recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af router
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af router

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af router
    Sendt: 03-Maj-2018 kl. 07:13
Hej jeg skal have en ny router da min Linksys EA6700 har drillet på det sidste, den skal genstartes dagligt, da den mister forbindelsen.
Jeg over nu enten Ubiquitis Amplifi HD eller en standard router og en Ubiquiti Ubiquiti Unifi
men, hvilken router vil i så vælge ?
Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2018 kl. 08:29
Skal den genstartes fordi det trådløse fejl, eller fordi alt internet fejler? Hvis det kun er wifi, så kan du jo nøjes med et access point.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2018 kl. 08:47
Har du prøvet at flashe den med Tomato Shibbys build, og se om det ikke kører bedre end standard?
Til top
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2018 kl. 08:50
Det er selve nettet der skal genstartes
Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 189
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2018 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Flarup Flarup skrev:

Det er selve nettet der skal genstartes


Det lyder voldsomt Wink
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2018 kl. 11:20
Når manden ikke ved mere om det, så er han jo nok nødt til at sige det han gør. - men jeg kunne forestille mig det er fordi selve internet delen forsvinder dagligt, så han ikke kan komme på nettet fra nogle enheder. - Jeg ville klart starte med at tage fat i internetudbyderen i stedet. Det er typisk hos dem den er gal så.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2018 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Flarup Flarup skrev:

Det er selve nettet der skal genstartes

Det vil jeg gerne frabede mig.. Jeg er en del af "nettet", (også brugt som synonym for Internettet), og jeg skal dælme ikke genstartes LOL

Spøg til side: 
Hvad mener du når du siger "nettet". Der er to "net" i en almindelig router. 
1. WAN - (Wide Area Network) - er der din forbindelse kommer ind fra din internetudbyder. 
2. LAN - (Local Area Network) - den lokale side, der indeholder dine enheder, computere, tablet osv.. 

Routerens opgave er at styre (rute) kommunikationen imellem WAN og LAN enhederne. 

Når jeg læser dit problem, så mangler jeg at få oplyst, hvad symptomerne er, lige inden du skal genstarte din router.  Hvad er det der går galt?

Hvis du allerede har besluttet dig for, at routeren skal ud, så vil jeg klart anbefale Ubiquiti Unifi. Afhængig af dit lokale netværk og dine behov, så vil en USG som oftest være rigeligt til en almindelig familie.

Men....

USG eller rettere, Ubiquiti Unifi er ikke billigt. USGén koster cirka 940,- hvilket kan virke som meget, når det ikke engang er en "rigtig" router med WiFi. Og til den pris kan man sagtens få noget der virker lige så godt, (som router del). Så man skal måske lige skele lidt til økonomien, inden man fare ud og handler.
At Ubiquiti Unifi ikke er billigt, det er ikke en skade til, for man får omvendt nok verdens bedst administreret netværk, der er ekstremt nemt at finde ud af, udvide på, når/hvis det bliver nødvendigt. Dilemmaet med Ubiquiti Unifi er, at det oftest river om sig, når man først kommer i gang. Fordi det er så nemt og så fedt, så går der også en slags sport i at optimere sit netværk på alle leder og kanter. Inden man har set sig om, så har man fx købt: 
1 x USG
1 x Cloud Key (der findes alternativer til denne). 
1-3 x Access points, afhængig af boligens størrelse og behov. (Jeg anbefaler Lite modellen til almindelige familier med almindeligt behov ink streaming).
Mindst een POE+ Switch. 8,16 eller 24 port, afhængig af behovet. Evt. en kombination af 1 x ikke-POE og 1 x POE, hvor sidstnævnt udelukkende bruges til at drive Unifi POE udstyret (APérne og Cloud Key).  
Trække en hulens masse netværkskabler rundt, hvis man ikke har det i forvejen. 

Ovenstående er mit forslag til en standard familie i et standard parcelhus, hvor økonomien, og ikke mindst lysten til at sidde foran verdens bedst administreret netværk er til stede.
Er økonomien der ikke, OG er lysten til at sidde med det bedst administreret net der ikke, så bør man ikke gå efter Ubiquiti Unifi. Man kan godt kombinere APérne med en anden "mærke" router, hvis det er det man vil. Men jeg har det såen lidt akavet med det, fordi jeg synes man betaler en høj pris for, at ikke få det der er vigtigst, administrationen, overskueligheden og nemheden.  

Alternativer til Ubiquiti er efter min mening Asus, evt med decideret Mesh løsninger.  

Uanset hvad du anbefales, så bør der lægges en plan og strategi ud fra din bolig og dine/jeres behov. Der er ingen grund til at bygge det helt store, hvis behovet er minimalt. Omvendt kan man løbe sur i det, hvis man får investeret i noget der slet ikke rækker til ens behov.
Så start med en tegning over boligen, med angivelse af behov for WiFi eller kabeldækning eksistere. Nødvendigheden/lysten/muligheden for kabeltræk. Tænk evt også i fremtidig om-rokeringer i boligen/personer osv. Og så et budget Wink 
Til top
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2018 kl. 14:39
jeg er kunde ved Fibernet, Her har jeg fiberboksen, som fungere kun som modem, derefter har jeg en Linksys EA6700 som kun fungerer som router og derefter igen har jeg deres smartwifi som så fungerer som Wifi delen.
Problemet med min Linksys startede allerede før jeg fik smartwifi. Det der sker er at jeg oplever at miste forbindelsen. eks. sad min søn og jeg og så en film fra itunes via atv4. her stoppede filmen pludselig og kunne ikke genstarte før jeg havde genstartet min linksys. Jeg kontaktede Fibernet som kunne meddele at forbindelsen fra dem til fiberboksen var fin, men da jeg havde tredjeparts hardware tilsluttet kunne de ikke hjælpe med mit lokale wifi.

jeg fik tidligere en log fra Fibernet, hvor det viste sig at min linksys blev smidt af eller fornyede forbindelsen af og til, men skete oftest i dagtimerne, som det også var da vi så film på atv4.

da jeg ikke har de bedste erfaringer med smartwifi tænkte jeg at jeg vil opgradere til ubitiqui



Redigeret af Flarup - 03-Maj-2018 kl. 14:41
Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mureren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2018 kl. 16:04
Kan du finde ind i din Linksys GUI, og fortælle os hvad der står i DNS server feltet/felterne?
Prøv at ændre det til 8.8.8.8 og 8.8.4.4, og se om du stadig bliver smidt af jævnligt.
Det er Googles DNS servere...du kan også prøve med andre hvis du gerne vil være fri for Googles.
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2018 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af Flarup Flarup skrev:

jeg er kunde ved Fibernet, Her har jeg fiberboksen, som fungere kun som modem, derefter har jeg en Linksys EA6700 som kun fungerer som router og derefter igen har jeg deres smartwifi som så fungerer som Wifi delen.
Problemet med min Linksys startede allerede før jeg fik smartwifi. Det der sker er at jeg oplever at miste forbindelsen. eks. sad min søn og jeg og så en film fra itunes via atv4. her stoppede filmen pludselig og kunne ikke genstarte før jeg havde genstartet min linksys. Jeg kontaktede Fibernet som kunne meddele at forbindelsen fra dem til fiberboksen var fin, men da jeg havde tredjeparts hardware tilsluttet kunne de ikke hjælpe med mit lokale wifi.

jeg fik tidligere en log fra Fibernet, hvor det viste sig at min linksys blev smidt af eller fornyede forbindelsen af og til, men skete oftest i dagtimerne, som det også var da vi så film på atv4.

da jeg ikke har de bedste erfaringer med smartwifi tænkte jeg at jeg vil opgradere til ubitiqui


Det lyder som noget DHCP udveksling der går galt mellem din udbyder og din Linksys router. (det er det som Claus mener oftest skyldes udbyderen. Og jeg er enig i dette. Jeg har dog tidligere set bla Dlink routere som havde kæmpe problemer med at bruge DHCP på WAN. Det er dog en del år siden så jeg ville ikke forvente det problem er tilbage i nyere tid). 
 
Står Linksys routeren som den skal på WAN interfacet? 
Er routeren firmware opdateret?

Når du fejlsøger på dette, så er det vigtigt du holder fokus FRA dit Smart WiFi, for det er ikke det der er problemet. Alternativ koble det helt fra.
(Er det Airties Mesh du har fået med, som du kalder Smart WiFi? Så det er det samme som Fibia levere, og jeg har også sådan et sæt). 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2018 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af mureren mureren skrev:

Kan du finde ind i din Linksys GUI, og fortælle os hvad der står i DNS server feltet/felterne?
Prøv at ændre det til 8.8.8.8 og 8.8.4.4, og se om du stadig bliver smidt af jævnligt.
Det er Googles DNS servere...du kan også prøve med andre hvis du gerne vil være fri for Googles.

Det kan ikke være DNS, hvis hans forbindelse mellem udbyder og hans router ryger. Der bruges nemlig ikke DNS. Som jeg forstår det, så har hans udbyder sendt ham logfil, der viser at han jævnligt ryger af. Det lugter helt klart af DHCP problemer på WAN siden. 
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mureren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2018 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af mureren mureren skrev:

Kan du finde ind i din Linksys GUI, og fortælle os hvad der står i DNS server feltet/felterne?
Prøv at ændre det til 8.8.8.8 og 8.8.4.4, og se om du stadig bliver smidt af jævnligt.
Det er Googles DNS servere...du kan også prøve med andre hvis du gerne vil være fri for Googles.

Det kan ikke være DNS, hvis hans forbindelse mellem udbyder og hans router ryger. Der bruges nemlig ikke DNS. Som jeg forstår det, så har hans udbyder sendt ham logfil, der viser at han jævnligt ryger af. Det lugter helt klart af DHCP problemer på WAN siden. 


Det har du utvivlsomt mere forstand på end jeg har, men det er da en simpel test uanset :-)
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu