recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hifi vs High end
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hifi vs High end

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2018 kl. 19:45
1,5mm low end 2,5mm hi-fi og 4mm High end ;) 
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2018 kl. 20:08
hi-fi = High fidelity = høj troværdighed mod kildematerialet = elastik i metermål (da der ikke er grænseværdier for “høj”)

High end =høj pris og/eller kvalitet (udefineret) = marketing ævl = elastik i metermål 



Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2018 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

hi-fi = High fidelity = høj troværdighed mod kildematerialet = elastik i metermål (da der ikke er grænseværdier for “høj”)

High end =høj pris og/eller kvalitet (udefineret) = marketing ævl = elastik i metermål 




Jeg tænker det ikke mere som marketing end at der findes udtryk som sportsvogne, GT osv i bilverden som også er relativt flydende begreber. 

Det er med til at kunne sætte ord på hvad det er for en type af grej der er tale om. 

Der findes også dyrt grej hvor jeg hverken tænker at producenten eller sælgere vil kalde det decideret high end. Her tænker jeg på eksempelvis Datasat som jeg kun tænker som teknisk ret cool men ikke som fint high end grej med detalje. 
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2018 kl. 20:24
High end er at gengive lyden som den vil være når du selv er tilstede. 

Trommen skal lyde som en tromme
Trompeten skal lyde som en trompet osv osv.  
Som om du var til “koncert” lige ved siden af. 

Derudover skal det være som om højtalerne “ikke er tilstede”


Redigeret af Bravo - 14-Maj-2018 kl. 20:25
Til top
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 871
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rene49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 13:52
hmm. stort spørgsmål. Men der hvor jeg personligt ser "skællet" mellem "entry level" hifi , mellem klasse hifi og så "high end" hifi er produkternes evne til at være tro imod materialet. Enhver seriøst hifi produents mål er at lave så lidt forvræning som muligt = ingen egenlyd. Ingen egenlyd giver ren transparant lydbillede hvor højtalerne helt forsvinder. 100db lyder ikke højt fordi det er "rent". i modsætning til et grej med højere forvræning lyder "højt". Lidt ligesom en i en lækker bil føles 200km/t langsommere end i en bil til 20.000.kr. Hvad man så kan lide er smag og behag.

Jeg har selv highend stereo til på den anden side af 150.000kr for systemet. (stander med sub).
For mig er highend det jeg har beskrevet. : evnen til at gengive rent, transprant. Nogen synes det er kedeligt fordi de føler de mangler den "farvet varme" lyd.

Men igen der findes også rørforstærker som er i highend segment. ikke er "tro" mod kildematerialet da de jo farver lyden og laver "varm" lyd pga. forvræning.

kort og godt - intet rigtig og forkert. - tænker du skal tænke highend som hvert enkelt producent "high class" serie.

det jo så bare komponenterne. propper du 200.000kr grej ind i et dårligt rum med lang efterklang osv. så får du aldrig high end lyd og et setup til 10.000 vil lyde i et rum med god akustik kontra det til 200.000.kr. Så der mange parameter i jagten på den gode lyd. 

Og hvad er den gode lyd? det jo op til dig ;)
nogen kan lide en rød bil, andre kan lide en grøn. , sårn er det bare! ;)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu