recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højt. til Pc. 10-20.000 Forslag?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højt. til Pc. 10-20.000 Forslag?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højt. til Pc. 10-20.000 Forslag?
    Sendt: 08-April-2018 kl. 14:13
Jeg kan godt lide at lytte til musik ved computeren, og pt har jeg en god rotel ra1592 stereo forstærker 2x200W. Den har kostet 20.000kr og den er rigtig fed. Men den er koblet til et par meget aldrende Qln reolhøjttalere. Nu vil jeg gerne have kvalitet fra min pc. Jeg sidder ved et lille bord med skærm og tastatur osv. Sidder ca 1-1.5 meter fra højttalerne. Så de skal stå relativt tæt på. Hvad skal jeg kigge efter i 10-20.000kr klassen når vi snakker et sæt højttalere? Tænker studiemonitor måske kan være vejen frem? Her er en liste hos 4sound feks https://www.4sound.dk/studie/studiemonitors/passive-monitors#sort=highprices
Ellers tænker jeg Dynaudio special forty MÅSKE kunne være noget: http://www.ktradio.dk/product-details.asp?id=5704&fkLounge=
Så er vi oppe i 23.000kr for sættet. Spørgsmålet er bare om jeg kan få mere værdi for pengene ved feks at købe brugt eller mindre osv. Men det er okay hvis jeg skal bruge 23.000 da jeg virkelig godt kan lide god musik og lyd når jeg sidder på kontoret/foran skærmen, som er mit kontor så at sige. 
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 14:24
Fedt at du elsker musik, og gerne vil gå all in, men jeg vil mene at med den opstilling du beskriver her, så virker et så stort budget som overkill. Jeg tror du sidder alt for tæt på dem for at få nok ud af dem. Og det mener jeg som musikelskere og en der elsker at købe nye dimser

Mit råd vil være at købe et sæt, gode, aktive højtalere så som Dynaudio Xeo eller lignende (gerne brugt), og bruge dem. Så brug resten af pengene på en lækker stol og et godt head-fi set-up til PC’en også.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 16:05
vil klart give moremusic ret. MEN det kommer jo i høj grad an på hvad det er du vil med dem. Hvis det "bare" er for at lytte til musik via comp, så hedder det mere 10K

Studiemonitors er den rette vej at gå til musik delen. Men det er en helt anden profil hvis du skal sidde og spille. Genelec og Yamaha studiemonitors er generelt særdeles fremragende.
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:


Studiemonitors er den rette vej at gå til musik delen. Men det er en helt anden profil hvis du skal sidde og spille. Genelec og Yamaha studiemonitors er generelt særdeles fremragende.


Jeg har ikke lyttet meget til studiemonitors, men de er ofte ekstremt afslørende, og derfor kunne jeg godt være bekymret for at de bliver trættende at lytte på i længden, og at de vil pille dårlige optagelser fuldstændig fra hinanden.
Et passivt alternativ til Xeo kunne være Excite X12 eller X14. Fede højtalere! Og brugt fås de for ikke ret mange penge.
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 18:07
Ja det er primært til almindelig musik-lytning og Youtube. Spil spiller jeg på tv´et på min Xbox. 
@Moremusic. Ja okay de er også lidt billigere end de andre fra Dynaudio, X12 og X14. 
Jeg tænkte bare om der er en standard folk bruger hvis det skal være relativt highend til kontoret/pcen. Altså jeg brugte i langt tid bare nogle billige 600-800krs højttalere fra Creative og de var fine nok, men det er jo ikke hifi. 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 18:31
Det er nok primært fordi HIFI og kontorlytning ikke hænger sammen i synderlig høj grad! - har du et kontor der er lyddæmpet og ikke mindst bygget op til det? At man smider et sæt højttalere ind i et lokale til 20K, og resten ikke er bygget op til at håndtere den lyd der KAN komme ud af sådan et par højttalere giver meget lidt mening.

Det er super fint du har nogle tanker, men lydkortene i computere er generelt totalt CRAP og er på INGEN måde HIFI. Så du skal i høj grad anvende noget USB-DAC som så efterfølgende går over i højttalerne.
Så start i stedet med at kigge på hele signalvejen og omgivelserne. Det giver så meget mere end forsøge at smide 20K efter et par speakers og så blive skuffet fordi resten ikke kan følge med.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 18:35
Hvis jeg LIIGE skal høre, hvad der bliver sagt i en video på nettet, så bruger jeg bare de indbyggede, elendige "højttalere" i computeren.

Til musiklytning, kobler jeg mit musikanlæg på - Minijack-stik i hovedtelefon-udgangen på computeren, og Phonostik i AUX-indgangen på forstærkeren.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 19:39
og minijackstikket er desværre ikke meget bedre. Du skal have en ren digital udgang for at få den reneste lyd ud.
Bare husk at lyden er preprocesseret i dit lydkort i computeren inden det sendes over i anlægget som analogt signal!
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 20:14
Jeg kører optisk digitalt ud og har gjort det i et års tid. Det er fint, men skal over til USB. Fordi min forstærker brokker sig konstant og slår relæ til og fra når der skiftes signalkilde og opløsning, og det gør den ikke via usb. Skal bare lige have fat i et langt nok Usb kabel. 
Til top
hoejfed Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2017
Sted: hjemme
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hoejfed Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 21:10
SA pandion 2 kan du få til omkring 10-12000 nu (oprindelig 10.000. pr stk) FANtastisk tøjhaler. 
KEF LS-50 er også en lækker højtaler.
men gå ned til din hi-fi pusher og få en go deal.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 21:30
Et bud kunne være et par System Audio Saxo 1 Aktiv med subwoofer udgang til System Audio Saxo Sub 10 med en Meridian Explorer usb DAC, evt. første generation med optisk udgang.

Dette kan gøres for 3000 kr for Saxo 1 (1000 kr rabat på hjemmeside) evt. Saxo 5 hvis du vil have en lidt bedre højttaler, mener også den er på tilbud. Subwoofer koster 3500 kr. og Meridian Explorer 2, er på tilbud til 1200 kr. med MQA support.

Et godt anlæg for omkring 8000 kr.

Jeg bruger selv, denne løsning og er godt tilfreds. God lyd til pengene og det er et aktivt system.
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 13:38
Kigger lidt på Systen Audios Pandion 2 og 5. Det kunne være en mulighed. 
@JackD84 jeg skal bruge min Rotel Ra1592 i setuppet. Ikke noget med en ny Dac eller forstærker begge dele klarer Rotel fint. 
Jeg kører optisk eller usb og det er fint nok til mig. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu