recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Phishing mails spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Phishing mails spørgsmål

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Phishing mails spørgsmål
    Sendt: 11-Maj-2018 kl. 16:56
Jeg har flere gange nu modtaget mistænkelige mails der foregiver at være at være fra Apple.

Jeg har to mail adresser, hvoraf jeg ikke bruger den ene ret meget.

Disse sandsynligvis phishing mails har både været om, at jeg skulle have købt et eller andet (hvad jeg ikke har) og om at der har været et login forsøg på mit Apple ID og lign.

Jeg har et Apple ID, men til det har jeg brugt min mest brugte mail adresse.

Sagen er at disse mails er kommet på min sjældent brugte mail konto.

Så det jeg egentlig vil spørge om, hvis Apple skriver til mig, vil de så ikke bruge den mail, jeg oprettede mit Apple ID med. Jeg var inde og kigge. Apple har godt nok også den anden, den har jeg angivet under "mail til genoprettelse"

Hidtil har slettet omtalte mails og har ikke klikket på links i dem. Den seneste var sikkert en af dem der vil lokke bankoplysninger af folk. Der stod at de ikke kunne verificere mine betalingsoplysninger og beder mig opdatere dem, hvad jeg ikke har gjort. De har det rigtige kortnummer kunne jeg se.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2018 kl. 17:26
Jeg ville gå direkte til Apples hjemmeside https://www.apple.com/dk/  og ændre koden derfra, og ikke via et link i en mail. Hvis det er det, du vil...

Har du været logget på, fra andre Apple-dimser? Evt. fra arbejds-mobil eller -computer?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2018 kl. 18:12
Det er et ganske normalt spam skema. - Apple vil KUN skrive til den mail du har på dit apple-ID. Jeg er ikke klar over hvad spammerne egentlig forventer at bruge en potentiel adgang til et apple-id til, men jeg kunne måske forestille mig at det kunne bruges til hvidvask af penge gennem apple-store (det er sket før med kinesiske apps som kostede flere tusinde kr.), men Apple er ellers normalt ret vakse til at fange det, så det er egentlig lang tid siden man har hørt noget om det.
Hvis du bruger en web-baseret mail, vil du ofte kunne holde musen over emailadresserne så du kan se hvor de reelt kommer fra. 
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2018 kl. 13:09
Det gjorde jeg også altså skiftede koden. Jeg har kun været logget på med min computer og Apple Tv. Jeg bruger egentlig kun mit Apple ID til at leje film med Apple TV.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2018 kl. 13:18
Tak. Det jeg egentlig ville vide var om jeg ikke roligt kan gå ud fra at omtalte mails ER spam og jeg bare kan slette dem.

Nej jeg ved heller ikke hvad spammere kan bruge andres Apple ID til men jeg kan godt regne ud hvad de kan bruge andres kreditkortnummer til. Det var den seneste mail ville så det ud til.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2018 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Det gjorde jeg også altså skiftede koden. Jeg har kun været logget på med min computer og Apple Tv. Jeg bruger egentlig kun mit Apple ID til at leje film med Apple TV.

Du skiftede koden - J A... Men... Gik du på Apples hjemmeside ved at skrive deres web-adresse i søgefeltet i en browser, ELLER var det via linket i mailen? Hvis det sidste, så er du ligevidt.
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2018 kl. 05:04
Jeg er ret overbevist om vis der er problemer med dit Apple ID så siger den det næste gang du vil leje en film på dit Appletv for det der det er relevant , emails ville jeg helt sikkert ignorere.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 16:45
Jeg gik ind på Apples side via iTunes, som så åbnede min browser.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu