recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fibernet - placering af bokse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fibernet - placering af bokse

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fibernet - placering af bokse
    Sendt: 08-April-2018 kl. 22:09
Hej
Efter 1½ måneder hvor Eniig ikke har villet grave, er der ved at ske noget med vores flytning...

Jeg er flyttet til et hus, hvor tidligere ejer, af for uransagelig grunde ikke har haft fiberThumbs DownGeek så skal jeg have det lagt ind idenfor et par uger.
Jeg er i tvivl om placering af bokse - der er ikke så meget at rafle om mht. udvendig boks.

Men er der nogen med erfaring i at placere den indvendige boks et andet sted end "på den anden side af muren"?
Jeg ville gerne have den i et krydsfelt i værkstedet. Jeg har fået at vide at man selv kan trække et tomrør mellem de to lokationer. Men det kræver, som jeg ser det, at jeg fpr tomrører ned i hulmuren førend det giver mening.
Til top
frsch Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2012
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frsch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 22:26
Energi Midst (eniig) har en lidt anden måde at føre deres fiber end de 2 installationer jeg har været med til. 
Så vidst jeg ved så opsætter Eniig udvendig boks hvor fiberen samles. Dettes gøres vidst nok for at de i fremtiden kan fejlsøge uden at kunden behøver at være hjemme. 
Hvordan du lige nemmest trækker et tomrør fra den boks og så videre uden at den kan ses er et godt spørgsmål. 
Hvis de nu kan sætte deres boks lige op af en tagrende, så kan du føre tomrøret lodret op fra boksen og så ind under taget i udhænget. Tomrøret beskyttes en en galvaniseret stål skinne, så denne ville kunne skjules når den ligger lige op af tagrendet. 
Det vil være midt bedste bud, uden at kendskab til de nærmere forhold.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 06:40
Min fiberboks fra waoo er placeret i bryggers efter eget ønske

De var ikke glade for det men jeg hjalp til med trækken af kabel og den kom fint op ved siden af eltavlen
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Min fiberboks fra waoo er placeret i bryggers efter eget ønske

De var ikke glade for det men jeg hjalp til med trækken af kabel og den kom fint op ved siden af eltavlen

Hvordan har du så trukket kabel mellem den udvendig og indvendig boks?

Jeg kom også ti lat tænke på at placeringen af den indvendig boks mest er af praktisk karakter - og ikke så meget teknisk. Uanset hvor den havner vil der bliver trukket gigabit kabel hen til en switch.

Jeg ville bare gerne have at den ikke var placeret i et værelse, hvor den kunne hindre fremtidige indretningsmuligheder.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

...
Jeg er i tvivl om placering af bokse - der er ikke så meget at rafle om mht. udvendig boks.

Men er der nogen med erfaring i at placere den indvendige boks et andet sted end "på den anden side af muren"?
Jeg fik fiber installeret i vinteren 2014-2015 af daværende Bredbåndnord, nu en del af Eniig.
Og ingen udvendig boks, rør blev skudt ind fra fortov til gavlsokkel, og tilslutningsboks på indvendig side i hjørne af stue. Der blev boret hul skråt nedad igennem sokkel, så fiber er skjult under terræn. 

Ville gerne have haft boks på den anden mur i hjørne ved siden af radiator, det kunne ikke lade sig gøre ifølge montør (måske lidt for besværligt) Cry

Det var så nærmeste strækning på ca. 5m.
Skulle jeg til baggang havde det betydet yderlig 10-12m rør under indkørsel, med fare for at ramme andre kloakrør, fjernevarmerør og strærkstrøms ledning med jordraketten. Confused

Men det er jo efterhånden længe siden, så der er måske ændret politik i mellemtiden. Smile
Mvh. JørgenT
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 11:20
Jeg har også fået installeret fiber af daværende BredbåndNord og jeg fik 20m fiber tomrør (af BredbåndNord) som jeg trak i hulmur og over loft ned til teknikrum i bryggers.
Det tomrør jeg trak blev samlet med tomrøret BredbåndNord (Eniig) skød indtil huset og fiberen blev blæst helt indtil boksen i bryggers.
Mine LAN kabler i huset er samlet i en patch boks i bryggers så resten af installationen var meget let.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 11:30
Jeg fik Fiber (Eniig) i 2016.

Jeg fjernede den coax dåse som var i væggen og fik sat den udvendige fiber boks på den anden side udenfor.

Så er der jo et tomrør der går op på loftet ( fjernede selvfølgelig coax kabel)

Teknikeren fra Eniig førte så derfra et rør videre med fiber i til et centralt sted i mit hus og jeg fik Modem hængt på væggen.

Det virker perfekt.
Til top
BJEPSEN.COM Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2011
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BJEPSEN.COM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 17:46
jeg fik at vide at det eneste de gerne vil have er at tomrør er glat da det er et fiber der går fra yder til inder boks

hvordan du fører dit tomrør er op til dig men ved et nedløbsrør er ikke et dumt forslag har hørt at man kan få nedløbsrør med kabelskjuler af en slags men det er kun noget jeg har hørt

håber du får en løsning du bliver tilfreds med
BeoVision 12-65 NG, BeoSystem 4, BL-11, BL-6000, BL-4, ATV-4, Synology DS216-Play, Panasonic DMR-BCT84, WAOO 4K TV-Boks
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af Henrik_45 Henrik_45 skrev:

Jeg har også fået installeret fiber af daværende BredbåndNord og jeg fik 20m fiber tomrør (af BredbåndNord) som jeg trak i hulmur og over loft ned til teknikrum i bryggers.
Det tomrør jeg trak blev samlet med tomrøret BredbåndNord (Eniig) skød indtil huset og fiberen blev blæst helt indtil boksen i bryggers.
Mine LAN kabler i huset er samlet i en patch boks i bryggers så resten af installationen var meget let.

Hvordan fik i udefra fat i det tomrør du førte ned i hulmuren? Ennig graver kabel/tomrør hen til huset til en udendørs boks (som de insisterer på) - man kan så hente tomrør hos dem of føre videre op over loftet til f.eks. bryggers.

Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Jeg fik Fiber (Eniig) i 2016.

Jeg fjernede den coax dåse som var i væggen og fik sat den udvendige fiber boks på den anden side udenfor.

Så er der jo et tomrør der går op på loftet ( fjernede selvfølgelig coax kabel)

Teknikeren fra Eniig førte så derfra et rør videre med fiber i til et centralt sted i mit hus og jeg fik Modem hængt på væggen.

Det virker perfekt.

Det lyder ikke som en dårlig ide. Jeg har et telefonstik i soveværelset med tomrør bagved der kunne bruges. Problemet er bare de har brugt flexrør i sin tid.


Jeg har nok tre muligheder, udover boksene er overfor hinanden.
  1. Udnyt flexrør fra gammelt telefonstik
  2. nyt tomrør i hulmur
  3. tomrør tæt på nedløbsrør, dækket af galv.skinne => knap så pænt.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 21:37
De kan sagtens føre fiber igennem et flexrør.
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Hvordan fik i udefra fat i det tomrør du førte ned i hulmuren? Ennig graver kabel/tomrør hen til huset til en udendørs boks (som de insisterer på) - man kan så hente tomrør hos dem of føre videre op over loftet til f.eks. bryggers.

Jeg var så heldig at der var mellemrum mellem isolering og ydermur
Jeg kunne bore skråt op ved sokkel og kunne så få en søgefjeder igennem for at kunne trække fiber tomrøret op på loftet.
jeg har en kort dækskinne der dækker fra under jord og op til hullet (ca 20cm).
Hvis jeg ikke kunne have gjort dette, ville jeg have trukket tomrøret underdækskinne helt op til taghældningen før jeg kunne trækker det ind på loftet.
Dækskinnen som Harald Nyborg sælger passer fint til det orange tomrør fra Eniig.

Eniig samlede tomrøret (de skød indtil huset) og det jeg havde trukket med en fleksibel plastmuffe og blæste fibereb helt ind i teknikrummet i bryggers.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu