recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strøm til Sonos fra lampeudtag
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Strøm til Sonos fra lampeudtag

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kalk23 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 101
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kalk23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Strøm til Sonos fra lampeudtag
    Sendt: 23-Maj-2018 kl. 22:19
Jeg har dette lampeudtag på mit badeværelse.(https://photos.app.goo.gl/xOwH7li924uIAxkp2)

Der er desværre ikke andre strømudtag. Mit håb er, at jeg kan koble en sonos højtaler på denne.

Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre - uden at højtaleren slukker, når jeg slukker lyset?

Hvis det kan - er det så noget jeg selv kan ordne?



Redigeret af kalk23 - 23-Maj-2018 kl. 22:24
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2018 kl. 22:28
det kan ikke lade sig gøre
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2018 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af kalk23 kalk23 skrev:

Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre - uden at højtaleren slukker, når jeg slukker lyset?

Kigger du på ledningerne kan du se den blå nulleder, den gul-grønne jord og den brune fase. Fase og nul er de 230 volt du har til lyset, jorden er sikkerhedslederen der gør at dit fejlstrømsrelæ slår fra, hvis der kommer overgang i lampen, eller vand (du er i vådrum)!

Det vil sige at du har ikke en fast fase, som der er strøm  ihele tiden. Dermed slukker Sonos sammen med lyset.

Oprindeligt skrevet af kalk23 kalk23 skrev:

Hvis det kan - er det så noget jeg selv kan ordne?


Nej.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kalk23 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 101
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kalk23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2018 kl. 23:25
Tak for svar. 

Nå, øv. Jeg må høre med elektrikeren, hvis der skal trækkes noget strøm så.
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2018 kl. 23:45
Hvis du har en stikkontakt der hvor du tænder dit lys til badeværelset, har du også en fase. Så kan du bytte om på dine ledninger ved stikkontakten/afbryderen så mellemledningen(den brune)  får konstant strøm.  Nu mangler du så en mellemledning til at tænde dit lys  det klare du ved at sætte en PIR sensor foran din lampe så tænder den når du kommer ind i badeværelset. 
Giver dette mening ?
Til top
Rowald Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rowald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2018 kl. 07:30
Hvis du sætter en hue lampe op derude er problemet løst.

Ved ikke hvad reglerne siger med lampeudtag.

Er selv ved at løse et træls problem i køkkenet, netop med strøm fra lampeudtag.
Har en flytbar køkken ø, hvor der ingen strøm er. Der sidder ungerne med iPad, skole computer osv. 
Har designet et virkeligt solidt vippe beslag i 3D, som skal printes i ABS, og monteres med et 1m 16 mm alu rør i loftet. 
I den anden ende sidder så et 3 stikdåse udtag.
Når det ikke er i brug kan det vippes op og klikkes fast i loftet.Smile




Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2018 kl. 10:11
Hej, jeg har gjort præcis det! Klippede stikket af og satte den til lampeudtag i køkken, virkede fint! :-) 
Mvh.

Casper
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2018 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af Kief Kief skrev:

Hej, jeg har gjort præcis det! Klippede stikket af og satte den til lampeudtag i køkken, virkede fint! :-) 
Det virker ja, men rent lovmæssigt må du rent faktisk ikke, hvis du ikke er el-installatør eller f.eks. sådan en som Leasy-Peter. Blot til info :)
Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zunex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 07:59
I vådrum må du heller ikke bruge et almindeligt lampested til andet end...lamper. Du skal bruge et lampestik: 

Det løser ikke dit problem med at slukke for Sonos, dog :(
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Oprindeligt skrevet af Kief Kief skrev:

Hej, jeg har gjort præcis det! Klippede stikket af og satte den til lampeudtag i køkken, virkede fint! :-) 
Det virker ja, men rent lovmæssigt må du rent faktisk ikke, hvis du ikke er el-installatør eller f.eks. sådan en som Leasy-Peter. Blot til info :)

Ah ja mener også lampen på badeværelset (som var der da jeg flyttede ind) ikke var helt lovligt placeret, men sådan er det jo. Man kan heldigvis let fjerne Sonos før man flytter WinkLOL
Mvh.

Casper
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 16:35
Zunex hvor i stærkstrømsbekendtgørelsen står det? Så længe der også er en afbryder foran og den selvfølgelig sidder i område 3, kan jeg ikke se hvorfor den ikke skulle må det.


Redigeret af Enerneslo - 25-Maj-2018 kl. 16:36
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 16:47
Soundwave det kræver ikke en elektriker at montere en lampe i et lampeudtag, så hvorfor skulle det være anderledes med andre brugsgenstande? At Sonos så måske vil droppe garantien på produktet, når man klipper stikproppen af, er anden sag.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu