recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opløsning på DR1 på live kameraer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opløsning på DR1 på live kameraer

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kimols Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimols Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opløsning på DR1 på live kameraer
    Sendt: 23-Maj-2018 kl. 18:55
Hey er der nogen der har lagt mærke til at blandt andet tv avisen når de viser hvad der sker rundt omkring i landet at opløsningen er ligesom om de har lagt filter ( måske for at skåne opløsningen på folks ansigter) på som en slags hinde?  Hvorimod når det er fra studiet kan man tydligt se den tydlige opløsning feks. Porrene i huden og skægvækst??  Jeg har et OLED LG E7V og syntes ikke jeg har set billede sådan før !😏
Mvh KimOlsen
LG G1 77”
LG G1 65”
dmr-ubc90
Integra DRX-8.4
Elac Atmos TS 30.30
Perlisten S7T| S7C|R4S|D12S|MK sound S-150TI ~|Magnetar UDP900| Strømrenser|CSN Kabler/ Nord øst kabler|Wireworld
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2018 kl. 20:21
det kommer jo an på hvad det er for en type transmission. Jeg har ikke lagt mærke til noget, men der er stor forskel på om de kører med et fuldt kamerahold/OB vogn eller om de laver en skype forbindelse med en mobil (noget CNN faktisk gør ret meget i)
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 22:29
Jeg ved ikke om det er ændret, men indtil for nyligt blev live-TV ude fra "landet" sendt via satellitlink, hvor der er en kraftig begrænsning på båndbredden. Det betyder, at signalet komprimeres hårdt, og dermed forsvinder de finere detaljer.

Det ligner det, der sker på Skype, men er knap så slemt.
Til top
Bruger udmeldt 42 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Maj-2018
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 42 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 04:36
Er TV'et indstillet til automatisk 16:9 eller anden indstilling?

Med den automatiske indstilling følger TV'et også automatisk med i dpi opløsning.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 05:55
Gert,

Mener du det der seriøst?



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kimols Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimols Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 05:58
Shocked
Mvh KimOlsen
LG G1 77”
LG G1 65”
dmr-ubc90
Integra DRX-8.4
Elac Atmos TS 30.30
Perlisten S7T| S7C|R4S|D12S|MK sound S-150TI ~|Magnetar UDP900| Strømrenser|CSN Kabler/ Nord øst kabler|Wireworld
Til top
Bruger udmeldt 42 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Maj-2018
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 42 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 23:33
Ja, det mener jeg seriøst.

Når en TV kanal vælges og indstillingen er 16:9 automatisk, så søger TV'et efter højst opnåeligt dpi signal. TV'et vælger så den bedste signalkilde men fortæller dig ikke, hvis signalkilden falder i opløsning/signal under udsendelsen.

Nu har du et OLED LG E7V TV og det billede kan du ikke sammenligne med andre TV eller teknologier. Du vil opleve variationer grundet panelets større opløsning og producentens evne til at handle de nuværende udsendelses teknologier.

Lad mig give dig et eksempel. Der har ofte været forskel på den grønne fodboldbane, når samme udsendelse var at se på DR og TV2. Hvad jeg ved er, at de under disse større sports begivenheder samkørte alle deres kameraer og ind i begge OB-vogne. Alligevel var der kvalitetsforskel på udsendelsen. dk4 var den første udbyder, som fik en ægte 16:9 OB-vogn bygget op fra grunden af. Hvad DR og TV2 aktuelt har i dag af OB-vogne op på hvilke niveauer ved jeg desværre ikke men den udsendelse vi oplever, tager udspring i kamerateknikken og OB-vognen for, hvordan vi ser optagelser udefra kontra studieoptagelser. Og hertil kommer så nu OLED panelets anden måde, at vise billedet på.

Et lille trick. Hvis dit TV i sin menu har sensor for baggrundsbelysning og den funktion er aktiv, så slå den fra! Både elektrisk lys og kraftig sollys kan genere denne sensor og få billedet til at ligne noget helt andet end tiltænkt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af GertM GertM skrev:

Ja, det mener jeg seriøst.

Når en TV kanal vælges og indstillingen er 16:9 automatisk, så søger TV'et efter højst opnåeligt dpi signal. TV'et vælger så den bedste signalkilde men fortæller dig ikke, hvis signalkilden falder i opløsning/signal under udsendelsen.

Det tv der sendes via DR ændrer aldrig opløsning - aldrig.
Tv søger ikke efter højest opnåelige dpi (dots Per inch) dpi vil være givet af skærmen opløsning.
Hvis et signal frem til tv er i lavere opløsning end tv, vil tv’ets indbyggede scaler ændre det til panelets opløsning.
Signslkilden (så længe vi snakker transmitteret tv) falder aldrig i opløsning.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 04:27
Oprindeligt skrevet af GertM GertM skrev:

Ja, det mener jeg seriøst.

Når en TV kanal vælges og indstillingen er 16:9 automatisk, så søger TV'et efter højst opnåeligt dpi signal. TV'et vælger så den bedste signalkilde men fortæller dig ikke, hvis signalkilden falder i opløsning/signal under udsendelsen.

Nu har du et OLED LG E7V TV og det billede kan du ikke sammenligne med andre TV eller teknologier. Du vil opleve variationer grundet panelets større opløsning og producentens evne til at handle de nuværende udsendelses teknologier.

Lad mig give dig et eksempel. Der har ofte været forskel på den grønne fodboldbane, når samme udsendelse var at se på DR og TV2. Hvad jeg ved er, at de under disse større sports begivenheder samkørte alle deres kameraer og ind i begge OB-vogne. Alligevel var der kvalitetsforskel på udsendelsen. dk4 var den første udbyder, som fik en ægte 16:9 OB-vogn bygget op fra grunden af. Hvad DR og TV2 aktuelt har i dag af OB-vogne op på hvilke niveauer ved jeg desværre ikke men den udsendelse vi oplever, tager udspring i kamerateknikken og OB-vognen for, hvordan vi ser optagelser udefra kontra studieoptagelser. Og hertil kommer så nu OLED panelets anden måde, at vise billedet på.

Et lille trick. Hvis dit TV i sin menu har sensor for baggrundsbelysning og den funktion er aktiv, så slå den fra! Både elektrisk lys og kraftig sollys kan genere denne sensor og få billedet til at ligne noget helt andet end tiltænkt.

Det er som regel eksterne producenter der producerer fodbold og leverer signal til tv stationer. Der er aldrig to OB vogne til samme kamp. Desuden producers der i HD som er født 16/9. IKKe 16/9 som er SD. Et HD signal er låst og du kan ikke vælge 16/9 og 4/3 som man kan med et SD signal.

Forskellen som trådstarter ser er forskellen på kamerakvalitet og bitrate. Kameraet i studiet er klart bedre kvalitet og med bedre optik end de kameraer der bruges i marken. De fleste lives sendes via mobilnettet og er derfor afhængige af opload bitrate. Visse lives laves på iPhones og iPads og er derfor synligt ringe. Andre laves med Skype. 

Desuden har sensor for baggrundsbelysning intet at gøre med original materialet.


Redigeret af Mufti - 29-Maj-2018 kl. 04:32
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu