recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - UHD/ HDR afspiller, forskelle?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UHD/ HDR afspiller, forskelle?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: UHD/ HDR afspiller, forskelle?
    Sendt: 18-April-2018 kl. 19:54
Hejsa!

Er der reelt forskel på billedkvaliteten hos de forskellige producenter?

Hvis man tager udgangspunkt i at bruge "direct", altså uden diverse forbedringer. via videoprocesser.
Er der ikke tale om ren transport?

Bare fordi jeg jo læser en del anmeldelser, hvor 4K billedkvaliteten nævnes som værende forskellig fra producent til producent. Undrer mig lidt.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2018 kl. 09:09
Ja det er der. Jeg er ude efter en god projekter og læste en artikel om in Samsung afspiller UBD K8500 i 4K som jeg har. Den fik lidt kritik for sit sort niveau. Er fin til fladskærme, men ikke projekter for at få det sorteste med.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 01:08
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Hejsa!

Er der reelt forskel på billedkvaliteten hos de forskellige producenter?

Hvis man tager udgangspunkt i at bruge "direct", altså uden diverse forbedringer. via videoprocesser.
Er der ikke tale om ren transport?

Bare fordi jeg jo læser en del anmeldelser, hvor 4K billedkvaliteten nævnes som værende forskellig fra producent til producent. Undrer mig lidt.
Av den fik du ikke meget svar på Peter.

Nu har jeg jo nærmest haft et "Hav" af BD afspillere gennem tiderne, og for mig har det været sjovt at følge med i udviklingen.

Det hedder sig jo, at der ingen forskel er i billede kvaliteten fra den ene afspiller til den anden. Det har jeg, måske som du husker, aldrig været helt enig i. 

Det er korrekt at signalet fra afspilleren "Undfanges" ensartet digitalt fra den ene afspiller til den anden. Og så alligevel ikke, for drevets kvalitet og nøjagtighed kan spille ind. Jeg glemmer aldrig, at jeg for nogle år siden var på et kursus i Frankrig ifm. med mit job. Danmark skulle indkøbe nogle nye optagere til brug ved optagelse af fly kommunikation, bl.a, til brug ved udredninger af fly hændelser og ulykker. Blot en lille divergens i optagelserne, det være sig tid, tale og tonefald kunne faktisk give et lidt andet indryk end en helt korrekt optagelse, hvor drevet kørte helt nøjagtigt.        

Det som jeg hæfter mig ved  -  ved en BD afspillere er derfor drevet (lyder det som en skærveknuser), så er der mulighed for en smule forsinkelse i det fremførte signal m.v. En anden ting jeg hæfter mig ved er kvaliteten af billede processoren. I dag er de fleste processorer oftest af fin kvalitet, og forskellen på billedet dermed ikke særlig stor - men, der er altså forskel på billede signalet der når til dit TV, helt afhængig af den behandling billedet får af den pågældende afspiller. Det er ikke kun min påstand, men også Vincent fra HDTVTEST. Han kan jo også se forskel på de forskellige afspillere.

Nogle vil så sige at de ikke kan se forskel i billedet. Det kan jeg ikke bruge til så meget, for forskellen kan være der.

Fremfører du et billede signal uden indblanding fra en processor, så skal dit TV så processe en del mere. Selv foretrækker jeg, at min afspiller laver processerne i størst muligt omfang. Den holdning kan utvivlsomt diskuteres, men det er nu min erfaring.     

Om du så reelt kan se forskel fra en afspiller til en anden, kan naturligvis også afhænge af kvaliteten af et TV. Ret kompliceret sag faktisk. 


Redigeret af Hother - 09-August-2018 kl. 01:22
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4431
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 06:52
Såfremt UHD Blu-ray-standarden er implementeret korrekt, så er der ingen forskel på billedoutput. Det er dog ikke altid tilfældet.

Desværre viser det sig, at flere UHD Blu-ray-afspillere bruger en forkert metode til udpakning af chroma-komprimeringen, hvilket kan give mindre afvigelser. Bl.a. Panasonics afspillere har gjort det korrekt fra start. Det har også været eksempler på afspillere, som ikke har vist "range" korrekt, så f.eks. sortniveauet er blevet hævet eller højlys er blevet udvasket. Den fejl kæmpede Xbox One X i starten (er rettet). Disse ting kan rettes med firmware, men bliver det ikke altid.

Chroma og range er de to typiske fejl, som kan føre til forskelle i billedoutput fra UHD Blu-ray, men det skyldes altså påviselige fejl i processeringen. Det er billedprocessoren, som står for disse opgaver.

Og så er der naturligvis forskel på, hvor godt/dårligt afspillerne opskalerer fra lav opløsning på DVD. Herudover kan nogle afspillere jo læse Dolby Vision-laget på de skiver, som er produceret hertil.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 07:22
For ganske nylig har jeg været med til en lille test med Filmen The Matrix på 4K UHD Blu Ray, afspillet på en Panasonic UB900 og på en Oppe 203 4K afspiller.

For det første er den skive et must have da the er state of the art. BTW den er ikke så grøn mere.....

Testen gik dog mest på for at se forskellen i mellem HDR og Dolby Vision, og jeg kan sige at selv en halv blind vil kunne se forskel, det er ikke bare i farverne men også i selve detaljerne at Oppe 203 er klart bedst og faktisk ret overraskende. 

Der blev brugt et OLED 77" og 65" 

The Matrix har i øvrigt også det fedeste Dolby Atmos Track til dato




Redigeret af Potter - 09-August-2018 kl. 07:26
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 07:22
Tak fordi I hev det spørgsmål frem fra dybet! Jeg er ret sikker på at mange er interesserede.

Det er netop også de ting, Torben nævner, jeg er nået frem til, ved at søge dybt på nettet.
Chroma problematikken og det hævede sort niveau er de ting man skal være opmærksom på.

Der er dog stadig anmeldere på nettet der hævder at kunne se forskel på billedekvaliteten, kunne være sjovt med en blindtest! Smile

Jeg valgte at købe en forholdsvis billig afspiller (Sonys X700) fordi der ingen steder blev nævnt noget om ovennævnte. Det kan sagtens være at nogen ( Hother Wink ), har det bedst med at vide at de har den bedste afspiller der er på markedet, men det er jo ikke tilfældet for alle.

Det der afgjorde sagen, var at Vincent ( HDTVTEST ), gennemgik hvorfor han benyttede OPPO´s afspiller ved test. Han nævnte noget med displayfunktioner og indstillinger han kunne ændre "on the go", men intet om billede-/lyd kvalitet.

Det med opskalering af DVD er jo også vigtigt for nogen, men det har jeg en Cambridge BD, der gør udemærket, så det var ikke det jeg var på udkig efter.

Ved I hvordan det forholder sig med 1080p fra en BD til 4k? Er det ren matematik 4x1080p eller er der forskel på måden billedet behandles på fra afspiller til afspiller?


Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 07:31
Her er et eksempel hvor billedekvalitet en på 4K/ HDR er et parameter:


Jeg forstår det altså ikke. Der er meget modstridende oplysninger på nettet. Kan godt forstå at forbrugeren bliver forvirret. 
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Her er et eksempel hvor billedekvalitet en på 4K/ HDR er et parameter:


Jeg forstår det altså ikke. Der er meget modstridende oplysninger på nettet. Kan godt forstå at forbrugeren bliver forvirret. 

Du har bestemt ret i at forbrugerne kan blive forvirret.

Har du læst denne: Den er lidt ældre og er før de første skiver med Dolby Vision kom på marked, men måske måske du får nogle informationer du kan bruge.

https://www.whathifi.com/features/oppo-udp-203-vs-panasonic-dmp-ub900-which-better

PS: Det er ikke for at starte nogen religion krig eller lign. 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

For ganske nylig har jeg været med til en lille test med Filmen The Matrix på 4K UHD Blu Ray, afspillet på en Panasonic UB900 og på en Oppe 203 4K afspiller.

For det første er den skive et must have da the er state of the art. BTW den er ikke så grøn mere.....

Testen gik dog mest på for at se forskellen i mellem HDR og Dolby Vision, og jeg kan sige at selv en halv blind vil kunne se forskel, det er ikke bare i farverne men også i selve detaljerne at Oppe 203 er klart bedst og faktisk ret overraskende. 

Der blev brugt et OLED 77" og 65" 

The Matrix har i øvrigt også det fedeste Dolby Atmos Track til dato


Nu har jeg haft begge maskiner i husstanden, Oppo 203 har jeg stadigvæk. Alt på Oppo 203 er bare i en meget bedre kvalitet, her er intet plastik, men derimod et tungt stabilt metal kabinet. Hvis der skal opnås bedre lyd og billed, qua en afspillers bedre stabilitet og dermed mindre risiko for digitale fejlretningskredsløb på overarbejde, så skal blikket rettes mod Oppo og Cambridge. Desværre har Oppo valgt, at lukke ned for produktion af afspillere, men så kan Cambridge kopien købes.
En anden god ting er, at der nu kan luftes ud i stuen, med gennemtræk uden fare for, at UB900 blæser ned af hylden. Den model er en letvægts plastik boks, der ikke oser langt væk af kvalitet, til en pris ved introduktionen på 6500kr.

Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Såfremt UHD Blu-ray-standarden er implementeret korrekt, så er der ingen forskel på billedoutput. Det er dog ikke altid tilfældet.

@Potter, tak for link til whathifi. Thumbs Up

 Det var en af de artikler der var med til at forvirre mig.
Hvis det, Rasmus skriver står til troende, og det er jeg overbevist om at det gør, er det jo lidt noget placeboeffekt, der gør sig gældende her. 

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 16:38
Her er så en anmeldelse der siger noget andet.

 Jeg skyder lige et link den anden vej, lidt ældre også, men meningen er ikke rigtig til at tage fejl af (meget troværdig kilde/ wirecutter):


En lille snas:

Our testing showed that all players look identical when displaying 4K footage, as long as you leave them in their standard image mode. If there were small differences, we didn’t notice them, and we don’t think you will either. However, picture performance differed noticeably when playing back non-4K Blu-ray and DVD discs, so we focused much of our evaluation on the ability to upconvert legacy formats to 4K resolution.






Redigeret af Pede8000 - 09-August-2018 kl. 16:40
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4431
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 18:51
Chris Heinonen kan du godt sætte din tillid til. Virkelig kompetent mand. Han har også siden Reference Home Theater. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu