pop-ørehænger på og lytte til hvor højt eller lavt de synes det er. Hvis ikke der er nok så prøv 5,65V (4W i 8ohm). Jeg er ret sikker på de fleste vil blive overraskede, men jeg ved også at ingen gider prøve.

Helt korrekt, og vidste det allerede, men mange ved det sikkert ikke. I forhold til mit setup, ville det give et lydniveau på 97,5 db ( 4 Watt ), og varig høreskade kan potentielt opstå, efter 8 timers kontinuerlig lytning.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2018 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Tilstrækkelig til hvad? Folk kan tro hvad de vil. I modsætning til de fleste har jeg målt på det og realiteten er at der sjældent skal mere end et par watt* til.

*At tale om watt i den forbindelse er i det hele taget en tilsnigelse, da højttalerene er en variabel raktiv belastning. Det man mener med det er, at, f.eks., en 100w forstærker, kan give 28,3V ind i en 8 ohm modstand, hvilket ville være netop 100W, hvis højttaleren var en alm modstand. En 80W skal tilsvarende klippe ved ca 25,3V ind i en 8ohm belastning.

Folk kan jo selv prøve, at måle spændingen over højttalerklemmerne med en prøvetone og skrue op til voltmeteret viser 4V (2W i 8ohm), lade volumenkontrollen stå og sætte den seneste pop-ørehænger på og lytte til hvor højt eller lavt de synes det er. Hvis ikke der er nok så prøv 5,65V (4W i 8ohm). Jeg er ret sikker på de fleste vil blive overraskede, men jeg ved også at ingen gider prøve.

Helt korrekt, og vidste det allerede, men mange ved det sikkert ikke. I forhold til mit setup, ville det give et lydniveau på 97,5 db ( 4 Watt ), og varig høreskade kan potentielt opstå, efter 8 timers kontinuerlig lytning.
Men sikkert kun ved 1kHz. 

Mener at kunne huske at man typisk målte effektiviteten på en højtaler f.eks. 96dB/ 1watt / 1meter men målingen er fortaget i mellem 125Hz og 4kHz. 


Redigeret af Potter - 29-Marts-2018 kl. 15:24
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Trisse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trisse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2018 kl. 20:14
Jeg er sikker på at I alle mener det af et godt hjerte og prøver at hjælpe.
Men som ofte før, ender det ud i en meget teknisk debat som trådstarter formentlig ikke forstår. Jeg forstår heller ikke alt det teknik, men vi er nogle som bare gerne vil have gode råd.
Så mit råd til Jer eksperter: Vær mere konkret. Anbefal produkter i mener passer ind. Og mangler i oplysninger fra trådstarter så spørg ind til disse...
God Påske      
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2018 kl. 22:33
Hos mig har jeg altid valgt forstærker med nok kræfter, så er der overskud til at spille højt uden fare for at ødelægge højttalerne. Hellere for meget effekt end for lidt hvis der skal spilles højt. Hvis der ikke skal festes, så er 20 watt rigeligt...
Mvh Frank
Til top
Bruger udmeldt 39 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 39 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2018 kl. 00:47
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Tilstrækkelig til hvad? Folk kan tro hvad de vil. I modsætning til de fleste har jeg målt på det og realiteten er at der sjældent skal mere end et par watt* til.

*At tale om watt i den forbindelse er i det hele taget en tilsnigelse, da højttalerene er en variabel raktiv belastning. Det man mener med det er, at, f.eks., en 100w forstærker, kan give 28,3V ind i en 8 ohm modstand, hvilket ville være netop 100W, hvis højttaleren var en alm modstand. En 80W skal tilsvarende klippe ved ca 25,3V ind i en 8ohm belastning.

Folk kan jo selv prøve, at måle spændingen over højttalerklemmerne med en prøvetone og skrue op til voltmeteret viser 4V (2W i 8ohm), lade volumenkontrollen stå og sætte den seneste pop-ørehænger på og lytte til hvor højt eller lavt de synes det er. Hvis ikke der er nok så prøv 5,65V (4W i 8ohm). Jeg er ret sikker på de fleste vil blive overraskede, men jeg ved også at ingen gider prøve.

Helt korrekt, og vidste det allerede, men mange ved det sikkert ikke. I forhold til mit setup, ville det give et lydniveau på 97,5 db ( 4 Watt ), og varig høreskade kan potentielt opstå, efter 8 timers kontinuerlig lytning.

rettet


Redigeret af Musictome - 30-Marts-2018 kl. 00:48
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2018 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af travellinglight travellinglight skrev:

Hej - jeg har fået et par Wharfedale højttalere (Modus Seven). Specs lyder 125 watt, 8 ohm.

Jeg skal have en forstærker til dem. Hvor mange watt skal idealforstærkeren levere?
Og 8 ohm - hvad betyder det

De har høj følsomhed; men jeg ville nok vælge 50-80w 8ohm rms i en kvalitetsforstærker med god strømforsyning. F.eks. en brugt integreret NAD forstærker.
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2018 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Normal, lidt høj lysstyrke er sjældent mere end et par watt alt efter hvilken højttaler, hvor lang man sidder væk osv.


Jeg har aldrig haft en forstærker på under 80w pr kanal der var i nærheden af og være tilstrækkelig. Så lad nu vær med og bilde folk ind at 2x2 watt er nok, for det er det ikke. Det kan godt være at teorien og alt det der siger det, men i praksis bliver man pisse skuffet, fordi lytternes kapacitet følger efter osv, og sådan er det.
Jeg har oplevet at få bemærkningen at lyden var for høj ved 1 watt peak i front under TV demo. Men det er normalt først ved 10 watt peak at sarte smat kvinder og børn begynder at forlade stuen. Skal der ikke holdes fest er 10 watt nok. Det betyder dog ikke at bare fordi at en forstærker er opgivet til 10watt at den så er kraftik nok til at lyde godt på dine højtaler, men det er ikke watt der gør det. Desværre kan du ikke se det som giver dig svaret i databladet.

Thomas:Hvad har dine 80 watt ikke været tilstrækkelig til (abe fest eller god lyd)?
Til top
Bruger udmeldt 39 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 39 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 01:59
2 watt kan sikkert være for meget for nogle hvor 10 watt kan være for lidt for andre.
Der er ingen der kan sige hvilken effekt der er nok uden at kende mindst 3 ting.
1: Højttalerens følsomhed
2: Rummets størrelse
3: Brugerens behov.

Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 05:38
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?

Watt sælger.
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 07:58
Lige præcis, watt sælger. Som med fjernsyn, de fleste kigger efter tommer og skænker ikke teknikken en tanke. Hvis man vælger en forstærker som formår at fordoble de opgivede watt i 8 ohm til det dobbelte i 4 ohm, så går man sjældent galt i byen. Det gælder om at finde en forstærker med en godt dimensioneret strømforsyning.
Mvh Frank
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?

Watt sælger.

HMM.... Så vil det altså sige, at vi har købt store anlæg og højttalere til ingen nytte??? Og dermed godt kan støve vores oldsager af, og sætte dem i gang igen... Det viste kunne da godt få naboerne til at klage, i 1978!LOL



Redigeret af mnielsen - 02-April-2018 kl. 08:24
Til top
Bruger udmeldt 39 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 39 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?

Watt sælger.

Arh come on Confused

Klassisk musik gengivet ved 2 watt kræver 1000 watt i spidserne for fuld dynamik.
Og den der med et voltmeter på terminalerne kan ikke bruges til noget som helst.

Prøv at sætte et scop på og se hvad spidserne viser når du spiller almindeligt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu