recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - FM radio fastholder kanalen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

FM radio fastholder kanalen

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Duelund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 381
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Duelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: FM radio fastholder kanalen
    Sendt: 06-April-2018 kl. 12:50
Hvad hedder nu det system, der sørger for at en FM (bil)radio selv skifter frekvens for at fastholde en kanal, når man kører ind i et nyt sendeområde ?
Til top
ClausJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 13:02
RDS

Redigeret af ClausJ - 06-April-2018 kl. 13:02
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
Til top
Duelund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 381
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Duelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af ClausJ ClausJ skrev:

RDS
 
Jeg mente ikke det var RDS, men et ældre og helt analogt.
 
Men det står der jo i Wiki'en.
 
/Duelund


Redigeret af Duelund - 06-April-2018 kl. 13:10
Til top
Duelund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 381
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Duelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 13:37
Findes noget tilsvarende på DAB+ ?
Jeg synes jeg selv må skifte MUX når jeg kører mellem landsdelene, for at fastholde DR kanaler.
 
/Duelund
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Duelund Duelund skrev:

Findes noget tilsvarende på DAB+ ?
Jeg synes jeg selv må skifte MUX når jeg kører mellem landsdelene, for at fastholde DR kanaler.
 
/Duelund

Ved ikke hvad det hedder, men i min bil holder den DAB-kanalen på en tur fra den ene ende af landet til den anden (Nordsjælland til Nordjylland).
Til top
Duelund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 381
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Duelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 15:03
Ok, det kan være der findes en indstilling i min bilradio, bare så besværligt at teste ;-)
 
/Duelund
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 17:03
Selve funktionen hedder AF (alternative frequencies) og udsendes i RDS-signalet.
De fleste bilradioer har mulighed for AF on/off - enten på en knap, eller i en menu.
Til top
Duelund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 381
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Duelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2018 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Duelund Duelund skrev:

Findes noget tilsvarende på DAB+ ?
Jeg synes jeg selv må skifte MUX når jeg kører mellem landsdelene, for at fastholde DR kanaler.
 
/Duelund

Ved ikke hvad det hedder, men i min bil holder den DAB-kanalen på en tur fra den ene ende af landet til den anden (Nordsjælland til Nordjylland).
 
Også DR kanaler, der ligger på DAB-2, som ikke er landsdækkende ?
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2018 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Duelund Duelund skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Duelund Duelund skrev:

Findes noget tilsvarende på DAB+ ?
Jeg synes jeg selv må skifte MUX når jeg kører mellem landsdelene, for at fastholde DR kanaler.
 
/Duelund

Ved ikke hvad det hedder, men i min bil holder den DAB-kanalen på en tur fra den ene ende af landet til den anden (Nordsjælland til Nordjylland).
 
Også DR kanaler, der ligger på DAB-2, som ikke er landsdækkende ?

Ved ikke hvilke DR kanaler du henviser til?  

Hører hovedsaligt P6 Beat og P3, og de holder hele vejen.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2018 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Duelund Duelund skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Duelund Duelund skrev:


Findes noget tilsvarende på DAB+ ?
Jeg synes jeg selv må skifte MUX når jeg kører mellem landsdelene, for at fastholde DR kanaler.
 
/Duelund


Ved ikke hvad det hedder, men i min bil holder den DAB-kanalen på en tur fra den ene ende af landet til den anden (Nordsjælland til Nordjylland).

 
Også DR kanaler, der ligger på DAB-2, som ikke er landsdækkende ?

Ved ikke hvilke DR kanaler du henviser til?  

Hører hovedsaligt P6 Beat og P3, og de holder hele vejen.

Der tænkes formentlig på de regionale P4 stationer på DAB+
Og da alle de regionale stationer er til rådighed i alle regioner, vil det være muligt at høre f.eks. P4 Trekanten hvorhen man kører i hele landet.

Det er i modsætning til FM, hvor man kun kan modtage den region man er i.

Redigeret af Kampus - 12-April-2018 kl. 15:45
Til top
Duelund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 381
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Duelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2018 kl. 08:43
Ja, det er nok primært lokale DR kanaler jeg tænker på.
 
Jeg har søgt lidt mere info.
Jeg kan se på kanallisten at på den nationale MUX 12C: DAB1 (227,360 MHz) ligger der kun reklamekanaler (+ BBC Worldservice).
 
Alle DR's kanaler ligger på de regionale MUXer
13B: DAB2 N (232,496 MHz)
11C: DAB2 OE (220,352 MHz)
8B: DAB2 S (197,648 MHz)
 
DR P4 København ligger kun på 11C: DAB2 OE
 
Det er nok den der 'snød' mig sidst jeg kørte fra Sjælland til Jylland. Jeg troede (havde hørt) at på DAB kunne alle DR's lokale stationer høres overalt i landet, men det gælder altså ikke.
Og da jeg så ville høre P3 i stedet måtte jeg 'tune' ind på en ny MUX. Burde DAB ikke selv skifte MUX ('frekvens') når man f.eks. vil høre P3 i en anden region end den hvor man har 'tunet' den ind ?
 
 
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2018 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af Duelund Duelund skrev:

Og da jeg så ville høre P3 i stedet måtte jeg 'tune' ind på en ny MUX. Burde DAB ikke selv skifte MUX ('frekvens') når man f.eks. vil høre P3 i en anden region end den hvor man har 'tunet' den ind ?
  

Måske er det afhængigt af radioen?

I vores 2 biler (en med standardmonteret Nissan DAB-radio og en med eftermonteret Pioneer DAB-radio), holder den som sagt f.eks. P3 på tværs af landet, så det må være radioerne der selv kan finde ud af at skifte (hvis nødvendigt).
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu