recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows vs macOS bærbar = Forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows vs macOS bærbar = Forskel?

 Besvar Besvar Side  <1 678910 12>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af jan348 jan348 skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:



Opfatter det som monopol lignende tilstand i har. Og hvis det da kun handler om vane til forskel som du skriver, så kan jeg da slet ikke se problemet, andet end politik og vilje. 




Noget basalt, som selv at fremstille et standard OS image med de komponenter vi har behov for, og efterfølgende "rulle" det ud på x antal maskiner.


Jeg skal ikke kunne sige hvorfor i ikke kunne lave en løsning med et standard image, andet end mangle på kompetencer.

Jeg ved ikke hvor mange standard/ tilpasset image jeg selv har lavet i gennem tiderne, men det har da absolut ikke været et problem. Heller ikke via en OSX server som netboot/ netinstall.
Det er nu faktisk ret nemtTongue
Jeg arbejder ikke mere som it-admin, så det er klart at man falder af på den og ens certificeringer udløber og bliver ikke fornyet. Men helt ærlig, det der er altså lige til.Smile

Claus_jac du kan sikkert huske de gamle dage OS9 og bagud,  hvor man man bare lavet drag and drop af disken, altså en kopi man bare kunne boote fra på en anden maskineLOL




Redigeret af Potter - 10-April-2018 kl. 11:01
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 11:27
@Potter - nostalgi er nogle gange en god ting. :-) PS - hvis du ved et "uheld" kommer til at teste den nye davinci resolve 15 ud på den der mørkegrå papkasse du har fået dig, så må du godt lige sige til hvordan det virker. :) Der skulle være lavet nogle seriøse forandringer som din papkasse vil kunne have stor gavn af. især omkring effekter og generel workflow.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 12:29
Læst godt der var kommet nogle interessante ting i davinci, spændende. 

Nu har jeg efterhånden prøvet nogle forskellige ting på den grå papkasse..... og sammenlignet med en iMac 27" 2017 fuld CTO så er der generelt en verden til forskel i hastigheden, hvis det f.eks. er optagelser i Raw med Red eller Canon så er rendering ca.5 gange hurtigere på papkassen, export ca. 4 gange hurtigere.

Det er lidt sjove er, at papkassen er helt tyst, hvor iMac 27" CTO blæser der ud af.

BTW. så du at man nu kunne købe grå mus og keyboardTongue

På et tidspunkt gik et gråt keyboard for 5K på ebay.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 12:35
yeah er klar over de kan købes løst nu. Men de er stadig en "kende" til den dyre side (så ikke lige noget for mig i øjeblikket). men den her slags kunne være yderst interessant http://matias.ca/aluminum/pc-rgb/
:-)

og det er især omkring support af METAL som gør du også kan køre 4K+ video flydende i vinduerne. Og support for prores raw og alm raw.


Redigeret af claus_jac - 10-April-2018 kl. 12:37
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Hey!

Det her er slet ikke for at starte en Windows vs. macOS diskussion, men blot et spørgsmål om hvilken maskine man skal vælge, hvis man er ligeglad med, hvad de kan.

Til dagligt har vi godt nok en iPhone, men er ligeglad med om det er en Windows eller Mac der står foran os.

Budgettet er en 12-13k, og der er set på en MacBook Pro (fordi det har alle andre) men også en Lenovo T480 eller T480s.

Men hvad er den primære forskel på de to maskiner? Hvis man kun skal bruge den til hverdagsting som fx mail, sociale medier, netsurf, visning af billeder til bedstemor osv., men gerne vil smide lidt ekstra for design (ja Lenovo T480 er da en flot elegant maskine også) hvad er så egentlig forskellen? 

Der er vel ingen? Nu så jeg lige at en T480s fra Lenovos hjemmeside koster 13.300 kr. med 16GB ram og 256GB SSD og Windows Pro, så det er vel værd at overveje ctr. 13k for en MacBook Pro?

Når det kommer til store tunge arbejdsopgaver som billede- og videoredigering og store Excel-ark med mange formler, så kommer begge maskiner vel på en prøve alligevel.

Er det ikke bare sådan nogle lette "on-the-go" maskiner når man er på farten, og ikke sidder foran sin workstation der hjemme eller på arbejdet?

Du skal købe en mac fordi den kan man have med i skole og glemme opladeren fordi den kan holde en hele skoledags batteri og vis man en enkelt gang skulle løbe tør har de andre 20 elever nok en man kan låne,
også vis du skal have noget at gøre med billede redigering eller film redigering har Apple lavet en ny billede container så nu fylder et billed og en film 50% mindre på en mac end det gør på en pc ved samme opløsning, så det kræver nok  halvdelen af proccesor evnen,ram,harddisk plads osv. 


plus du har en Iphone i forvejen der fungere i samarbejde med en mac.
også er der lige det med gensalgsværdien den er ikke eksisterende på en pc 
om 5 år der er en mac stadig 5000kr værd.

IBM har skiftet 200.000 windows computer ud med MAC da det simphelthen er 3600kr billiger i gennemsnit at have en mac i dens levetid.






Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 18:35
njaa de har IKKE "skiftet dem ud fordi de er billigere". 

De er skiftet ud fordi man har indført et koncept der hedder "choose your own device". hvor den pågældende medarbejder har mulighed for selv at vælge sine værktøjer. Hovedårsagen er faktisk at de har så mange forskere ansat som anvender Apple enheder fra deres forskningsverden, at de ganske enkelt ikke kan tiltrække de rigtige mennesker hvis de ikke tilbyder de mennesker nogle værktøjer de er vant til og vil bruge. Derfor stiller IBM en palette af modeller fra både mac og windows verdenen til rådighed, hvorefter de kan vælge mellem dem. IBM har endvidere som det også er beskrevet tidligere valgt at lave primært webinterfaces til de fleste applikationer der anvendes i deres portefølje, hvilket betyder at ERP, CRM og andre "business" applikationer er platformuafhængige. Eller også er der direkte applikationer til macos/ios. (og det er så her blandt andet deres samarbejde med Apple kommer ind i billedet. De har efterhånden i mange år været i front med at udvikle til apple's platforme også indenfor blandt andet healthcare. Det samme har Cisco iværksat, og de er også gigantforbruger af Apple enheder.)

Man har endvidere lavet en platform til både mac og win hvor alt er selfservice, så hvis en bruger ønsker en applikation. går de ind i den pågældende specifikke IBM app-store og henter applikationen. (det er en selfservice portal som de selv har bygget op, der integrerer ind i Apple's egen App-store, med fuld kontrol over licenser)

Men man har lavet en del beregninger hvor de kan se at mac-brugere i gennemsnit kræver markant mindre support, og det er lige præcis her de henter gevinsterne.

OG for dem der tror at IBM er en IT-virksomhed, må jeg nok skuffe jer en smule. De er faktisk den største indehaver af patenter i verden - på ALT muligt. De bruger ca. 10% af al omsætning på udvikling og forskning indenfor alle mulige felter i teknologiens verden.

I skal være velkommen til at bruge 1:40 på at se deres præsentation af hvordan de laver deployment, de forretningsmæssige aspekter i så store udrulninger og ikke mindst hvorfor de overhovedet gør det her:  https://www.youtube.com/watch?v=fSHTzJl9BW0


Redigeret af claus_jac - 10-April-2018 kl. 18:38
Til top
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 22:18
Uden at blande mig i religions krigen, vil jeg garantere for at en Lenovo med en trackpoint sender en hvilken som helst Ixxx med en touch pad i støvet, hvis man arbejder med CAD/CAM. Man behøver blot stille at observere de akave stilinger der skal til for at bejene en Ixxx... sorry guys,- lige på det her punkt,- no contest! 
CJs srgument om mindre support for Ixxx er sikkert ganske korrekt, men bunder måske i det faktum at Ixxx er et lukket økosystem hvor brugernes muligheder er begrænset,- blot en tanke...

Og så er der jo lige det der, med når tingene går i stykker,- Auch!
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 22:31
Beovox - nej. men det er et faktum at de kræver mindre support. Det lukkede økosystem har absolut INTET med det her at gøre. og brugernes muligheder er sg ikke mindre begrænsede, Det er kun totalt uvidende folk som kommer med den slags postulater.

Ville jeg bruge en mac til cad - JUP - Apple's trackpad er stadig den absolut bedste der overhovedet er på markedet, og en trackpoint er et levn fra en svunden tid. Det er kun semipensionister der bruger den slags i dag. men no matter what kommer vi ikke udenom at begge interaktionsmetoder er crap i forhold til en pen eller en rigtig mus til den slags brug.

Tingene går i stykker? - æh IBM er rent teknisk certificeret som serviceprovider. Med andre ord. De er autoriseret til selv at lave dag til dag reparationer onsite på apple. (og den slags har været muligt i forretningsverdenen en del år nu. Det er bare ikke noget du kan købe som privat)'

igen fordomme og klar mangel på viden om hvad man reelt snakker om.
Til top
Kallespears Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2011
Sted: Esbjerg Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Kallespears Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Jeg mener Apple er Verdens ondeste selskab, da:

1: Firmaet snyder og svindler med hensyn til manglende betaling af skat,

2: De fortæller gladeligt at en given teknologi (andre har udviklet), bliver "Apple ficiret" og dermed er den nu en perfekt teknologi. Lader folk tro at de opfandt smartphonen.

3: Brændende Telefoner, det sker ikke, og hvis det sker, så skal kunden bare skrive under på en NDA, så får han en ny tlf. Dermed ikke sagt at andres LI-ION basered produker ikke brænder (Samsung crap).

4: Bluetooth, ja det understøtter vi, ikke sådan helt i følge standarden, men lidt, BT enheder virker generelt imellem Apple udstyr hvis begge enheder er fra Apple.
Ødelæggende, at man insistere på at ALT skal være ens eget, ikke bruge andres standarder.

5: Har du lyst til at lave en IOS app,  Apple skal da bare have 30%, du kan ikke engang få log til at læggen appen på din egen tlf, uden at det skal igennem Apple.

6: Underlige Hardware begrænsninger, 64GB ram MAX på en Apple Mac Pro workstation, I øvrigt bygget i en skralespand af et design, thermisk begrænse, CPU'er der er 2-3 generationer gamle, Pris, gider jeg ikke engang at snakke om. KAN IKKE OPGRADERES. hvilket bringer mig til nr 7:

7: Apple konfigurer systemer der tvinger en til at købe syco udgaven af en Macbook pro (2012) med en Quad core i7, bare fordi man ikke vil spises af med en 5400 rpm hdd (som INTET har at gøre i nogen Laptops), Skal der en SSD i så kan de lige score 2500,- extra for en SSD. extra, for noget der burde være std.

8: Generelt så koster  reperartioner KASSEN hos Apple, opgraderinger, glem det.
Apple gør alt hvad de kan for at du ikke kan opgradere dit Apple produkt. SSD den skal da have et specielt Apple fysisk format. bruge en std M.2 SATA / , nej det kan ikke lade sig gøre.


10: Løgn Og Latin:
Tilbage i 90'erne, kom Apple med en påstand at for 27.500,. dkr, fik man den hurtigste grafiske arbejdsstation, fra Apple.
Jeg arbejdede degngang hos en Dansk PC producent, og blev en anelse provokeret af den annonce.
I samarbejde med Alt om Data lavede vi en test. (AOD arbejder i øvrigt på Mac på redaktionen), vores workstation mod Apples.
Apple måtte vælge ALLE applikationer, bare de fandes på begge platforme.
Vores Workstation, var 68% hurtigere i gennemsnit, 103% hurtigere i Adobe Photoshop, dog var vi 3% langsommere i et Raytracing program.

Hvofor:
Vi havde 2X Pentium III CPU'er, DDR RAM, og SCSI HW RAID 0, med 2 stk  7200rpm harddiske. 

Apples svar: jammen vi har kun 1 CPU, og 1 harddisk, fjolserne anede ikke hvordan man konfigurerede en Workstation. Du kunne ikken engang købe dig til RAID i deres Workstation.

Ikke meget bedre var reaktionen fra AOD's  Apple læsere, der var nærmest dødstrusler fra fanatiske Apple brugere mod AOD. Apple brugerene var helt sikre på at deres lille hjemme Apple kunne køre testen hurtigere end begge workstations.
AOD's løsning, de lagde testen med på den næste CD-ROM der var medlagt deres blad.


9: Helt usagligt, men vigtigt !!
Så kan jeg bare ikke lide de typiske Apple brugere der med deres fuldskæg og Hipster shit absolut skal fortælle resten af verden at de er bedre mennesker.


En trylle kunstners magi, er bare ikke magi for dem der ved bedre.
Og jeg ved mit shit, kender min HW, og så gider jeg sgu ikke debatere den sag længere



Go søndag, Gigabyte











Shit jeg er målløs.
Men har et foreslag - Søg læge, for det der, er da sygeligt had.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2018 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Det her er slet ikke for at starte en Windows vs. macOS diskussion


Men det var desværre det det endte ud med. :-(

Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:


Til dagligt har vi godt nok en iPhone, men er ligeglad med om det er en Windows eller Mac der står foran os.


Det skal du ikke være ligeglad med. Det kan godt være de kan det samme. Men det er altså ikke samme måde de helt præcist gør det på.
Hvis du har en iPhone så vil du opleve at de spiller pisse godt sammen. Du vil få funktioner du bare aldrig vil kunne finde lige så gode på windows/Android. Fx beskedder, facetime og iCloud.
Hvis du vælger at invistere de få kr det koster pr månedet at have en iCloud konto så vil du opleve at alt er i sync på alle dine enheder. Billeder, Film, Dokumenter, Beskedder.. Mister du din pc/iPhone køber du en ny og er oppe og køre på ingen tid da det hele ligger i iCloud.

Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Budgettet er en 12-13k, og der er set på en MacBook Pro (fordi det har alle andre) men også en Lenovo T480 eller T480s.


Men hvad er den primære forskel på de to maskiner? Hvis man kun skal bruge den til hverdagsting som fx mail, sociale medier, netsurf, visning af billeder til bedstemor osv.


Hvis det bare er det den skal bruges til hvorfor vil du så ofre så mange penge?
En Macbook air kan fint opfylde dette behøv. Og det skal virkelig være et seriøst stort regne ark før den vil få sved på panden.
Selv billede redigering vil den nok kunne klare hvis der kun er tale om lettere redigering som kan udføres i Apples eget Photos app som er gratis.
Skal du bruge Adope eller andre krævende photo/video redigerings værktøjer vil jeg helt klart gå efter Macbook Pro med TouchBar/touchId.

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2018 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Hvis du vælger at invistere de få kr det koster pr månedet at have en iCloud konto så vil du opleve at alt er i sync på alle dine enheder.


Jeg betaler ikke noget for min iCloud konto...


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2018 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg betaler ikke noget for min iCloud konto...


Så har du kun 5 GB så jeg tvivler på du har alt i iCloud.
Deres priser er:
50 GB: 7 DKK
200 GB: 25 DKK (Denne har jeg pt)
2 TB: 69 DKK

Er man flere i husstanden så kan man også dele denne købte lagerplads med andre i sin familie. Ligesom man kan deles om et iTunes Music medlemsskab og mange købte apps og spil.


Redigeret af kenneth85 - 11-April-2018 kl. 09:16
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu