recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MESH Wifi for bedre forbindelse i mit hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MESH Wifi for bedre forbindelse i mit hus

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Hej
Jeg har mesh netværk fra Eniig/Waoo - et kører ganske fint med høje hastigheder.
Men du skal også være opmærksom på strømforbrug. 
Jeg har tre enheder der kører fuld knald hele tiden (de er varme), også om natten eller når der ikke er enheder der efterspørger trafik.
Det betyder at de tre enheder, som hver bruger 15W, koster 800 kroner i drift om året, bare på strøm.
Jeg skal have kontaktet Eniig, da jeg ikke mener det kan være rigtigt nu om stunder at have nogle apparater der ikke kan justere effektforbruget, afhængig af efterspørgslen.


Det lyder helt vildt.

Jeg har målt mine Google WiFi til 2-3 watt når de arbejder for fuld tryk.


Redigeret af Deschain - 29-Maj-2018 kl. 08:39
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

1800 kr ? DET var F... billigt, hvor ? :) 


Kan se de er steget lidt, koster nu 1900,-
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brianigenigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Kender ikke TP-Link's MESH, men med Google WiFi kan du køre blandet kablet og trådløst.

Jeg gav 1800,- for 3 stk. Google WiFi.


1800 - det var sgu billigt, hvor fik du det 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

glem kabling. 

Det vil være fuldstændig idiotisk at glemme kabling, når han skriver der er netværk i alle værelser. Tværtimod gælder det da om at udnytte det. Og det gør man i dette tilfælde bedst ved at opsætte APére. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af MRTN MRTN skrev:

Hvad hvis man ikke kan køre alle enhederne på kabler? I vores køkken/alrum har vi eksempelvis ikke mulighed for dette? Og er det kun min uvidenhed, som tænker, at det er meget smart med fleksibiliteten i, at jeg både kan køre kablet og ikke kablet? Er en alm. access point så meget bedre og billigere (TP-Link Deco M5 med tre enheder koster lige under 2.000 kr.)?

...og tak for alle jeres foreløbige svar, forresten :-)

Der hvor du ikke kan køre med kabel, der skal du "bare" sikre et godt og stabilt adgangspunkt (accesspoint) til behovet. Hvis jeres behov er, at I skal kunne streame 4K, overfører tunge filer, spille FPS computerspil osv I jeres køkkene/alrum, så bør I gen-overveje behovet. Men er behovet blot lidt surfen, mail osv, så kan nærmest ethvert nyere accesspoint løse jeres behov.

Det er helt generelt - Start med at se på jeres behov. Opbyg derefter netværket, uanset om det er kablet/ikke kablet. Det kan dog give mening at være lidt fremtidssikret, så man fx ofre lidt mere end lige hvad behovet dækker pt. Men fx et Ubiquiti UAP-AC Pro (eller HD) på et toilet, det er ikke specielt økonomisk metode, selvom det snildt ville kunne give en fantastisk dækning, på toilettet.
(overdrivelse fremme forståelsen). 

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 10:33
Hvis man bruger Ubiquiti accespoint på kabel får man klart en bedre løsning. Men også en løsning der kræver mere specialviden at sætte korrekt op.

Jeg er nok som trådstarter en der foretrækker en plug and play løsning uden kabeltræk. Gerne med app til opsætning og opdatering.

Jeg leger selv med tanken om at få enten Ubiquitis mesh netværk eller Google wifi.

Det kunne være rart hvis der var nogle der kunne komme med deres erfaringer med Mesh netværk.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 10:40
Jeg ville nu pege på et Ubiquiti setup når der er kabler i alle rum (hvis de da alle går til samme switch/router). F.eks:

- Unifi AP-AC Lite AP'er efter behov
- Ubiquiti Unifi security gateway
- Unifi switch 8 Gbe med POE

Det kræver ikke nogen special viden at sætte op andet end at følge brugsanvisningen. Ihvertfald ser jeg ikke mig selv som ekspert, og det kom da op at køre herhjemme :-).
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Det kræver ikke nogen special viden at sætte op andet end at følge brugsanvisningen. Ihvertfald ser jeg ikke mig selv som ekspert, og det kom da op at køre herhjemme :-).

Præcis! Det er stort set plug n' play.
Deres webinterface giver en masse muligheder men det er ikke noget man er tvunget til sætte sig ind i.
Det minder lidt on synology interfacet med lidt mere funktionalitet.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Jeg ville nu pege på et Ubiquiti setup når der er kabler i alle rum (hvis de da alle går til samme switch/router). F.eks:

- Unifi AP-AC Lite AP'er efter behov
- Ubiquiti Unifi security gateway
- Unifi switch 8 Gbe med POE

Det kræver ikke nogen special viden at sætte op andet end at følge brugsanvisningen. Ihvertfald ser jeg ikke mig selv som ekspert, og det kom da op at køre herhjemme :-).
Og hvis ønsket alene er bedre wifi, så kan man nøjes med

- Unifi AP-AC Lite AP'er efter behov

De kan nemt konfigureres med den tilhørende app og så er man kørende.


Redigeret af quarkir - 29-Maj-2018 kl. 11:26
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

glem kabling. 

Det vil være fuldstændig idiotisk at glemme kabling, når han skriver der er netværk i alle værelser. Tværtimod gælder det da om at udnytte det. Og det gør man i dette tilfælde bedst ved at opsætte APére. 

Af præcis årsagen som Mufti siger, kommer jeg med den udtalelse. - Al ære og respekt for dem der ved hvad de gør og har lysten til at lære nyt (og jeg er selv i tvivl om hvilken vej jeg ville gå hvis jeg havde den mulighed), men trådstarter er helt tydeligt ikke i den boldgade, og derfor skal det bare være 100% plugnplay. At sidde og lave supporten efterfølgende fordi man rådgav noget som brugeren rent teknisk ikke er i stand til at sætte op (og jeg er godt klar over ubiquity er ganske "let"), er ganske enkelt dumt. - Det er det store problem med "forums" hvor man typisk udtrykker sin personlige holdning, og jo reelt ikke har noget i klemme fordi man reelt ikke har mere at gøre. Det er ikke en selv der sidder med røven i vandskorpen og har problemer efterfølgende fordi man fik købt noget man faktisk ikke ved hvordan fungerer. eller har evner til at få til at fungere.

Det er jo ikke alle der har viden om IT som en del herinde, eller har lysten til at få ting til at virke.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

glem kabling. 

Det vil være fuldstændig idiotisk at glemme kabling, når han skriver der er netværk i alle værelser. Tværtimod gælder det da om at udnytte det. Og det gør man i dette tilfælde bedst ved at opsætte APére. 

Af præcis årsagen som Mufti siger, kommer jeg med den udtalelse. - Al ære og respekt for dem der ved hvad de gør og har lysten til at lære nyt (og jeg er selv i tvivl om hvilken vej jeg ville gå hvis jeg havde den mulighed), men trådstarter er helt tydeligt ikke i den boldgade, og derfor skal det bare være 100% plugnplay. At sidde og lave supporten efterfølgende fordi man rådgav noget som brugeren rent teknisk ikke er i stand til at sætte op (og jeg er godt klar over ubiquity er ganske "let"), er ganske enkelt dumt. - Det er det store problem med "forums" hvor man typisk udtrykker sin personlige holdning, og jo reelt ikke har noget i klemme fordi man reelt ikke har mere at gøre. Det er ikke en selv der sidder med røven i vandskorpen og har problemer efterfølgende fordi man fik købt noget man faktisk ikke ved hvordan fungerer. eller har evner til at få til at fungere.

Det er jo ikke alle der har viden om IT som en del herinde, eller har lysten til at få ting til at virke.

Jeg mener bestemt ikke, at man bare skal smide noget ubiquiti på, så er man kørende. Ubiquiti er et valg, som jeg, modsat andre, mener man bør sætte sig en smule mere ind i. (det mener jeg dog helt generelt, uanset om det er APére, routere eller andet).

Men uanset om det er det ene eller det andet mærke, så kunne jeg aldrig drømme og at sige til folk, at de skal glemme deres kabling. Tværtimod er det det mest oplagte, at netop bygge sit netværk op ud fra det allerede eksisterende.

Jeg er heller ikke tilhænger af, at man bare køber et MESH sæt (2-3 APére), og så klasker dem op på må og få i boligen, uden at have den fjerneste ide om, hvad det er man foretager sig. Det er gabende vanvind at gribe udfordringen an på den led. Jeg ved godt, det er det som er hele grund ideen (fra producenterne). Men jeg synes det er en idiotisk måde, for man har ingen som helst ide om, hvorvidt det er godt, eller bare godt nok. Nogle lever med godt nok, fordi de tror det er godt. De samme mennesker vil vel næppe købe en Ferrari for at komme fra A - B, bare fordi at så er den nok god nok. 
 
Han/man/alle bør starte med at tage udgangspunkt i deres behov. Den del bør enhver bruger været bedst af alle til at kunne sige. Jeg har mødt folk som beklager sig over deres trådløse net. Men de forstår ikke, at det er deres behov som gør, at det trådløse net simpelthen slet ikke kan magte opgaven. Fx dybt seriøs FSP spil via en trådløs forbindelse - Det kan kun blive problematisk. Og i sådan et tilfælde må man enten justere sit behov, eller justere sine forbindelses muligheder, til kabling. Alternativ er at leve med det som det er. Der findes ikke rigtig nogen andre løsninger. MESH løser ikke det problem. MESH er godt til at sprede dækningen med. Men ikke nødvendigvis effektiviteten/kvaliteten. 
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg er heller ikke tilhænger af, at man bare køber et MESH sæt (2-3 APére), og så klasker dem op på må og få i boligen, uden at have den fjerneste ide om, hvad det er man foretager sig. Det er gabende vanvind at gribe udfordringen an på den led. Jeg ved godt, det er det som er hele grund ideen (fra producenterne). Men jeg synes det er en idiotisk måde, for man har ingen som helst ide om, hvorvidt det er godt, eller bare godt nok. 

Ikke helt rigtigt.

F.eks. hjælper App'en til Google WiFi dig til nemt at få de bedste placeringer og dermed den bedste dækning/det bedste signal.

Her kan man altså godt købe/installere en MESH løsning "uden at have den fjerneste ide om, hvad det er man foretager sig"... og stadig få et godt resultat uden at skulle sætte sig ind i det ene og det andet.

Går ud fra andre producenter har samme løsning/brugervenlighed.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu