recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor kraftig en forstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor kraftig en forstærker?

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 39 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 39 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Lige præcis, watt sælger. Som med fjernsyn, de fleste kigger efter tommer og skænker ikke teknikken en tanke. Hvis man vælger en forstærker som formår at fordoble de opgivede watt i 8 ohm til det dobbelte i 4 ohm, så går man sjældent galt i byen. Det gælder om at finde en forstærker med en godt dimensioneret strømforsyning.
Mvh Frank

Det er vist mere end 10-15 år siden man valgte TV og forstærkere på den måde.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?

Watt sælger.

Arh come on Confused

Klassisk musik gengivet ved 2 watt kræver 1000 watt i spidserne for fuld dynamik.
Og den der med et voltmeter på terminalerne kan ikke bruges til noget som helst.

Prøv at sætte et scop på og se hvad spidserne viser når du spiller almindeligt.
Et scop vil IKKE ændre noget når vi måler på en tone. Bemærk venligst at jeg skriver PEAK. Og det er peak som ved 200Hz hvor mine SA7K er på 3,2 Ohm, og kun ved 200Hz. Ved andre frekvenser afsættes der mindre effekt.
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 09:29
Hvis det er mere end 10-15 år siden man valgte sådan, så forstår jeg ikke at denne diskussion er i gang, for så er det vel bare at vælge efter udseende og pengepung
Mvh Frank
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 09:31
De fleste med en SR har en ide om hvornår den ikke kan mere, antag at det er 100watt pr kanal.

-10dB under 10 watt
-20dB under 1 watt
-30dB under 0,1 watt
-40dB under 0,01 watt
-50dB under 0,001 watt

Prøv at starte nedefra og find ud af hvor lavt niveau du kan høre musik ved.
Til top
Bruger udmeldt 39 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 39 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?

Watt sælger.

Arh come on Confused

Klassisk musik gengivet ved 2 watt kræver 1000 watt i spidserne for fuld dynamik.
Og den der med et voltmeter på terminalerne kan ikke bruges til noget som helst.

Prøv at sætte et scop på og se hvad spidserne viser når du spiller almindeligt.
Et scop vil IKKE ændre noget når vi måler på en tone. Bemærk venligst at jeg skriver PEAK. Og det er peak som ved 200Hz hvor mine SA7K er på 3,2 Ohm, og kun ved 200Hz. Ved andre frekvenser afsættes der mindre effekt.

En tone ? Er det ikke musik ?

Til top
Bruger udmeldt 39 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 39 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Hvis det er mere end 10-15 år siden man valgte sådan, så forstår jeg ikke at denne diskussion er i gang, for så er det vel bare at vælge efter udseende og pengepung
Mvh Frank

I dag ser en forstærker f.eks sådan her ud:

2 x 50 watt 8 ohm kl.D - 100 watt powersupply
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 10:06
Musictome:

Du spørger: "En tone?" Fx på en højttalerfabrik, når man tester højttalere, så sker det vha. en tone, som starter dyb, over mellemtone og op til diskant. Det er MÅSKE det, som menes. Og så selvfølgelig med diverse måleinstrumenter. Det er nok ikke alle, som derhjemme lige har et scop stående!
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:


Men hvis 10 watt er mere end rigeligt til både høreskader og jeg ved ikke hvad...... Ja nærmest bygningsskader, hvorfor findes der så så utroligt mange forstærkere på over 20 watt ?

Watt sælger.

Arh come on Confused

Klassisk musik gengivet ved 2 watt kræver 1000 watt i spidserne for fuld dynamik.
Og den der med et voltmeter på terminalerne kan ikke bruges til noget som helst.

Prøv at sætte et scop på og se hvad spidserne viser når du spiller almindeligt.

Volumenkontrollen sætter ikke gennemsnits-effekten. Den sætter "ind til ud" forstærkningen*, så hvis du sætter volumenkontrollen efter en sinusformet prøvetone og skifter over til alm musik, så bliver gennemsnitseffekten (meget) lavere. En alm. 80W forstærker kan ikke give 1000"W" i spidserne uanset om det så kun er i et nanosekund. Det er begrænset af strømforsyningens driftspænding. Derfor har man heller ikke nogen glæde af en 20W forstærker med monsterstrømforsyning, med mindre man har ekstremt vanskelige højttalere.

Men ja, prøv at sætte et scop på udgangen, så vil du se at spidserne ikke bliver højere end hvad de var med prøvetonen, med mindre du drejer volumenkontrollen længere op. Jeg vil dog medgive at man med klassisk musik har tendens til at skrue mere op, netop fordi det ellers lyder lavt. Der vil på den måde inddirekte være tendens til at spidserne bliver højere med klassisk musik.

*Det er vel at mærke ikke "effekt forstærkning" der er tale om, da det som sagt er en tilsnigelse i det hele taget, at tale om effekt i den forbindelse. Det er i virkeligheden spændingen der er tale om.
Helt konkret er en HIFI forstærker i virkeligheden en >spændings< forstærker.
Desværre har årtiers HIFI marketing gjort, at dette emne en næsten umuligt at debattere på forum da de fleste er indoktrinerede med sælger-snak og vrøvl som først skal aflæres inden de kan begynde at forstå bare en flig af det.


Redigeret af Mefisto - 02-April-2018 kl. 10:58
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

De fleste med en SR har en ide om hvornår den ikke kan mere, antag at det er 100watt pr kanal.

-10dB under 10 watt
-20dB under 1 watt
-30dB under 0,1 watt
-40dB under 0,01 watt
-50dB under 0,001 watt

Prøv at starte nedefra og find ud af hvor lavt niveau du kan høre musik ved.

Jep prøv det, men husk det er kun retvisende hvis man slår alt EQ fra. Det var faktisk præcis den øvelse der fik mig til at måle lidt på det.
Til top
Bruger udmeldt 39 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 39 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 10:55
Ja men jeg har tit haft scop på og blevet overrasket over hvor høj spænding der "peakes" ved under normal lytning (hvad det så end er)
Og ja en forstærker er for det meste en konstantspændingsgenerator.

Og nej en forstærker kan ikke levere 1000 watt i spidserne da det vil kræve pænt høj spænding, men jeg skrev også at klassisk musik krævede det, hvis det skulle gengives med fuld dynamik.

Har i øvrigt haft nogle ca 20 watt forstærkere som kom til kort når jeg spillede bare lidt højt og haft 200 watt som blev tømt meget nemt på et sæt B&W 801S3
Til top
Bruger udmeldt 39 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 39 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Musictome:

Du spørger: "En tone?" Fx på en højttalerfabrik, når man tester højttalere, så sker det vha. en tone, som starter dyb, over mellemtone og op til diskant. Det er MÅSKE det, som menes. Og så selvfølgelig med diverse måleinstrumenter. Det er nok ikke alle, som derhjemme lige har et scop stående!

Det kaldes et sweep og har intet med musik at gøre men en måling for at tjekke at enheder og filter virker efter hensigten.
Jeg sidder aldrig og lytter til toner, men musik Wink
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Ja men jeg har tit haft scop på og blevet overrasket over hvor høj spænding der "peakes" ved under normal lytning (hvad det så end er)
Og ja en forstærker er for det meste en konstantspændingsgenerator.

Og nej en forstærker kan ikke levere 1000 watt i spidserne da det vil kræve pænt høj spænding, men jeg skrev også at klassisk musik krævede det, hvis det skulle gengives med fuld dynamik.

Har i øvrigt haft nogle ca 20 watt forstærkere som kom til kort når jeg spillede bare lidt højt og haft 200 watt som blev tømt meget nemt på et sæt B&W 801S3

Hvor høj spænding taler vi så om?

Det giver ingen mening at skrive at der kræves "1000w" under forhold, som ikke kommer i spil. Det er ligegyldigt FUD. Når signalet når 0dbfs så kan det ikke blive højere. Derfor, hvis du prøver med en 0dbfs sinustone og lader volumenkontrollen stå, så kan spidserne ikke blive højere end de var med sinustonen. De kan kun blive mindre.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu