recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bluetooth fra bagagerum til bagsæde
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bluetooth fra bagagerum til bagsæde

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Target Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Target Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bluetooth fra bagagerum til bagsæde
    Sendt: 27-Maj-2018 kl. 08:48
Jeg har købt en brugt bil med skærme i forsædernes nakkestøtter (til dem på bagsædet) og jeg har tilsluttet en multimedie afspiller i bagagerummet som sender videosignalet til skærmene, og det virker upåklageligt. Der mangler dog lyd; der er trukket phonokabler fra bagagerummet ind i kabinen, men jeg kan ikke finde nogle steder hvor man kan tilslutte hovedtelefoner eller lignende, og der er ikke højttalere i skærmene, så jeg tænker at smide en Bluetooth transmitter i bagagerummet, og så anvende bluetooth headsets på bagsædet.
Afpilleren i bagagerummet har kun phonoudgange (ingen jack).
Kan i hjælpe med at finde en Bluetooth transmitter der er egnet til dette formål?
Den skal gerne kunne tage phono som input, og det ville være optimalt hvis den har mulighed for at kunne tilslutte mere end ét headset samtidig.
Der er selvfølgelig 12V DC tilgængelig i bagagerummet, men jeg har også mulighed for at installere 230V AC hvis det skulle være nødvendigt.

Alle råd er velkomne. Big smile

På forhånd tak,

Morten Jensen
Til top
GreedyDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-September-2011
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GreedyDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 09:56
Hvis du køber sådan en adapter, kan du bruge hvilken som helst bluetooth sender. 

Du skal dog være opmærksom på at bluetooth kun kan sende til een modtager og ikke flere headsets.
Til top
Target Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Target Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 13:06
Hej GreedyDK

Tak for det hurtige svar. Så vil jeg f.eks. kunne anvende denne her: https://www.av-cables.dk/bluetooth-transmitter/traadloes-bluetooth-afsender-v-3-0.html ? Den kan også få strøm via USB, så det ville være rigtig nemt.
Og hvis jeg så skal have to headsets på, så er jeg nødt til at købe en Bluetooth receiver med f.eks. minijack udgang, og så splitte til to headsets?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 14:06
Mon ikke der er trukket kabler rundt i forvejen?

Start med at fortælle hvilken bil det er og hvilket anlæg der er monteret. Så kan det være noget lettere at hjælpe.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
GreedyDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-September-2011
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GreedyDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 14:16
Har du mulighed for at tage et billede af de stik der allerede er trukket ind i kabinen?
Til top
Target Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Target Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 14:23
KlausDM - Bilen er en 2002 BMW 745i, men det hele er eftermonteret og ikke originalt, så det betyder nok ikke rigtig noget hvilken bil det er. Jeg kan se der har været monteret en Playstation 2 i bagagerummet, som dog var fjernet da jeg købte bilen, men kablerne til controllere osv. er der stadig i bagagerummet. Ligeledes var der monteret en DVD-afspiller i bagagerummet, som dog ikke længere virkede. Det er den jeg har skiftet ud nu.
Der løber bl.a. to sæt phonokabler (med lyd og billede) ind mod kabinen, men jeg kan som sagt ikke finde dem nogle steder inde i bilen. Ligeledes løber der kablerne til to PS2 controllere, samt en IR forlænger. Jeg har fået den mistanke, at alle kablerne på et tidspunkt bare er blevet klippet et sted inde i kabinen. Men jeg orker ærlig talt ikke at splitte hele kabinen ad for at se hvor de enkelte kabler løber hen.
Der er originalt anlæg i bilen. Skærmene i nakkestøtterne er af mærket Autosonik (samme mærke som den kasserede DVD afspiller), og den afspiller jeg har installeret er en VCAN0500.
Til top
Target Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Target Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 14:27
GreedyDK - De stik jeg har i bagagerummet er 2x3 phono stik (to sæt med lyd og billede). Fra bagagerummet løber de frem mod bagsædet i den ene side, og derfra har jeg ikke nogen idé om  hvor de løber hen. Det er ikke sådan lige at få fjernet bagsædet, så det vil jeg ikke rodde mig ud i.
Men de to phono kabler med billede er på en eller anden måde forbundet med skærmene, da billedet fint kommer op på skærmene. Der må dog være en boks eller lignende et sted i kabinen, da phono kablerne fra bagagerummet er gule, og det kabel der løber op til hver skærm er sort, og indeholder både strøm og videosignal til skærmen.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 15:42
Er det sådan et sæt her?

Nogle af dem har kørt med ir hovedtelefoner, men lyden kan også være ført ind til bilens anlæg.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Target Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Target Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 15:52
Jeg har taget et billede af én af skærmene her: https://photos.app.goo.gl/f0maFCRwmgiR0JhI3
Det er ikke helt den samme som du har linket til, men den minder meget om. Der er et lille øje under powerknappen som godt kunne ligne noget infrarød, så det kunne godt være nogle IR hovedtelefoner. Det har jeg bare aldrig hørt om før. Smile
Bilens anlæg kører med fiberoptiske kabler til inputs fra CD, radio, navigation og som output til forstærkeren, så jeg tvivler meget på at de har tilsluttet noget til dette. Wink
Til top
Target Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Target Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 15:56
Er der nogen af jer der har erfaring med sådan nogle IR hovedtelefoner? Normalt når jeg tænker IR, så tænker jeg at det er ret følsom overfor blokeringer, altså hvis barnet drejer hovedet, eller ikke sidder lige foran skærmen. Er det et stort problem?
Til top
Bruger udmeldt 42 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Maj-2018
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 42 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 02:55
IR hovedtelefoner er ikke at anbefale i bil, da solens stråler vil genere eller afbryde forbindelsen helt.

Du har formentligt et normalt signal på dine to phonostik (rød-hvid) for dine lydkanaler på din afspiller.

Jeg ville prøve som det første, at opdele dette signal med f.eks. dobbelt phono stik eller et Y-kabel (phono-minijack hun). Så er muligheden for to signaler per kanal eller signalet tilstede på minijack.

Hvis du tilslutter en Bluetooth enhed her, så hvis der konstateres støj, så må du placere denne inde i selve kabinen under f.eks. et sæde.

Med en ældre uoriginal afspiller i bilen, så er denne med stor sandsynlighed tilsluttet bilradionens anlæg, hvilket er vel kun at prøve med at finde radioens AUX indstilling.

Bluetooth er som oftest billigt udstyr og er følsomt for støj, så kun en køretur kan afsløre om der er støjkilder i bilen, som generer denne Bluetooth sender. Der kan købes løseferritkerne til montering på phonokabel, til at begrænse støjen.

God fornøjelse.
Til top
Target Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Target Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 08:23
Hej GertM - Tak for svarene. IR har sikkert været smart en gang, inden bluetooth rigtig blev udbredt.
Og ja du har formentlig ret i, at jeg et eller andet sted i kabinen har de to almindelige phonostik med lyden fra bagagerummet, men jeg har ikke nogen idé om, om det er et sted i forsædet, under bagsædet eller et helt tredje sted. Smile

Jeg har bestilt en bluetooth transmitter til jeg tænker at smide omme i bagagerummet, og så må jeg se hvor godt det fungerer. 
Jeg har sådan en her liggende i bagagerummet: https://www.bassbixen.dk/shop/in-line-stoejfilter-290p.html
Er det sådan en du mener man kan bruge til at fjerne støjen?

Bilens anlæg har ikke AUX, desværre, og det er ikke sådan lige til at integrere noget til det, da alt kommunikation ind og ud af anlægget foregår via optiske kabler. Så jeg er 99% sikker på, at skærmene til bagsæderne og installationen i bagagerummet er fuldstændig afkoblet fra bilens normale anlæg. Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu