recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Regeringens oplæg lukker FM båndet i 2021.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Regeringens oplæg lukker FM båndet i 2021.

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 10:40
Fro helvede hvor kan en tråd hurtigt blive kørt af sporet. Det giver jo ingen mening at diskutere kvaliteten af den radio der bliver lavet. Radioprogrammerne bliver fortsat lavet, men kommer fra 2021 kun til at være tilgængelige på dab og på nettet.

Det er fuldstændig åndsvagt. 2 millioner bilradioer står til udskiftning. Jeg kender mange som godt kan finde ud at købe en ny radio til stuen, men som ikke selv kan finde ud af at udskifte radio i bilen.

Den mere dommedagsagtige del af mig vil også foretrække der er et FM-bånd til stede, når resten at kommunikationsplatformene er nede. Hvis der nu skulle komme en orkan eller strømforsyningen skulle forsvinde fuldstændigt, så kan jeg stadig for information gennem min batteridrevne transistorradio og min bilradio.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 11:03
fejl

Redigeret af Kampus - 06-April-2018 kl. 11:06
Til top
Basto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-December-2011
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 533
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 12:26
Det må du virkelig undskylde slumbert .
Jeg syntes det var oplagt at snakke kvalitet nu hvor dr skal lukke to kanaler. Og netop kvaliteten er vel afgørende for om man vil savne radio i bilen osv fm eller ej

Mvh og god weekend
Til top
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 12:57
Jeg kunne godt tænke mig bare ET vægtigt argument for DAB?
Til top
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 518
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hunt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 13:00
Kommer til at savne fm-båndet helt vildt! :´-( 

Det er så super enkelt at forstå, drej på en knap og du kan høre radio. 

Hvor mange gange har jeg ikke skullet hjælpe min far og mor med deres dab-radio. Og hvor mange pædagoger har ikke skullet hjælpe handicappede med det samme. På den korte bane bliver det en kryptering af nyheder og andet indhold for svage mennesker. På den lange bane lærer vi det nok alle sammen. 

Men hvem vil ikke savne fm, når deres vintage receiver ikke længere kan modtage radio. Jeg ved, jeg vil. 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af beovox141 beovox141 skrev:

Jeg kunne godt tænke mig bare ET vægtigt argument for DAB?


Man frigiver en masse frekvenser / kapacitet, som kan bruges langt mere effektivt andetsteds. Ligesom da man lukkede analog distribution i andre sendenet.
Til top
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

 
Man frigiver en masse frekvenser / kapacitet, som kan bruges langt mere effektivt andetsteds.
Hvor? 
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Basto Basto skrev:

Det må du virkelig undskylde slumbert .
Jeg syntes det var oplagt at snakke kvalitet nu hvor dr skal lukke to kanaler. Og netop kvaliteten er vel afgørende for om man vil savne radio i bilen osv fm eller ej

Mvh og god weekend

God weekend til dig også.

Jeg mener nu kun du skrev om P3....
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 21:42
- bifalder lige koret, der mener at P3 er gået rent teenager . Jeg magter feks ikke, at høre P3 live sport - og andre pub service programmer - pga deres elendige rotation af uudholdelige børne-hiphop/techno lydeffekter . . : !
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 00:16
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af beovox141 beovox141 skrev:

Jeg kunne godt tænke mig bare ET vægtigt argument for DAB?


Man frigiver en masse frekvenser / kapacitet, som kan bruges langt mere effektivt andetsteds. Ligesom da man lukkede analog distribution i andre sendenet.


Hvad med sikker drift og evnen til at nå hele nationen i akutte kriser? DAB er væsentligt mere vulnerabelt og “all or nothing”. Alle kan høre FM via en mobil eller batteridrevet miniradio. Hvor mange kan høre DAB? For ikke at begynde at tale om bilerne. FM radio vil være et stort og væsentligt tab og 5+ mio radioer vil være ubrugelige i DK.

Jeg mangler virkelig at se et vægtigt argument.
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Jeg har lige set presentationen af Regeringens media oplæg.
De ønsker at lukke for FM båndet i 2021.
Hvad syntes i om det?

Hilsen Carsten.
 


Jeg synes godt nok det vil være top træls, mest i forhold til at høre radio i bilen. Selvfølgelig findes der add on løsninger eller streaming via mobilens bluetooth, men betjeningen bliver meget dårligere end de integrerede FM radio løsninger i bilerne.

Jeg vil vove at påstå at trafiksikkerheden bliver dårligere. Nu skal trafiksikkerheds kampagner ikke kun gå på brug af SMS i bilen men også på at man ikke må skifte radiokanal på mobilen.

Jeg er ikke fan af det forslag, og jeg kan slet ikke se hvorfor man overhovedet skal have DAB+.

Men det er måske en skjult skatte stigning eller i det mindste en smart måde at få højere provenu gennem bilafgifter fordi DAB+ radioer er et dyrt ekstraudstyr i langt de fleste biler.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 10:11
Mange nye biler er født med Dab+ Radio. Så hvis lige de tøver 10 år med at nedlægge FM, så gir det vel mening.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu