recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hifi vs High end
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hifi vs High end

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hifi vs High end
    Sendt: 13-Maj-2018 kl. 15:01
.

Redigeret af DenOrdBlinde - 17-Oktober-2018 kl. 10:36
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2018 kl. 15:10
man kan godt opnå Hifi uden at det behøver være Highend. Det er en gammel standard og der stilles højere krav til gengivelsen idag.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2018 kl. 15:38
Da hifi daterer tilbage til 1950'erne, og med middelmådige kriterier, kan alt i dag nærmest kaldes hifi.
High End er som udgangspunkt dyrt, og som regel bedre kvalitet fra producentens øverste hylde. High End vurderes i første omgang ikke på lyden, og lyden kan ej heller definere, hvorvidt det er High End eller ej. Målinger / data vil nok afsløre bedre kvalitet, men siger intet om lyden. 
High End er vel derfor, topprodukter fra hylde et, med vægt på kvalitets komponenter osv. og dermed en højere pris. 
Et High End setup til 250000 kr, kan sagtens lyde dårligere end et til 150000 kr. 


Redigeret af JeTex - 13-Maj-2018 kl. 15:45
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2018 kl. 15:41
Dobbeltpost 

Redigeret af JeTex - 13-Maj-2018 kl. 15:43
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2018 kl. 15:45
Jeg ikke hvor high-end skiller. men jeg har hørt flere anlæg til 200k+ og fælles for dem alle er ejerne kun spiller specielle udgivet CD med blues og klassisk musik for at kunne gengive "high end". Jeg var selv meget obs på at skulle have high end, men oplevede at det ofte ikke er "sjovt" at lytte til daglig, men mere til "demo" for at imponere andre.

Men for mig er high end hvor du kan spille super højt og rent uden du kan "høre" det er højt. Oplevede hvor vi hørte noget, blues, og jeg ville sige noget til ham ved siden af, jeg kunne ikke høre mig selv, men oplevede ikke musikken som høj. Bare super ren.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2018 kl. 16:09
Jeg mener "high end" kan tillægges forskellige betydninger:

1. Den økonomiske betydning: Udstyr som ligger i den dyrere ende af produktsegmentet. 
2. "Resultatmæssige" betydning: Udstyr som lydmæssigt ligger i den bedre ende af produkterne.

Dvs. et udsnit af produkter som enten lyder bedst eller som koster mest. 
Generelt indenfor hobbyen mener jeg at der er flest som tænker på den økonomiske del når der snakkes high-end. Det er nemt da det er noget kvantificérbart.

Netop fordi mange forbinder det med prisen, så er high-end ikke altid en garanti for, at det også lyder bedst. Jeg har ligesom andre skriver, hørt dyre højttalere som bestemt ikke er noget der faldt i min smag.

Tilføjelse: At snakke om, at man går fra "hifi" til "high-end" giver ikke mening da det er som at sammenligne æbler og bananer. High-end produkterne er stadig en del af hifi-markedet.

EDIT: Jeg mener ikke man skal hænge sig så meget i hvilke begreber der bruges - specielt ikke hvis det er diverse hifi-magasiner som pådutter produkterne med det. Køb det du synes lyder bedst indenfor det budget du har sat.


Redigeret af Jonas_h - 13-Maj-2018 kl. 16:12
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2018 kl. 21:00
I bund og grund er det vel ligegyldigt hvad man kalder ting.

Hvis du synes den billlige højttaler lyd bedst er det den du køber.

Når man kommer op i den dyre ende koster små forskelle tusindvis af kroner. Mange oplever også at mange indspilninger er i for dårlig kvalitet og mister noget af musiknydelsen.

Hvis dit anlæg lyder fedt i dine ører behøver det nødvendigvis ikke at være High end. Bare du er glad og nyder musikken.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2018 kl. 22:12
High end er for mig når man kommer op i en klasse hvor lyden folder sig ud uden at man fornemmer at elektronikken har trukket for meget af kvaliteten fra i processen. 

På stereo oplever jeg at dette faktisk sker inden for et rimeligt budget for nyt såfremt der vælges udstyr til dedikeret stereo. Et sæt højttalere til 8-10.000 kr. med en forstærker og CD afspiller til 10-15.000 kr. samlet i et okay rum giver ofte en fantastisk oplevelse. 

I stereo er det også her pladespilleren bliver et godt valg på budget da signalet kan holdes analogt og derfor ikke bliver ødelagt af dårligt grej. Igen kan en okay forstærker med RIAA og en pladespiller på selv almindelige højttalere være fantastisk. 

Der hvor jeg virkelig bliver uenig med mange er når det kommer til surround. Der skal virkelig noget til før at 6 til XX kanaler lyder som det skal uden at elektronikken har dræbt det på vejen. 
har stadig til gode at høre en enkelt kasse (receiver) virkelig gøre det godt på nær måske de historiske Denon A1XVA og lignende som var bygget som en lille tank! 

Og det giver sig selv.. Skal to kanaler koste 10-15.000 kr. og fylde hvad der svarer til en enkel receiver så er det rent logik og fysik at 6-16 kanaler skal koste ret meget for tilsvarende oplevelse udspringer i surround. 

Dér hvor man tydeligst hører det er hvordan et gammelt DTS core signal (1.6mbit) på datidens high end processorer med tilsvarende kvalitets effekt forstærker stadig tæver en receiver til 10-20.000 kr. med atmos og HD formatter. At flere ikke vælger at gå på brugt markedet og samle det guld op der ligger er mig en gåde! 

Men kvalitet er en mangelvarer i lydens verden hvor streaming og MP3 gør det nemt at glemme hvordan ordenligt lyd er.. Det samme gælder surround hvor de fleste aldrig hører filmen som den kan lyde :) 

  
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12224
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2018 kl. 22:52
Jeg opgraderede min Creek Evolution 50A til en 100A for et par uger siden. Jeg føler at mit setup officielt har nået “ægte hi-fi”-stadiet

Når man snildt kan bruge 20 gange mere på et setup synes jeg det er forkert at kalde det high end...
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2018 kl. 10:52
JohnConnor: Meget enig ift surround! Derudover tror jeg også at flertallet er mindre kritiske overfor surround setups kontra stereo. Har set alt for mange skrive noget ala 'subben duer ikke til musik men til film er den fin for der skal den bare buldre'. Nej sgu! :) Det er noget sludder hvis man rent faktisk har ligeså høje krav til filnlyd som til stereo. 

Det var vist lidt off topic. Sorry!
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12224
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2018 kl. 17:26
I dag føjede jeg en Stello DA100 Signature til min DAC-samling Er det high end eller blot hi-fi?
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2018 kl. 17:32
kommer an på hvordan det lyderLOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu