recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows vs macOS bærbar = Forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows vs macOS bærbar = Forskel?

 Besvar Besvar Side  <1234 12>
Forfatter
Besked
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hbar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 07:31
mac er lækkert, dyrt men lækkert. Hvis brugeren (barnet) har det nemmere med mac og lettere vil kunne få hjælp fra andre venner som også er på mac vil jeg da anbefale en mac hvis budgettet er der. Som et alternativt til Mac er Dell XPS maskiner, det er ligesom mac top lækkert finish, men er også dyre. Selv købte jeg en Dell Xps 15 med 4k skærm for 2år siden og den spiller bare, virkelig glad for den. Prismæssigt er de begge næsten lige dyre,, med en lille fordel til dell maskinen. Gå efter der hvor barnet føler det kan få den største glæde og support fra venner ved at bruge maskinen.
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 07:47
Forskellen udover styresystemet er imo, at man generelt får bedre hardware elementer i en Windows pc - ift. prisen. Mange af Mac's standard konfigurationer er f.eks kun udstyret med 4Gb ram og en ikke særlig stor skærm.
Desuden handler det også, om man vil betale ekstra for det design og det noget lukkede system, som mac har. (Hver sin smag). 
Groft sagt, så kan man få en Windows pc - med ca. samme eller i de fleste tilfælde bedre HW konfiguration end en Mac - til ca. 3-4.000 kr. mindre. 
Her kunne man så evt. bruge besparelsen, på en rigtig god ekst. skærm. Eller bruge dem på noget andet godt. Wink
Eller som andre også har nævnt, købe en super fed Dell, Lenovo e.lign. kvalitets pc. Med bedre konfiguration til samme pris, som en standard Mac.
Jeg ved godt hvad jeg ville vælge - men er jo sådan set ligegyldigt. Da det jo er dit valg. Smile


Redigeret af Roland - 07-April-2018 kl. 07:58
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 07:53
I mit virke som it-supporter på skoler, hvor jeg til hverdag arbejder på Windows og mac. Naxos er lækker at surfer med, men deres tastatur, er det værste omgang hør at skrive på. Der er Lenovo og Dell 10 klasser over hvad Apple levere.
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 09:17
Vælg med dine følelser i dette tilfælde - køb Mac, hvis du gerne vil prøve noget nyt.

Du kan jo altid sidenhen installere Windows på Mac'en, hvis du ønsker det. Det omvendte er jo ikke muligt.

Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1142
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Hey!

Det her er slet ikke for at starte en Windows vs. macOS diskussion, men blot et spørgsmål om hvilken maskine man skal vælge, hvis man er ligeglad med, hvad de kan.

Til dagligt har vi godt nok en iPhone, men er ligeglad med om det er en Windows eller Mac der står foran os.

Budgettet er en 12-13k, og der er set på en MacBook Pro (fordi det har alle andre) men også en Lenovo T480 eller T480s.

Men hvad er den primære forskel på de to maskiner? Hvis man kun skal bruge den til hverdagsting som fx mail, sociale medier, netsurf, visning af billeder til bedstemor osv., men gerne vil smide lidt ekstra for design (ja Lenovo T480 er da en flot elegant maskine også) hvad er så egentlig forskellen? 

Der er vel ingen? Nu så jeg lige at en T480s fra Lenovos hjemmeside koster 13.300 kr. med 16GB ram og 256GB SSD og Windows Pro, så det er vel værd at overveje ctr. 13k for en MacBook Pro?

Når det kommer til store tunge arbejdsopgaver som billede- og videoredigering og store Excel-ark med mange formler, så kommer begge maskiner vel på en prøve alligevel.

Er det ikke bare sådan nogle lette "on-the-go" maskiner når man er på farten, og ikke sidder foran sin workstation der hjemme eller på arbejdet?

Jeg står selv i nogenlunde samme situation hvor min datter der skal starte i gymnasiet skal vælge mellem Macbook og en bærbar windows. Og jeg vil da anbefale dig at se på Lenovo Yoga 920 som alternativ. Toplækker maskine der på det område er on par med Macbook pro.

Hvis jeg nu skal give dig min egen sammenligning med Macbook Pro (ca. 9.800 kr) og Lenovo Yoga 920 (ca. 10.000) så er det her:

Yoga 920:
- Bedre HW spec: 8 generation CPU, 256 GB SSD (Hvad betyder det i praksis?)
- Har flip skærm og har trykfølsom skærm (Tror det er en fordel)
- Større skærm
- Er formentlig mere fleksibel rent SW mæssigt end Mac
- Dårlig connectivity
- Jeg vil forvente mere vedligeholdelse
- Jeg vil forvente større support fra mig omkring virus, spam. bloatware etc. 

Macbook Pro:
- Bruger ældre HW (Betyder det noget?)
- Ingen trykfølsom eller flip skærm
- Retina skærm bedre til normal PC brug.
- Er lidt mindre
- Integrerer godt i Apple miljø
- Til datterens brug er OS'et og f.eks. video programmer en fordel
- Vinder over Yoga'en i lækkerhed selvom det er meget tæt
- Formentlig mere værdistabil
- Dårlig connectivity
- Dyrere accessories?

Håber du kan bruge vores egen lille sammenligning. Mit problem er at datteren ikke kan beslutte sig for hvad hun synes om Smile
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

I mit virke som it-supporter på skoler, hvor jeg til hverdag arbejder på Windows og mac. Naxos er lækker at surfer med, men deres tastatur, er det værste omgang hør at skrive på. Der er Lenovo og Dell 10 klasser over hvad Apple levere.
LOL 10 klasser bedre end apple kan levere, det var da godt nok noget dramatisk. 

Vi menesker har jo forskellige holdninger og meninger og ikke mindst præferencer, og sådan er det. 
Men jeg er bare så i den omvendte verden, i min optik er apples tastatur bare bedre.

Jeg er også glad for at køre Audi RS3, men min Nabo syns at hans BMW M3 bare er klasser bedre, og sådan er det. Men vi er begge super glade for vores bil.Smile



  


Redigeret af Potter - 07-April-2018 kl. 10:12
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Hey!

Det her er slet ikke for at starte en Windows vs. macOS diskussion, men blot et spørgsmål om hvilken maskine man skal vælge, hvis man er ligeglad med, hvad de kan.

Til dagligt har vi godt nok en iPhone, men er ligeglad med om det er en Windows eller Mac der står foran os.

Budgettet er en 12-13k, og der er set på en MacBook Pro (fordi det har alle andre) men også en Lenovo T480 eller T480s.

Men hvad er den primære forskel på de to maskiner? Hvis man kun skal bruge den til hverdagsting som fx mail, sociale medier, netsurf, visning af billeder til bedstemor osv., men gerne vil smide lidt ekstra for design (ja Lenovo T480 er da en flot elegant maskine også) hvad er så egentlig forskellen? 

Der er vel ingen? Nu så jeg lige at en T480s fra Lenovos hjemmeside koster 13.300 kr. med 16GB ram og 256GB SSD og Windows Pro, så det er vel værd at overveje ctr. 13k for en MacBook Pro?

Når det kommer til store tunge arbejdsopgaver som billede- og videoredigering og store Excel-ark med mange formler, så kommer begge maskiner vel på en prøve alligevel.

Er det ikke bare sådan nogle lette "on-the-go" maskiner når man er på farten, og ikke sidder foran sin workstation der hjemme eller på arbejdet?

Jeg står selv i nogenlunde samme situation hvor min datter der skal starte i gymnasiet skal vælge mellem Macbook og en bærbar windows. Og jeg vil da anbefale dig at se på Lenovo Yoga 920 som alternativ. Toplækker maskine der på det område er on par med Macbook pro.

Hvis jeg nu skal give dig min egen sammenligning med Macbook Pro (ca. 9.800 kr) og Lenovo Yoga 920 (ca. 10.000) så er det her:

Yoga 920:
- Bedre HW spec: 8 generation CPU, 256 GB SSD (Hvad betyder det i praksis?)
- Har flip skærm og har trykfølsom skærm (Tror det er en fordel)
- Større skærm
- Er formentlig mere fleksibel rent SW mæssigt end Mac
- Dårlig connectivity
- Jeg vil forvente mere vedligeholdelse
- Jeg vil forvente større support fra mig omkring virus, spam. bloatware etc. 

Macbook Pro:
- Bruger ældre HW (Betyder det noget?)
- Ingen trykfølsom eller flip skærm
- Retina skærm bedre til normal PC brug.
- Er lidt mindre
- Integrerer godt i Apple miljø
- Til datterens brug er OS'et og f.eks. video programmer en fordel
- Vinder over Yoga'en i lækkerhed selvom det er meget tæt
- Formentlig mere værdistabil
- Dårlig connectivity
- Dyrere accessories?

Håber du kan bruge vores egen lille sammenligning. Mit problem er at datteren ikke kan beslutte sig for hvad hun synes om Smile
Min den ene startede i sommers på gym, under intro fik vi at vide at 85-90 af elevernes maskiner var windows og de vil ikke kunne supportere Mac/OSX og det er enlig fair nok.

Men men, så hørte vi en lille fugl synge om at dette scenarie nok ikke var den rigtige virkelighed. 

Vi indkøbte så en MacBook Pro Touch CTO. Man kunne altid installere win 10 vis det skulle blive et problem, og jeg har intet problem med at supportere på begge platforme "er certificeret på begge" 

Han startede så op på gym, og skulle så vise sig at at der kun var 1 og jeg skriver igen 1 i klassen som havde købt en PC, resten havde købt Mac. Og ikke nok med det lærerene havde sgu også Mac, dog ikke alle. 

Jeg spurgte ham lige, i hans 3 parallelklasser har alle Mac.

Jeg ved at der er meget symbol status med hvilke telefoner man har som elev, og det er bestemt ikke anderledes med en computer, siger ikke at man skal vælge ud fra det, men man må godt have det med i sine overvejelser.   

Med video arbejder de i b.la. FCPX og laver noget musik i Logic.

Mac og OSX er rokke stabilt og ikke mindst logisk, jeg ved der vil komme modsigelser her og sådan er det. Hver sin smagWink 
Jeg har lang erfaring på begge platforme, og i min optik er windows bare ikke at fortrække til det formål vi benytter en computer.


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1142
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 11:20
Så i går et indslag på TV med billede af en gymnasieklasse hvor hver elev sad med deres bærbar.

80-90% var Mac's så jeg vil mene du har ganske ret Smile. Og jeg håber da ikke skolerne indfører noget langt de fleste ikke kan håndtere.

Jeg hælder til at anbefale en Mac til datteren og lige nu er der en lille skilling at spare i Power på Macbook Pro. 

Kunne man håbe de bliver lidt billigere?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12222
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Forskellen udover styresystemet er imo, at man generelt får bedre hardware elementer i en Windows pc - ift. prisen. Mange af Mac's standard konfigurationer er f.eks kun udstyret med 4Gb ram og en ikke særlig stor skærm.


Ingen af de konfigurationer man kan købe hos Apple.dk leveres med 4GB RAM.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12222
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Jeg vil forvente større support fra mig omkring virus, spam. bloatware etc. 


Virus og bloatware findes ikke på Mac.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12222
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Kunne man håbe de bliver lidt billigere?


Det er meget svært at opdrive gode rabatter på Mac. Æble styrer generelt priserne så meget de kan. Husk altid at sammenligne med priserne på Apple.dk, i øvrigt. Her kan man også opgradere til 16GB RAM, hvilket jeg til hver en tid vil anbefale.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 14:00
En lidt interesant ting for nogen bruger: 
PCie ssd disken i en Lenovo 920 har en læse og skrive hastighed på ca.
seq 1000MB: 

Read 1275MB/s - Write 1395MB/s

En MacBook Pro 2017 ligger på:

Read 3034MB/s - Write 2305MB/s det er altså næsten dobbelt så hurtigtSmile
Den eneste maskine jeg pt.har oplevet der har en hurtigere disk er en iMac Pro, men kun ganske lidt hurtigere.

Kilde:


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu