recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Please HJÆLP mig - min imac vil ikke starte
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Please HJÆLP mig - min imac vil ikke starte

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Tomlin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 27-Maj-2018
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tomlin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Please HJÆLP mig - min imac vil ikke starte
    Sendt: 27-Maj-2018 kl. 18:53
Er der mon et klogt hoved der kan hjælpe mig - min imac fra 2010 vil ikke starte! Jeg har en backup fra 2015 på en ekstern hd men det er sidste mulighed, hvis ikke andet duer, da den er så gammel.

Jeg har grå skærm med Apple logo og “vente-linje”. Der sker intet. Jeg har via installations cd undersøgt om der er noget galt med hd, og det er der ikke umiddelbart. Jeg har desværre ikke begreb nok til at vide hvad jeg gør, men jeg er ikke glad for at geninstallere OS inden alle muligheder er udtømte. 

Håber virkelig at nogen kan hjælpe!

Tak.

Vh. Linda
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 881
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 19:28
har du prøvet at nulstille NVRAM / PRAM?

Det gør du ved at holde ‘option’ ‘command’ ‘p’ ‘r’ inde ved start i ca. 20 skunder hvorefter den genstarter

.
Til top
Tomlin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 27-Maj-2018
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tomlin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 19:34
Tusind tak for svar!

Ja, jeg har googlet som en gal og også prøvet dette, men det har desværre ingen effekt. 
Har du mon andre forslag?

Vh Linda
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 20:05
Normalt sker der ikke noget med brugerdata ved at geninstallere systemet.

Se her hvordan du gør:

Venlig hilsen
KB
Til top
Tomlin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 27-Maj-2018
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tomlin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 20:57
Bare lige så jeg er helt med - billeder, dokumenter mv. og og hele mit bibliotek i Finder vil være intakt efter en genintallation?
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 881
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2018 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Tomlin Tomlin skrev:

Bare lige så jeg er helt med - billeder, dokumenter mv. og og hele mit bibliotek i Finder vil være intakt efter en genintallation?

Husk det er gninstallation og ikke indlæsning af gammel backup...

.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 10:34
Din disk er sandsynlig død og færdig. Har du haft den fra ny, eller ved du om disken er blevet udskiftede. Både 21.5 og 27" havde fejl på deres disk og apple havde et replacement program på dem begge.

Jeg har selv lige udskiftede på flere 27" herunder 2010 og 2011 og en late 2013 alle med defekte diske og alle var i øvrigt fra Seagate.

Apple Hardware test CD etc. melder desværre ikke om alle fejl på en disk.

På iMac 27 late 2013 kunne jeg rent faktisk godt installere et nyt system, men den kunne ikke boot up, og hang på samme måde som du selv beskriver. Ny disk og alt spillet efterfølgende til ug.


Redigeret af Potter - 28-Maj-2018 kl. 10:40
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Tomlin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 27-Maj-2018
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tomlin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 11:09
Åh... :-(
Ja, jeg har haft den fra ny. det er en 21,5".
 
Men så er mine data jo væk.........
Til top
Tomlin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 27-Maj-2018
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tomlin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 11:10
Ja - nu er jeg lidt dum i det her - men siger du at ved geninstallation, så ryger data...?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Tomlin Tomlin skrev:

Ja - nu er jeg lidt dum i det her - men siger du at ved geninstallation, så ryger data...?

Nej, det gør de ikke. "Jeg køre US" og her hedder det: Reinstall macOS/  reinstall a new copy of macos. Men hvis du formater din disk så ryger dine data.

I de gamle OSX dage hed det archive and install.


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 14:12
BTW: har du en anden Mac med Firewire eller med Thunderbolt port? Så du kan benytte Target Disk mode, hvis ja, og hvis du er heldig så kan du måske backup dine data op på denne måde.

Med Target Disk Mode, bliver din iMac til en "ekstern disk"
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Tomlin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 27-Maj-2018
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tomlin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2018 kl. 14:27
Hej Potter - jeg må simpelthen erkende, at jeg ikke forstår dit sikkert rigtig gode forslag. Jeg er en skovl til det altså... Cry
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu