recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er din mening om 3D?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er din mening om 3D?

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Så hvilke KOMMENDE TITLER I 3D er der?

Flere af de titler jeg listede er jo helt nye... Men, jeg kan da godt Google nogle flere KOMMENDE for dig...

Ready Player One
Pacific Rim: Uprising
Tomb Raider
Coco
Avengers: Infinity War
Solo: A Star Wars story
Rampage

..bare for at blive i Hollywood mainstream genren.
Black Panther
Jumanji 2
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nogle af de 3D film jeg har set i biffen har jeg heller ikke syntes var imponerende. 

Men efter jeg har fået projektor, så synes jeg faktisk at kvaliteten er bedre end i biffen.

Jeg synes ikke at billedet er mørkere. Det er rigtigt at brillerne tager noget lys, men tilgengæld bliver der skruet op for lyset i projektoren for at kompenserer for dette. Det har så den effekt at lyset i stuen bliver mørkere og film oplvelsen bliver bedre med 3D end 2D.
Skal ærligt indrømme, at jeg solgte brillerne til min gamle 3D projektor og min nye projektor har ikke 3D, så ved ikke om det er bedre hjemme. Jeg har et 350m  bredt lærred, så kan ikke "bare" kompensere ved at skrue op for lys - det er svært nok at få nok lys ud af projektorer i den lærredstørrelse uden 3D :)
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 13:53
Det der er ulempen ved 3D filmene er at lyd sportet kun er i DTS HD. De film jeg har checket hvor 2D versionen var med Atmos eller DTX var 3D filmen kun med DTS HD eller Dolby True HD, så det er lidt noget møg
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har et 350m  bredt lærred, 

SHIT! gad godt se film hos dig. Dit hus må være enormt LOLWink
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det der er ulempen ved 3D filmene er at lyd sportet kun er i DTS HD. De film jeg har checket hvor 2D versionen var med Atmos eller DTX var 3D filmen kun med DTS HD eller Dolby True HD, så det er lidt noget møg

Der findes nu nogle stykker med begge dele, men ellers har du ret - det ene eller det andet gælder. Men for os som endnu ikke har Atmos har det jo ingen betydning.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 16:05
Jeg har 100+ stk. 3D film, men må indrømme, at jeg ikke får set det mere. Det er især fordi, jeg ved mit kommende OLED tv, ikke kommer til at understøtte det. Så kan lige så godt vænne mig til det. Jeg kan nu ellers godt lide det.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 16:11
Til hvem det måtte interessere, er her en lille historie.

Som med så mange andre var "Avatar" den første film jeg så i 3D, i en biograf i Malmö. Jeg synes det var en fantastisk oplevelse, og jeg var rigtig glad for at jeg havde besluttet at se den i 3D, selvom jeg syntes det var en smule irriterende at sidde med to par briller på (jeg bruger briller til hverdag) og at 3D-brillerne virkede lidt klodsede.
Så gik der nogle år inden jeg gik ind og så min næste 3D-film, "Life of Pi". Forventningerne var store, men oplevelsen en kæmpe skuffelse. Lærredet var for lille, billedet for mørkt, brillerne var virkelig irriterende og jeg syntes generelt slet ikke at filmen blev mere interessant i 3D.
Den tredie og foreløbigt sidste 3D-film jeg så i biografen var Ice Age 4, og den var da meget sjov, men passede også fint til konceptet. Men jeg havde ligesom fået nok af 3D.

Fast forward et par år.
Kæresten og jeg skifter den gamle projektor ud med en W1070, som kan vise 3D.
Der gik et stykke tid inden vi besluttede at teste det, og vi købte nogle skidebillige briller i Kina, uden at have de vilde forventninger. Men hold da op, hvor blev vi positivt overraskede! Jeg kan ikke engang huske hvilken film vi så, men vi var begge meget begejstrede over kvaliteten og oplevelsen ift. biografen. Flere 3D-film blev købt, men jo mere 3D vi så, jo mere begyndte det at irritere mig, at der var forholdsvis stor forskel på 2D og 3D, når vi sammenlignede på samme film.
Jeg satte mig for at forsøge at optimere billedkvaliteten, og det blev da bedre, men aldrig helt fedt.

Fast forward endnu et år.
Vi ombyggede vores hjemmebiograf og fik 130" scope-lærred. Desværre gjorde det blot 3D værre, da projektoren ikke rigtigt kunne levere lys nok til 3D på den afstand. Men så byttede vi projektoren ud med en W2000, og bortset fra at vi var tvunget til igen at købe nye briller (lang historie), så skete der fandme noget! Ud af boksen var 3D-billedet betydeligt bedre, og det blev endnu bedre vha. kalibreringsdisken "Spears & Munsil 2nd Edition", som svjv er den eneste med 3D-mode (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl). Men ... det var stadig ikke rigtig fedt. Billedet var stadig betydeligt mere mat i farverne ift. 2D, og hvis man skruede op var det på bekostning af kontrasten. Det var mildt sagt frustrerende, og det begyndte så småt at ødelægge fornøjelsen ved at se 3D, især for min kæreste, fordi jeg hele tiden lagde mærke til det og "liiige skulle skrue på noget" midt under filmen!

Jeg faldt over et knaldtilbud på en ny BD-afspiller, en Sony UHP-H1. Den gav billedet et stort løft på stort set alle punkter ift. vores gamle Samsung, men 3D var stadig en lidt flad fornemmelse. Derfor satte jeg mig ned en weekend og eksperimenterede med alle billedparametrene i projektoren, og lige pludselig var den der ... farverne var naturlige og levende uden at være overmættede, og pludselig kunne jeg se detaljer i filmene jeg aldrig havde kunnet se før.
Det var ikke helt som nat og dag ... men fandme tæt på! Og bortset fra, at 3D stadig er lidt mørkere end 2D, så er der sgutte den store forskel længere.
Efter dette gennembrud har vi genset mange af vore 3D-film, og for første gang fået den optimale oplevelse ud af det. Vist er det klart, at ikke alle film egner sig lige godt til 3D, men det gør sjældent oplevelsen værre.

Indrømmet, jeg har personligt aldrig set 3D på et 55" TV, men hvis dét er din baggrund for at bedømme oplevelsen af 3D, så er det sgu ikke retfærdigt. 3D skal opleves med så stort et billede som muligt. Og har du udelukkende oplevet 3D i en offentlig biograf er det ikke utænkeligt at der var skruet ned for lysstyrken, for at spare på pæren. 3D kræver lys ... masser af lys.
Og nej, teknologien er ikke perfekt. Brillerne ER skideirriterende! Angry Især for os som bruger briller i forvejen. Men det er Cameron ved at (op)finde en løsning på, og forhåbentlig lykkedes det inden de nye Avatar-film kommer om ca. 1½ års tid. Men bare det faktum, at Cameron bruger så meget krudt på at udvikle teknologien antyder jo, at 3D ikke har tænkt sig at dø lige med det samme.    

Jeg forstår at mange synes 3D er en "gimmick" og komplet uinteressant. Men det er heldigvis noget man kan vælge fra når man køber film, til forskel fra f.eks. IMAX, som udelukkende fungerer i en dertil egnet biograf. Det er edderdæleme irriterende når f.eks. Nolan skifter aspect ratio utallige gange i løbet af en film - du kan ikke udnytte dit brede scope-lærred men er nødt til at zoome billedet ind til 16:9, og der er ikke en skid du kan gøre ved det. Er der noget jeg godt gad se dø, så er det fandme IMAX!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 16:49
3D på OLED tv er bare en HELT anden oplevelse end alt andet jeg har set på LCD og plasma . Og passive briller er netop med til at give OLED/3D en helt anden komfortabel tilgang .Derfor er det en skam,at 3D fødekæden døde da der endelig kom noget relevant hardware. Men, jeg er enig - lige nu er 3D dødt ( mht TV) . Næste comeback bliver brilleløs . . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
kennethp Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-December-2009
Sted: DK
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 17:51
Jeg arbejder i en biograf, og må sige at 3D er absolut ikke dødt, alle store titler kommer stortset altid også i en 3D udgave, og ud fra billetsalget at dømme er salget ca. 50/50 i forhold til 2D/3D.

I hjemmebioen tror jeg fremtiden vil overlade 3D film til projektorer hvor man har det store lærred og 2D mest til Tvet, men det kan man jo altid gisne om :)

Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2018 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

passive briller er netop med til at give OLED/3D en helt anden komfortabel tilgang


Helt enig i at passive briller er bedre end aktive, de er også billiger, man tager dem bare med hjem fra biografen, og så skal de ikke oplades :)
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2018 kl. 06:46
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

kan ikke lide 3D

hverken i Bio eller på TV

virker generende på oplevelsen

4K er bedre

Du kan sgu da ikke sammenligne 3D med 4K??! Det er jo to vidt forskellige ting!

"Jeg kan ikke lide Fanta. Snickers er bedre."

Arh, helt usammenlignelig er det vel ikke. Det er begge noget der har med billedet at gøre.
Til top
klander Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér klander Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2018 kl. 08:18
3D ????
Var det ikke 3 gang fabrikanterne prøvede at starte det op og mislykkes, Selv biograferne har det næsten ikke mere fordi folk gider ikke den dårlige billedekvalitet.
Med Venlig Hilsen

Kurt


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu