recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med Unifi long range
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problemer med Unifi long range

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
mhpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mhpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2018 kl. 22:47
har testet lidt idag med at slå 2 og 5 GHz til og fra. 

Det tydeligt nu at hastigheden falder. Fordi iPhone hopper på 2.4 så snart signalet på 5ghz falder en smule. Når jeg så kommer til tilbage til god 5ghz signal skifter den desværre IKKE tilbage til 5ghz. Selvom AP er sat til at fortrække 5ghz. 

Kan det virkelig passe et en lofthængt Unifi Long Range ikke engang kan række ca 10-12m i frit rum, hvor der kun er en mur/rude efter ca 4m som gør at signalet ryger fra 100mbps til ca 20-25 mbps og mister ca 50-60% Signal styrke ?

(Det er desværre ikke en løsning at lave 2 forskellige netværk ‘2.4 og 5ghz’ da jeg gerne vil have alle på samme netværk. Da det blir streamet fra en server osv til enhederne 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2018 kl. 22:50
Om du navngiver dit 2,4 og 5 GHz netværk forskelligt, er det stadig samme netværk.


Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2018 kl. 22:56
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mhpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mhpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2018 kl. 23:25
okay. Måske 2 forskellige navne gir mening så. 

Men mit problem er stadig at det 5ghz har utrolig dårlig dækning i åbent rum på under 10 m. Hastigheden falder fra 320mbps til ca 30 mbps i seneste test. Så snart jeg bevæger mig ud i haven. Ca 10 m væk fra mit AP. 
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 06:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Læs evt denne:
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/How-to-force-5-Ghz/td-p/1803095

Klaus

KlausDM Du fik PB - kan det lade sig gøre?
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af mhpdk mhpdk skrev:

skandaløs
Netop fordi jeg bevæget mig mod bedre signal igen nog inden jeg gik ud var den jo 100 Mbit

Jens
Det må jeg lige teste. For jeg mistænker nemlig at det er noget alt det. Jeg troede bare netop Unifi selv kunne styre det og altid levere den bedste signal til enheden. 


Det har intet med hinanden at gøre.
Hvordan fortolker du et bedre signal?
jeg kan garantere dig for at din telefon har helt andre idder om hvad et "godt" signal er end du selv har.



at du bevæger dig indenfor gør jo ikke nødvendigvis at din telefo har behov for at gå på 5 ghz såfremt dit AP sender det ud, hvis den bare sidder og laver ingenting.. Også selvom du er i nærheden af dit access point.

Spørgsmål du skal stille dig selv er.. har du et reelt problem.? nej.
Du trækker 30-35 mbit fremfor 100 i forhold til når du måler. Men opstår der problemer?
Det er dine enheders ansvar at de selv roamer mellem 2.4 go 5 ghz.. :)


det DU ser som et godt signal er mere primitivt end hvad udstyr gør.
Du kigger på streger og DBM.
din tlf kigger blandt andet også på en SNR som du ikke tænker over.


Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af mhpdk mhpdk skrev:

okay. Måske 2 forskellige navne gir mening så. 

Men mit problem er stadig at det 5ghz har utrolig dårlig dækning i åbent rum på under 10 m. Hastigheden falder fra 320mbps til ca 30 mbps i seneste test. Så snart jeg bevæger mig ud i haven. Ca 10 m væk fra mit AP. 


5 ghz delen degrader væsentligt hurtigere end 2.4 ghz gør i kraft af at det er en meget højere frekvens.


Så det er helt normalt det du oplever der. det er slet ikke "meningen" at 5 ghz fra et access point skal give fuld knald på 667 mbit rundt i hele ens hus :)
Til top
mhpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mhpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 10:25
du har helt ret. Mine test er også lavet ind fra speedtest.net appen

Og i stuen er jeg på 5ghz og opnår +100mbit. Så snart jeg sætter mig i haven falder den til 2.4 GHz og ca 30 Mbit. Når jeg så beboer mig tilbage i stuen. Er den stadig på 2.4ghz. Her ville jeg jo gerne have den hoppede på 5ghz så jeg opnår de +100mbit igen. Men det ikke så nemt at opnår, forstår jeg ? 

Grunden er faktisk at mit problem som ovenfor opstår igen så snart jeg går op på 1 sal. Her er telefonen stadig på 2.4 GHz og opnår nu kun ca 15mbit overførsel. Skifter jeg den til 5ghz opnår den 35mbit ovenpå. Altså en forbedring på det doble. Som jeg kongerne vil køre med ?
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 10:47
Har selv samme AP-AC-LR, og har indstillet sendestyrken således:
2.4 Ghz :   9dBm
5 Ghz : 20 dBm

Det har selvfølgelig både fordele og ulemper:
+ Fordelen er at enheder oftere vælger at koble på 5 Ghz.
- Ulempen er naturligvis at den generelle rækkevidde bliver mindre, idet 5 Ghz i forvejen ikke rækker langt, og 2.4 Ghz med den reducerede sendestyrke også for reduceret rækkevidde.

Men for mig fungere denne opsætning fint.

Måske vil ovenstående ikke være optimalt for dig, hvis du prioriterer god dækning uden for huset.

Jens
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 12:45
En anden gang så køb et UAP-AC-LITE.

De ekstra DB LR modellen har er alligevel ikke noget du skal bruge kan jeg læse...
Til top
frsch Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2012
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frsch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 22:21
Hvis du gerne vil have god dækning i haven så kunne du købte et Unifi UAP-AC-M og monterer det udvendigt.
Til top
ingolfstar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 21-Januar-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ingolfstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2018 kl. 08:19
Stop stop stop....

Selvfølgelig skal signalet ikke droppe så meget - på så få meter..

Der kan være ekstreme tilfælde, hvor der er trådløse signaler (udover AP'et) som smadre dit signal, meeen....

Jeg ville prøve at få byttet det AP og se om det gør en forskel til at starte med.. Alternativt prøv et andet AP og se om det virker bedre :) 

Det skal ikke droppe så meget på så få meter - Det tror jeg simpelthen ikke på.. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu