recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nye kabler til gammel forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nye kabler til gammel forstærker

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Silkeborgenser93 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-April-2018
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silkeborgenser93 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nye kabler til gammel forstærker
    Sendt: 30-April-2018 kl. 16:08
Hej allesammen.

Jeg står i den situation, at jeg har en gammel forstærker (NAD C352) med et gammelt AUX kabel tilkoblet. Kablet er imidlertid fuldstændig nedslidt og skal udskiftes. Forstærkeren er så gammel, at jeg ikke har kunnet finde information på nettet om output, men her er et billede af udgangene: https://www.google.dk/search?q=NAD+C352&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwilxvy_lOLaAhUoxqYKHbCnChIQ_AUICigB&biw=2048&bih=1022#imgrc=ql_9QEJtdkRiNM:

Der står ikke andet bag på end AUX. Er det korrekt, at det er et phono-til-jack kabel jeg skal anskaffe mig? Kablet skal kobles til min stationære computer med 3.5mm jack input og til mit tv med samme input.

Et sidste spørgsmål. Er det muligt at bruge en switch eller lignende med 2 jack kabler uden tab af lydkvalitet? I øjeblikket bliver jeg nødt til at tage kablet ud af den ene enhed og over i den anden, når jeg ønsker at skifte imellem dem, og det er ikke super praktisk.

Håber der er nogen der er skarpe på gamle forstærkere og kabler :)


Redigeret af Silkeborgenser93 - 30-April-2018 kl. 16:19
Til top
Silkeborgenser93 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-April-2018
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silkeborgenser93 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2018 kl. 16:14
Er det sådan noget i denne retning jeg skal bruge? https://www.av-cables.dk/minijack-til-2xphono/hoej-kvalitets-minijack-til-2-x-phono-han-kabel-3-m.html

Og hvordan og hvorledes med kabel kvaliteten over korte distancer? Computeren står cirka 2 meter fra forstærkeren, og tv'et tilsvarende.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2018 kl. 16:22
Du bytter vist rundt på input og output. Når du sender lyd UD af din computer er der selvfølgelig tale om et OUTPUT. Du har fat i det rigtige kabel.

Derudover kan du jo snildt bruge nogle af de andre mange INPUTS på din forstærker Så du køber to af de kabler du har linket til i dit indlæg lige over her, og skifter så input på din receiver alt efter om du ser TV eller lytter til musik fra computeren.

EDIT: TAPE-input er vist noget andet end de andre normale phono/RCA-inputs, så det skal du ikke umiddelbart bruge.

Redigeret af Naiera - 30-April-2018 kl. 16:23
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2018 kl. 16:27
Når du sender lyd ud af din computer og over i din forstærker ville du dog med høj sandsynlighed få en stor forbedring ud af at benytte en DAC (digital til analog converter) med USB-input og sende signalet derfra over i din forstærker. Der findes et væld af forskellige modeller, og det her er selvfølgelig en væsentligt dyrere løsning end et kabel til 79,-. Men det behøver ikke være en decideret dyr løsning.
Til top
Silkeborgenser93 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-April-2018
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Silkeborgenser93 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2018 kl. 16:34
Tak for hjælpen! Og det har du ret i, jeg fik byttet om på dem Embarrassed Jeg var ikke klar over kategorierne for inputs udelukkende var vejlende. Så der er intet til hinder for at benytte video-input til TV'et, og eventuelt tage et tredje i brug til en Chromecast Audio hvis jeg skulle anskaffe sådan en senere?

Er der forresten en reel forbedring at hente i lydkvalitet ved at købe nogle bedre kabler end dem jeg har linket til? Da jeg i sin tid købte phono-kablet sammen med anlægget blev jeg anbefalet af sælgeren at købe nogle ret dyre kabler. Det kunne selvfølgelig også være fordi de havde en større avance på dem Wink De behøves som sagt ikke at være længere end 2-3 meter.

EDIT: Tak for forslaget, jeg vil lige tage mig et kig på en DAC. Jeg havde godt lagt mærke til, at lydkvaliteten ikke var lige så god når outputtet kom fra en computer eller en telefon sammenlignet med min gamle CD-afspiller, selvom lydfilen var af samme kvalitet. Hvis det kunne give nær samme kvalitet kunne det være en rigtig god investering.

Redigeret af Silkeborgenser93 - 30-April-2018 kl. 16:39
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2018 kl. 17:00
Ja, kategorierne for inputs er vejledende :)

Du kan frit bruge DISC, CD, VIDEO, AUX og TUNER til hvad du har lyst til.

Lige præcis Chromecast Audio skal du tilsyneladende bruge samme type kabel som du linker til i andet indlæg. Den ser ud til at komme med 3.5mm jack-stik til output.

Redigeret af Naiera - 30-April-2018 kl. 17:02
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2018 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Silkeborgenser93 Silkeborgenser93 skrev:


Er der forresten en reel forbedring at hente i lydkvalitet ved at købe nogle bedre kabler end dem jeg har linket til?


Tjaa. Det kan da godt være. Jeg køber selv gerne kabler til cirka 500,- meteren (for et sæt RCA/phono fra f.eks. Black Rhodium eller AudioQuest), men det er nok at skyde over målet. Så snart vi bevæger os op over de billigste lakridskabler er der nok ikke det store at hente. Jeg synes at det du linker til i andet indlæg ser fint ud, især opgaven taget i betragtning. Selv ville jeg nok købe et af de produkter der foreslås underneden. Du må gerne kalde mig snobbet

Oprindeligt skrevet af Silkeborgenser93 Silkeborgenser93 skrev:


EDIT: Tak for forslaget, jeg vil lige tage mig et kig på en DAC. Jeg havde godt lagt mærke til, at lydkvaliteten ikke var lige så god når outputtet kom fra en computer eller en telefon sammenlignet med min gamle CD-afspiller, selvom lydfilen var af samme kvalitet. Hvis det kunne give nær samme kvalitet kunne det være en rigtig god investering.


Her kan du selvfølgelig bruge alt fra 500,- til 50.000,- for en DAC med USB-input. Der er en del DACs til salg på DBA.dk, og mange af dem har USB. Brugt får man selvfølgelig en del mere for pengene.

Jeg beklager at have peget dig i retningen af en jungle af format Men bedre lyd er jo godt.

Et hurtigt kig på DBA afslørede f.eks. denne dims, til en rimeligt fornuftig pris.

Redigeret af Naiera - 30-April-2018 kl. 17:12
Til top
Silkeborgenser93 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-April-2018
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Silkeborgenser93 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2018 kl. 17:59
500 meteren er lidt mere end jeg lige havde i tankerne. Jeg kan se Amazon har nogle RCA kabler der ser ud til at være af god kvalitet og som er ret overkommelige i forhold til pris: https://www.amazon.com/AmazonBasics-2-Male-RCA-Audio-Cable/dp/B01D5H8PQ0?tag=musiccritic-search-20 Jeg skal alligevel have købt noget fra Amazon indenfor de næste par dage, så kan jeg lige tage dem med, bare med minijack i den ene ende selvfølgelig.

Jeg vil også overveje at købe en DAC til at forbinde computeren og forstærkeren. Eventuelt kunne jeg bruge den til at afspille al min musik i stedet for at anskaffe mig en Chromecast Audio. Det ville selvfølgelig også give en bedre lydkvalitet, selvom det selvfølgelig ikke er helt lige så praktisk Wink

Og tak for rådene! Her troede jeg bare jeg manglede et kabel eller to, men det kunne være fedt hvis jeg kunne få en bedre lydkvalitet med en DAC, nu hvor det primært er computeren jeg bruger som lydkilde efterhånden Smile
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2018 kl. 18:03
Jeg plejer at have nok i det udvalg af kabler de har hos AV Cables, AV Connection og Tape Connection, men du køber bare løs hos Amazon hvis du har lyst til det
Til top
fredvej Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2010
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredvej Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2018 kl. 14:45
Jeg har rigtigt gode erfaringer med at bruge en Raspberry Pi med et DAC board fra HiFiBerry som en billig streamer til at afspille lydfiler.  Se "https://forum.recordere.dk/mediaplayer-til-musikbrug-uden-display_topic148890_post1498884.html?KW=#1498884".  Den er forbundet til min gamle NAD 7400 med phonokabler til den indgang, der er navngivet Video (almindelig linjeindgang til stereolyd).

Nu elsker jeg at pusle med computere, så jeg kører Raspbian på min Raspberry Pi med VLC's web interface, hvormed jeg betjener den fra min PC.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2018 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Ja, kategorierne for inputs er vejledende :)

Du kan frit bruge DISC, CD, VIDEO, AUX og TUNER til hvad du har lyst til.

Lige præcis Chromecast Audio skal du tilsyneladende bruge samme type kabel som du linker til i andet indlæg. Den ser ud til at komme med 3.5mm jack-stik til output.

Det eneste input der ikke er vejledende, er den indgang der er mærket / døbt Phono ( og er et rca som de andre line inputs ). Hvis der er en sådan indgang på din NAD, er dette forbeholdt en pladespiller, hvor indgangssignalet bliver voldsomt forstærket ( og det har du ikke lyst til, at høre ske på et linesignal ).
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2018 kl. 17:38
Er du sikker på at TAPE ikke også er noget andet?

Jeg skrev ikke noget om pladespillerindgange fordi der ikke var nogle Men det er selvfølgelig vigtigt at være klar over generelt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu