recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows vs macOS bærbar = Forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows vs macOS bærbar = Forskel?

 Besvar Besvar Side  123 12>
Forfatter
Besked
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Windows vs macOS bærbar = Forskel?
    Sendt: 06-April-2018 kl. 08:55
Hey!

Det her er slet ikke for at starte en Windows vs. macOS diskussion, men blot et spørgsmål om hvilken maskine man skal vælge, hvis man er ligeglad med, hvad de kan.

Til dagligt har vi godt nok en iPhone, men er ligeglad med om det er en Windows eller Mac der står foran os.

Budgettet er en 12-13k, og der er set på en MacBook Pro (fordi det har alle andre) men også en Lenovo T480 eller T480s.

Men hvad er den primære forskel på de to maskiner? Hvis man kun skal bruge den til hverdagsting som fx mail, sociale medier, netsurf, visning af billeder til bedstemor osv., men gerne vil smide lidt ekstra for design (ja Lenovo T480 er da en flot elegant maskine også) hvad er så egentlig forskellen? 

Der er vel ingen? Nu så jeg lige at en T480s fra Lenovos hjemmeside koster 13.300 kr. med 16GB ram og 256GB SSD og Windows Pro, så det er vel værd at overveje ctr. 13k for en MacBook Pro?

Når det kommer til store tunge arbejdsopgaver som billede- og videoredigering og store Excel-ark med mange formler, så kommer begge maskiner vel på en prøve alligevel.

Er det ikke bare sådan nogle lette "on-the-go" maskiner når man er på farten, og ikke sidder foran sin workstation der hjemme eller på arbejdet?
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 09:46
Største forskel jeg har bemærket da min datter for nogle år siden skiftede hendes Samsung ultrabook ud med en Macbook Air var batteritiden. Også når vi snakker standby. Til alm. daglig brug kan du sagtens hente 7-10 ud af den, og hvis du lægger den fra dig kan den sagtens ligger et par uger uden at du skal tænke på strøm. 
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 10:28
Den store forskel er styresystemet!
MacOS vs. Windows - Det er nok til at jeg aldrig går tilbage til Windows igen.

En anden forskel er skærmen. Macbook Pro har Retina skærm - dvs. flere pixels. 13" har en opløsning på 2560 x 1600, men skalerer, så teksten ikke bliver for lille. 
Hvis man ser de to computerer ved siden af hinanden, vil teksten på Lenovo se ujævn ud, mens det er skarpt på Macbook Pro. (Macbook Air har ikke Retina skærm, ellers har både macbook og Macbook Pro).


Redigeret af Brixen - 06-April-2018 kl. 10:28
Venlig hilsen
KB
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 11:22
Det er i høj grad i dag et "statement" om hvad man bruger. Apple har hele deres image på at lave et miljø som er integrereret på kryds og tværs af produkter. Noget der er tæt på umuligt at lave i windows verdenen. ER man til den slags og kan ikke leve uden, så er det Applevejen man skal gå. Apple's operativsystem "OSER" af kvalitet, modsat win10 som i bedste fald virker som en ufærdig løsning. (bare alene det faktum at alle systemikoner i windows IKKE er standardiseret, og der faktisk stadig er levn fra gamle udgaver af windows) Fungerer Win10 - JA - i høj grad, og modsat win7 og vista, så fungerer det faktisk ganske fremragende - også på lidt ældre hardware. MEN det er stadig i den grad ufærdigt.

HVIS jeg skulle gå på jagt efter en maskine som skulle matche en macbook pro 13, så skulle det nok i virkeligheden snarere være en huawei matebook X, noget HP Spectre , Dell XPS 13 eller måske endda en MS surface laptop. En T480/s er en forretningscomputer, og har en helt anden tilgang til "brug". X1 er nærmere en MBP end T-serien.


Redigeret af claus_jac - 06-April-2018 kl. 11:23
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Den store forskel er styresystemet!
MacOS vs. Windows - Det er nok til at jeg aldrig går tilbage til Windows igen.


This.

Derudover er æble-computere bare så meget rarere end de der skrammelkasser med Windows på.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Til dagligt har vi godt nok en iPhone, men er ligeglad med om det er en Windows eller Mac der står foran os.
Der er til gengæld nogle dejlige samarbejdsfordele ved at kombinere iPhone og Mac, f.eks. at sende/modtage SMS'er (ikke kun iMessage) på Mac'en.
Billeder taget med iPhone kommer også automatisk over på Mac'en.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
jacobbh Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobbh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 16:22
Sidder selv i en klasse fyldt med Windows maskiner og de bruger mere tid ovre ved john(it manden)end i klassen jeg har ikke besøgt ham endnu. Det virker bare hele tiden.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2058
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 16:36
Som andre har nævnt, så er det primært et spørgsmål om OS... Når du nævner Excel, så skal du også være opmærksom på, at der er forskel. I avancerede regneark vil f.eks. makroer og moduler ikke nødvendigvis virke på tværs af Windows og Mac!
Personligt er det min oplevelse, at Lenovo'erne er nærmest uopslidelige og kan tåle en del "tæv", mens jeg har oplevet en del hardware issues på Macs. Har T4XX, der kører derudaf efter 5-6-7 år, mens flere MacBooks har været skotningsmodne efter 3-4-5 år.Så jeg vil påstå, at Lenovo designer til kunder, der fokuserer på pålidelig hardware, mens Apple lægger større vægt på æstetik i designet....

Redigeret af miri - 06-April-2018 kl. 16:45
miri
Til top
jacobbh Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobbh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 17:25
Synes at mac holder rigtig godt, har selv en 2009 imac 2011 Macbook og en 2017 Macbook, de to famle blev opgraderet med ssd og ram. Nu kører de som nye igen. Men hvor godt de nyere Macbook holder ved jeg ikke endnu.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 19:50
Har arbejdet på Mac siden 1984, både privat og professionelt og har været med hele vejen, også på win. 
Kunne ikke drømme om at skulle skifte. 

Fik en iMac Pro til samlingen i starten af året, den rykker simpelhen for vildt. 

Final Cut Pro X med 8K ProRes 4:4:4:4 selv med lidt justeringer etc. spiller det bare uden rendering, det er edermama super nice.

  
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 00:39
Jeg er imponeret over hvor godt min iMac fra 2012 stadig kører. Virkelig den bedste computer jeg nogen sinde har haft.... nærmest lydløs og satans stabil.

Redigeret af SilverLine - 07-April-2018 kl. 00:40
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
brfcjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brfcjon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 00:43
Det store minus med mac er Excel, hvor man indtil nu altid har været bagud på funktioner. Fx har jeg ikke fået købt et nyere office end 2013 (tror jeg det er) og der er det ikke muligt at bruge udsnitsværktøj til pivottabeller. Kæææmpe minus. Men det er vist løst i 2016. Jeg har brugt mine arbejdscomputere til excel så derfor gad jeg ikke købe nyt.

Jeg ved ikke om office 365 har løst det med at være lidt bagud ift.funktioner. Brugerfladen er også lidt dårligere i min excel version, men igen det kan være ændret med nyere versioner. Hvis jeg skulle bruge det hver dag ville jeg nok overveje at smide windows på alene for excel, men der er jeg nok i mindretal. 

Der kan også være noget specialsoftware du ikke kan få. Men de typiske statiskprogrammer og den slags kan man så vidt jeg ved sagtens bruge. Til gengæld er der et stort plus at man kan komme ret langt med alm. biled og videoredigering på mac uden det koster noget specialsoftware.

Derudover er der efter min mening kun fordele - hvis ikke man er IT-udfordret som min fars generation.

Jeg sidder lige nu på en 2013 medium spec. Og jeg er faktisk ikke specielt optaget at at opdatere. Batteriet er fint. Bootup tid tænker jeg ikke på for jeg slukker den aldrig - så godt som instant on. Trackpad 100 gange bedre end langt de fleste PC'ere. Keyboard er rart at skrive på.

Hvis man er på Ipad og iphone er der selvfølgelig flere fordele.

Jeg er egentlig ret kræsen med computere. Inden jeg skiftede til mac i 2010 skiftede jeg bærbar mindst hvert andet år og maxede ud på spec. 

Har fået nye lenovo pc'ere på arbejdet flere gange. Senest for et år siden, og jeg er allerede ved at være lidt irriteret på den.

Selvom jeg er nærig vil jeg til en hver tid betale mere for en macbook pro.

Min erfaring er i øvrigt at man kan få lidt rabat hvis man ringer til applestore i stedet for at gå i butikken.


Redigeret af brfcjon - 07-April-2018 kl. 00:44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu