recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4G netværk fra 2 routere/Sim-kort
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4G netværk fra 2 routere/Sim-kort

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
stcarlsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Maj-2018
Sted: København
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stcarlsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 4G netværk fra 2 routere/Sim-kort
    Sendt: 20-Maj-2018 kl. 09:32
Jeg bor i et sommerhusområde, hvor man ikke kan få andet end dårligt og dyrt internet via kablede forbindelser. Derfor har jeg valgt at bruge mobilt netværk istedet. Faktisk har jeg 2 routere med simkort i, fra hvert sin udbyder/netværk. Det ene er på 3's netværk, det andet på TDC.
Er der nogen her inde der ved, om det er muligt at danne et samlet wifi netværk, som anvender begge disse 4G/3G forbindelser i een samlet løsning, så wifi brugeren ikke skal besværes med 2 forskellige netværk, men blot bruger/udnytter dem begge uden at bemørke hvilket?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2018 kl. 10:02
Nope - kan ikke lade sig gøre. Teknisk set kan du jo "give dem det samme SSID" med samme adgangskode, men det kommer på ingen måde til at betyde du får noget som helst "hurtigere" ud af det.
Og du kan ikke specifikt bede din enhed om at hoppe på en bestemt router.


Redigeret af claus_jac - 20-Maj-2018 kl. 10:02
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2018 kl. 11:00
hvad er grunden til du har 2 routere fra forskellige udbyder?

Til top
truntemus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér truntemus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2018 kl. 11:18
det kan godt lade sig gøre, men det kræver investering i yderligere udstyr, jeg køre idag 2 linier sammen i en router fra ubiquiti usg-pro4 og kører loadbalancing og der efter AP på netværket. Du skal så bare huske og slå wifi fra på de 2 routere 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2018 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af stcarlsen stcarlsen skrev:

  Er der nogen her inde der ved, om det er muligt at danne et samlet wifi netværk, som anvender begge disse 4G/3G forbindelser i een samlet løsning, så wifi brugeren ikke skal besværes med 2 forskellige netværk, men blot bruger/udnytter dem begge uden at bemærke hvilket?

Hej.

Jeg syntes ikke at du fortæller os noget om hvorfor du ønsker de to mobile netværk slået sammen.

Men det kan godt gøres, hvis du anskaffer mere udstyr. Jeg bruger selv en Asus router med DUAL Wan.
Den skal så forbindes til begge udbyders udstyr med hver sit kabel:


Som andre skriver kan du slå WiFi fra i begge udbyderes routere, men du kan så i stedet bruge det WiFi der er i ASUS routeren.  Eller måske ønsker du at have tre forskellige WiFi netværk på forskellige kanaler, så de ikke forstyrer hinanden.

Jeg bruger selv Asuswrt-Merlin, en custom firmware for Asus routere.
Men for Dual Wan mener jeg ikke der er nogen stor forskel til Asus egen firmware.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 20-Maj-2018 kl. 13:31
Til top
stcarlsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Maj-2018
Sted: København
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stcarlsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 08:48
Tak for svarene. 

Grunden til at jeg ønsker at slå de 2 netværk sammen er, at jeg oplever at de er meget ustabile hver især. Nogen gange leverer det ene en god ydelse, andre gange det andet. Ved at slå dem sammen slipper jeg for nogle af disse udsving, da en nedgang i hastighed på det ene netværk, nok vil kunne udlignes af det andet (uden at brugeren rigtig opdager det).

Jeg vil nog forsøge mig med en Daul Wan router som den fra Aksus som Csell nævner. Tak for Jeres råd og tid :)
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 09:54
Hvis du ikke allerede har det, kan det kraftigt anbefales at tilslutte en højt monteret, udvendig antenne på din 3G/4G router.
Det vil sandsynligvis være en bedre og billigere løsning for dig.


Redigeret af quarkir - 22-Maj-2018 kl. 09:55
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
stcarlsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Maj-2018
Sted: København
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stcarlsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 10:02
Det tror jeg faktisk at du har ret i. Routeren står i et vindue højt oppe i husets gavl i retning mod masten, men hvis jeg åbner vinduet og stikker routeren ud, så kan jeg se en pæn forbedring, så en udendørs ekstern antenne vil nok være det første jeg skal prøve :)
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af stcarlsen stcarlsen skrev:

Jeg vil nog forsøge mig med en Dual Wan router som den fra Asus som Csell nævner. Tak for Jeres råd og tid :)


Hej.

Jeg ved ikke om du kender Mastedatabasen. Her kan du se masternes placering når du indtaster dit sommerhus adresse, 'Mobiltelefoni', 'LTE' og krydser af for Eksisterende positioner.


Hvis du stadig ønsker en ASUS router kan du i dette link se, hvilke ASUS Routere der kan bruge Asuswrt-Merlin firmware og dermed har DUAL Wan.


Jeg bruger selv en RT-AC56U i en ferielejlighed. Den har interne antenner. De fleste andre har eksterne antenner og egner sig bedre for situationer hvor man ønsker større dækning.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 22-Maj-2018 kl. 10:20
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 11:09
Hvis antenne til 4g skal rykke skal det være mimo. Altså med to antenner i en. Lodret og vandret. Det kræver router har to tilslutninger til kabel.

Jeg har en Pointing antenne i sommerhuset. Det har virkelig givet stabilitet og mere hastighed.



Redigeret af Mufti - 22-Maj-2018 kl. 20:17
Til top
warcaos Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér warcaos Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 11:12
Man kunne også købe en 4G router med dualsim,  fx en d-link DWM-310, hvor man indsætte 2 simkort :) Meeen... den er lidt pebret.

En Robustel R2000-4L 4G router kan også bruges. de plejer at virke okay  i performance og er lidt billigere.



Redigeret af warcaos - 22-Maj-2018 kl. 11:16
Til top
stcarlsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Maj-2018
Sted: København
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stcarlsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 11:21
Tak for svarene alle sammen. Tror jeg lukker den her, da jeg nu har en hel del muligheder at arbejde videre med :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu