recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Regeringens oplæg lukker FM båndet i 2021.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Regeringens oplæg lukker FM båndet i 2021.

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Mange nye biler er født med Dab+ Radio. Så hvis lige de tøver 10 år med at nedlægge FM, så gir det vel mening.
God ide.
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Strandvasker@ Så du er ligeglad med Public Service delen?
Det kommer an på hvordan du definerer ligeglad?

Jeg har ikke noget problem med at der findes et public service koncept, så folk der synes den slags er fedt kan benytte sig af det. Hvis der er politisk flertal for at det skal sponseres, så har jeg heller ikke noget problem med at spytte i kassen - ligesom jeg har det helt okay med at være med til at sponsere sportshaller, vejnet, teatre, biblioteker, sygehuse og meget andet - uanset om jeg personligt benytter mig af tingene eller ej. 

Omvendt har jeg ikke benyttet mig af hverken radio eller tv i umindelige tider, så på det personlige plan er jeg komplet ligeglad med om de er der eller ej, det gør ingen forskel for mig.

Så ja, jeg er ligeglad med public service delen (og resten for øvrigt også), men jeg erkender at andre har det anderledes, så som demokratisk borger i et demokratisk land yder jeg til fællesskabet uanset om noget specifikt giver mening for mig eller ej.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Hvad med sikker drift og evnen til at nå hele nationen i akutte kriser?

Hvorfor mener du at driften bliver mindre sikker af at blive digital? Dengang vi bruge modems på gamle, analoge telefonforbindelser blev tingene da hverken mere eller mindre driftsikre af om det var konen der knevrede med svigermekanikken eller om det var modemmet der brugte forbindelsen til sære lyde. Eneste forskel var, at der kunne overføres langt mere information væsentligt hurtigere på det samme stykke ledning når det var digitalt.

Nu vi er ved de gamle telefonledninger, så gik verden heller ikke af lave dengang man begyndte at kunne bruge de to tynde kobbertråde ind i huset til BÅDE telefoni OG internet.

Jorden gik heller ikke under da man digitaliserede telefonnettet og i stedet for at køre både analog telefoni og internet på det snoede kobberpar gik over til at køre rent digitalt og lave den analoge telefon om til voice over ip - nu kunne man bare få væsentligt mere hastighed ud af det samme kobber fordi der ikke skulle afsættes plads til noget analogt.

Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

DAB er væsentligt mere vulnerabelt og “all or nothing”.
Vel er det ej, der kan bruges præcis det samme netværk af sendemaster som altid, det er bare udsendelserne der er gået fra analog tale til "digitale lyde", helt på samme måde som eksemplet med telefonledningerne. Hvis Jørn Hjorting gav sig til at fløjte sære modemlyde ned i mikrofonen ville det have lige akkurat ingen som helst indflydelse på sendenettets stabilitet.

Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Alle kan høre FM via en mobil eller batteridrevet miniradio. Hvor mange kan høre DAB? For ikke at begynde at tale om bilerne. FM radio vil være et stort og væsentligt tab og 5+ mio radioer vil være ubrugelige i DK.
Hvis vi snakker akutte kriser så er hverken FM eller DAB vejen frem, bomb radiohuset og der vil være ca. lige dødt på begge net. Internettet er meget sværere at lukke ned, da det per design er decentralt, beregnet netop på at enkeltstående mål ikke må kunne lægge det ned. Kig en gang på hvor stor en del af befolkningen der konstant checker deres mobiltelefoner for at holde sig opdateret på alt muligt - hvor ligeglade tror du ikke de er med om FM/DAB er oppe eller ej (i forhold til at holde sig opdateret på nyheder)?

Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Jeg mangler virkelig at se et vægtigt argument.
Så læs Rasmus Larsens indlæg en gang til. Smile


Redigeret af strandvasker - 07-April-2018 kl. 15:32
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 15:56
Gad godt at vide hvor mange der i virkeligheden hører DAB. Jeg gætter på, at langt de fleste enten stadig hører FM eller er hoppet videre til web-radio. DAB virker som en underlig mellemstation ... som allerede er overhalet inden om.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Gad godt at vide hvor mange der i virkeligheden hører DAB. Jeg gætter på, at langt de fleste enten stadig hører FM eller er hoppet videre til web-radio. DAB virker som en underlig mellemstation ... som allerede er overhalet inden om.

Ifølge seneste tal, så hører 40% af befolkningen radio via andet medie end FM.

Personligt, hører jeg selv kun DAB i bilen og internetradio derhjemme, så jeg vil ikke savne FM.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 16:49
Ja det vil jeg gerne tro på, men det svarer ikke rigtig på spørgsmålet. Ud af de 40% kan de 39,9% være web-radio. Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste jeg kender personligt der hører DAB.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ja det vil jeg gerne tro på, men det svarer ikke rigtig på spørgsmålet. Ud af de 40% kan de 39,9% være web-radio. Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste jeg kender personligt der hører DAB.

Jeg har ikke set nogen tal for DAB alene, men det er også lidt ligegyldigt da det er de samlede alternativer der skal op på 50% (i.flg. nuværende medieforlig) før man slukker for FM.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 17:53
Men nu var mit ? hvor mange der lytter til radio via DAB, så det er ikke ligegyldigt (for mig). At vore politikere har besluttet sig til at skifte til DAB uanset om nogen bruger det eller ej er vel heller ikke helt lige gyldigt.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Men nu var mit ? hvor mange der lytter til radio via DAB, så det er ikke ligegyldigt (for mig). At vore politikere har besluttet sig til at skifte til DAB uanset om nogen bruger det eller ej er vel heller ikke helt lige gyldigt.

Efter skiftet til DAB+, så ingen DAB+-lytning her, selv om en DAB+-radio haves. Jeg lytter mest til Radio Nord, og dengang, jeg fik radioen, var deres signal elendigt, uanset hvilken frekvens jeg tog den på. Nu har de fået sat nye dimser på senderen - ihvertfald på 96,9 mHz går den nu klart og kraftigt igennem.

Samme radio på internetradio, Argon iNet3+ - en elendig buffer - store udfald, og dårlig kvalitet. Nej - her i Nordjylland er det kun FM, som rykker.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 18:02
Mit (helt personlige, ret subjektive) indtryk er at der er mange der hører DAB, mest på (ja undskyld mig udtrykket) "små lorteradioer".

Jeg har selv hørt DAB i mange år, ved min pc, via en lille DAB-adapter. Den er så blevet "obsolete" her ved skift til DAB+ og er lige nu blevet ombygget til en netværksradio (ikke mindst fordi jeg kan ;-). I mine øjne er DAB en død sild, det lever kun fordi størstedelen af ejerne til, stationære DAaB radioer, tror at det der netværkradio er "noget farligt noget".

Jeg kender en del, der hører DAB i bil, fordi de kan få de lidt mere specielle kanaler. Jeg har dog ikke selv mulighed for det i de "ældre" biler Jeg har lige for tiden (8,5 og 6,5 år gamle).


Klaus
(Måske jeg bare er fordomsfuld?)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Mit (helt personlige, ret subjektive) indtryk er at der er mange der hører DAB, mest på (ja undskyld mig udtrykket) "små lorteradioer".

Jeg har selv hørt DAB i mange år, ved min pc, via en lille DAB-adapter. Den er så blevet "obsolete" her ved skift til DAB+ og er lige nu blevet ombygget til en netværksradio (ikke mindst fordi jeg kan ;-). I mine øjne er DAB en død sild, det lever kun fordi størstedelen af ejerne til, stationære DAaB radioer, tror at det der netværkradio er "noget farligt noget".

Jeg kender en del, der hører DAB i bil, fordi de kan få de lidt mere specielle kanaler. Jeg har dog ikke selv mulighed for det i de "ældre" biler Jeg har lige for tiden (8,5 og 6,5 år gamle).


Klaus
(Måske jeg bare er fordomsfuld?)

Er radioerne da også integreret i instrumentbrætterne i dine biler?
Og nej - du er ikke fordomsfuld - når noget ikke vil det, vi vil, jamen så må man bare finde andre løsninger, eller holde fast i det, som virker!Smile
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Er radioerne da også integreret i instrumentbrætterne i dine biler?


Delvist, altså med kobling til instrumentpanelet, så jeg kan se informationer der.

Begge biler er så gamle så de skal skiftes inden FM båndet slukkes for.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu