recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lofthøjtalere til tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lofthøjtalere til tv

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lofthøjtalere til tv
    Sendt: 09-Maj-2018 kl. 11:37
Hej alle

Jeg skal bygge hus om og i den forbindelse bliver alle lofter skiftet. Jeg tænkte at jeg ville installere lofthøjtalere i stue, spisestue og køkken men snakkede med Hifiklubben og han nævnte man godt kunne sætte lofthøjtalere op til at pege ned af og på den måde bruge det til tv. Naturligvis ikke bedre end rigtige højtalere, men mit alternativ var måske at bruge tv'ets indbyggede lyd.

Hvad er jeres erfaringer? Gør det noget lyden fra TV kommer oppe fra og vinkles ned? 

Pft.
Casper
Mvh.

Casper
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2018 kl. 12:17
Du er nødt til at se på hvorledes lokalet er bygget op, enhederne, og om din forstærker er i stand til at korrigere efterfølgende. husk på at lyd er bølger og vil udbrede sig som ringe i vand. så kan du jo selv tænke lidt over hvorledes de vil blive udbredt fra de positioner i loftet du har i tankerne. Især hvis du påtænker at høre noget som helst andet end stereo. - Alternativt kan man eventuelt vinkle enhederne i selve loftet så du får et mere retningsbestemt lydbillede. Personligt ville jeg nok snarere kigge på en soundbar af en art, hvis det med højtalere i siderne er umuligt.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2018 kl. 23:05
Jeg synes godt det kan lyde lidt underligt at lyden kommer oppefra, så hvis du skal bygge om kunne du overveje at bygge et in wall setup som mit. Det kræver ikke meget mere end en gips væg med 10 cm plads bagved. Specielt tale fra TV synes jeg skal være direkte lyd der kommer fra TV'et, helst en center.

Til elevator muzak kan man sagtens køre med lofthøjttalere f.eks. i køkken.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2018 kl. 10:41
On-wall højttalere kan integreres som et element der pynter på væggen. Her er der brugt kvalitets enheder og projektet egner sig til DIY, så det behøver ikke være dyrt.

https://frequence.dk/hifi/68-byggesaet-on-wall/1061-nonbo-on-wall-/
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2018 kl. 06:53
Tak for jeres svar, stuen er ikke den største så ville være lidt ked af at skulle tage 10-12 cm af den for at installere lyd, men fine pointer mht tv lyd. Jeg har en dør som blændes der hvor tv’et skal hænge, så tænker en Soundbar måske kan bruges og så bare gemme alle stik i den dør/væg?

Vild nok dekorationshøjtaler :-)
Mvh.

Casper
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2018 kl. 07:03
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2018 kl. 13:00
Eventuelt smide nogle af de nye Beosound Shape op på væggen. Man kan starte småt, og så tilføje flere senere, hvis ikke det var lyd nok, i første omgang.
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2018 kl. 13:13
Lyden i stuen, er det stereo eller surround? Vi har lige bygget ny stue, og der har vi valgt at sætte surround højttalere i loftet, og det virker rigtig godt. Det er nok ikke det helt optimale, men fungerer ganske udemærket synes jeg. Fronter/center overvejede vi at bygge ind i væggen, men vi endte med "normale" højttalere. Der var slet ikke tale om at sætte dem i loftet, så ville jeg hellere vælge nogen on-wall.
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2018 kl. 15:31
Hej alle

Her er lidt grundigere oversigt over hvad det er jeg vil opnår. Jeg skal have bygget huset om og derfor lavet lyd i loftet. Har været i HFK og høre dem hvad sælgeren mente var fornuftigt og så justeret lidt på det, da det ellers bliver meget dyrt. 

Som I kan se så er det B&W CCM382 i spisestue og "legeområde/gennemgangsstue" da det mest er "muzak" til alm. brug. Styres af en Sonos ZP 120 hvert område. Køkkenet suppleres evt. af en Play1 hvis ikke de to højtalere i spisestue er dækkende. Det er ikke særlig stort rum, så derfor tænker jeg det er fint. 

TV området er der hvor "slaget" skal slås. Heldigvis blænder vi en dør cirka det hvor tv'et skal være, så derfor lidt muligheder for indbygning.

To lofthøjtalere CCM683 som front og en CCM683 i væggen under tv'et. (center) - bagerst indsættes CCM382 som baghøjtalere i loft. B&W ASW610 (ikke XP da den er ret dyr) Det samles i et Unnu skab med en Denon AVRX1400H eller 2400H. Sonos ZP100 samler zonen med resten.

Billede af grundplanen kan I se her:


Tager MEGET gerne i mod ændring/forslag. HFK satte nogle gode baghøjtalere (CCM663) i deres forslag, men så vidt jeg husker spiller baghøjtalere så lidt at det ikke kan betale sig at give for meget for den del 

Tænker måske at vælge Denon 1300/1400 i stedet, har svært ved at læse den helt store forskel i receiver? 

Jeg er ikke så audiofil, så det skal være et solidt setup uden alt for meget spild på at jagte marginaler. :-) (det er rigelig dyrt at rive alt ud i en stue og bygge op igen) 

PFT!
Mvh.

Casper
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2018 kl. 20:07
Med al den plads i stuen, ville jeg klart gå efter et par pæne gulvhøjttalere og en rigtig center. Baghøjttalere i loftet er fint, når sofa står helt op ad bagvæggen.

Fronter i loftet, er i mine øren kun til Atmos.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2018 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Med al den plads i stuen, ville jeg klart gå efter et par pæne gulvhøjttalere og en rigtig center. Baghøjttalere i loftet er fint, når sofa står helt op ad bagvæggen.

Fronter i loftet, er i mine øren kun til Atmos.


Klaus

Hej Klaus

Tak for svar. Det kan godt se meget stort ud på en tegning, men i realiteten er stuen ikke så stor. Mine kruseduller skjuler lidt målene. Her er det uden ændringer som det ser ud nu. https://ibb.co/eYeuoy

Som du kan se så er væggen 3,36 x 3,28m ... altså kun godt 11 m2, så det er derfor det skal være så diskret som muligt. Enig at gulvhøjtalere altid vil kunne levere noget bedre, men her er jeg ude efter det bedst tænkelige resultat (for rimelig penge) uden at skulle fylde stuen med enheder. Nu når indbygning kan lade sig gøre, så er det en måde at få stuen til at fremstå helt enkel. 

Så primært ude efter kommentarer ift. det setup jeg har gang i Smile


Redigeret af Kief - 11-Maj-2018 kl. 21:00
Mvh.

Casper
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu