recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LTE netværk, hvor er begrænsningen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LTE netværk, hvor er begrænsningen?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2018 kl. 12:17
Sådan er mine også monteret - frisk luft er desværre lig med synglighed og det er no go for konen

Der sidder så heldigvis kun en træbeklædning af krydsfiner som enegavl...

Har prøvet at lægge antennerne ned (det er monteret på et kort rør - dog med 80/85 cm afstand imellem) - det gjorde ingen forskel

Det hjalp heller ikke rigtig noget at dreje dem i nogen retning - dog blev signalet ringere når jeg vendte med væk fra masten (dermed har jeg jo testet at de rent faktisk virker)

Tror jeg er så heldig at have opnået maksimal dækning og derfor ikke oplever forkel i signal kvalitet?
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2018 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Var forbi en 3 butik idag (Oister kører jo på 3's net) så tænkte jeg spørger lige dem mht cat6/cat4 router... Tror dog ikke rigtig ekspedienten forstod spørgsmålet da han snakkede 2.4vs5ghz signal



Det kan jeg godt forstå at han ikke forstod. Så vidt jeg ved er CAT 6, CAT 4 m.v. en standard for netværkskabler.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2018 kl. 12:25
Hehe,

ja det er OGSÅ en standard for kabler, men den er nu god nok;



Bekræfter også at jeg ikke har fået solstik i varmen - de specificerer dem også som cat4 & cat6 ;-)
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2018 kl. 19:06
Nå, tid til endnu en opdatering

Har udskiftet B315'eren med en E5186 købt brugt til 399kr - den er nemlig cat6 :-)

Jeg bruger IKKE wifi delen af routeren da jeg har et unifi AP AC LR access point som dækker hele huset 

De store antenner gjorde desværre ingen forskel - men håber de kan give lidt mere stabilitet 

Alt i alt er jeg super tilfreds - og sparer penge om 10 måneder da udstyret så har tjent sig hjem + jeg har haft det "sjovt med at rode" i perioden

Ingen udfald eller andet i de knap 14 dage testen har været

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2018 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Jeg hiver flere steder 135 / 60 via TDC på min iPhone, så mon ikke du burde kunne få mere hastighed?

Hvad kan du trække på din mobil samme sted?


Ja, i byen med en LTE kategori 6 udrustet telefon under 1 kilometer fra en mast (der er sjældent meget længere imellem masterne i byen) udrustet med LTE 800/1800/2600 og Carrier Aggregation. ...Men sku da ikke med et kategori 4 router 5 km fra en mast på landet der måske kun er LTE800 ELLER kun LTE1800 udrustet og måske uden Carrier Aggregation. Det kunne godt lyde som om der ikke er Carrier Aggregation på trådstarters mast, da opgradering til kategori 6 router ikke har ændret hans hastighed. Det er med andre ord slet ikke samme præmisser og dermed ikke sammenligneligt med hvad man går rundt og har på sin telefon et meget bedre stillet sted.


Hastigheden lyder i mine ører meget forventeligt 5 km fra en LTE 1800 mast på landet. F.eks. bor min kammerat omtrent 5 km fra hans nærmeste mast hos Telenor som et LTE1800 (som den nærmeste til ham, mens TDC og 3's står 8 km væk. På hans telefoner er hastigheden 2-8 mbps fra Telenor, mens den med 2 stk udendørs Poynting LPDA-A0092 (Highest gain) kan snige sig op omkring 20-70 Mbps (afhængigt af tidspunkt på dagen). Fra TDC og 3 har man under ca. 1-2 mbps ude hos ham på telefonerne (aner ikke hvad man har med antennerne på router).


Redigeret af TBC1 - 02-Juni-2018 kl. 20:46
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2018 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Nå, tid til endnu en opdatering

Har udskiftet B315'eren med en E5186 købt brugt til 399kr - den er nemlig cat6 :-)

Jeg bruger IKKE wifi delen af routeren da jeg har et unifi AP AC LR access point som dækker hele huset 

De store antenner gjorde desværre ingen forskel - men håber de kan give lidt mere stabilitet 

Alt i alt er jeg super tilfreds - og sparer penge om 10 måneder da udstyret så har tjent sig hjem + jeg har haft det "sjovt med at rode" i perioden

Ingen udfald eller andet i de knap 14 dage testen har været



Der har nok ikke været udnyttet Carrier Aggregation på din mast, hvis du ikke mærker forskel. Du kan se på www.mastedatabasen.dk og https://tjekditnet.dk/kort (vælg mobilt bredbånd + 4G) om der er master tættere på fra en af de andre udbydere der kunne tjene dig bedre end den du benytter nu. Det er jo alt afhængigt af hvor man bor hvad der lige kunne tjene en bedst.


Men omvendt kan din nuværende forbindelse jo sagtens tjene dit behov, hvis du ikke er den store gamer, men bare vil streame lidt til en enkelt 4K enhed - Og så kan man jo ligeså godt spare de penge der er sparet i forhold til en hurtigere og bedre pingene kablet forbindelse.

Redigeret af TBC1 - 02-Juni-2018 kl. 20:56
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2018 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:


 Det kunne godt lyde som om der ikke er Carrier Aggregation på trådstarters mast, da opgradering til kategori 6 router ikke har ændret hans hastighed. Det er med andre ord slet ikke samme præmisser og dermed ikke sammenligneligt med hvad man går rundt og har på sin telefon et meget bedre stillet sted.


3 har 30 MHz på 1800 MHz frekvensbåndet. Dvs. at de kan tilbyde 20+10 MHz via carrier aggregation, såfremt man har et cat. 6. modem. Det er op til (teoretisk) 225 Mbit/s i downloadhastighed.

Alle 3s master har 20 MHz på 1800 MHz frekvensbåndet, men ikke alle master har fået pålagt de ekstra 10 MHz. Den gode nyhed er, at alle master bliver opgraderet i år med de ekstra 10 MHz, og udrulningen er allerede halvfærdig.

Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2018 kl. 07:36
det lyder spændende, er der nogen steder man kan se hvornår de kommer forbi 9230 området?

Og ja, det dækker fint mit behov - udskiftede til en cat 6 router da det var halv pris ift B315’eren Big smile

Hvis jeg så ovenikøbet får skidtet fremtidssikret med endnu bedre hastighed, ja har jeg jo både hygget mig og sparet penge Clap
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2018 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

det lyder spændende, er der nogen steder man kan se hvornår de kommer forbi 9230 området?

Og ja, det dækker fint mit behov - udskiftede til en cat 6 router da det var halv pris ift B315’eren Big smile

Hvis jeg så ovenikøbet får skidtet fremtidssikret med endnu bedre hastighed, ja har jeg jo både hygget mig og sparet penge Clap


Ikke sådan direkte, men du kan se, hvilke områder de arbejder i her:  https://support.3.dk/hc/da/articles/204440697-Driftstatus

I sidste uge var det følgende master de opgraderede:
Dortheavej 61, København NV
Kalvebod Brygge 59, København V
H.C. Andersensvej 3A, Viborg
Gavnøvej 3, Herning
Rødbyvej 35, Herning
Viby Centret 24, Viby J
Grenåvej 540, Egå
Ølstedvej 20, Århus N
Skovløkken 5, Bornholm
Stadionvej 8, Bornholm
Borrelyngvej 41, Bornholm
Baunevej11, Bornholm
Bykærvej 6, Bornholm
Svanevang 5, Bornholm
Stationsvej 9, Bornholm
Nybrovej 23, Bornholm
Fyrvejen 11, Bornholm
Rønnevej 11B, Bornholm
Havnegade 15, Bornholm
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2018 kl. 22:07
endnu en opdatering ;-)

Sidder i en campingvogn i Øster Hurup med vores trådløse net

Den siger 95/45 - og det er bare med indbygget antenne

Dejligt at vide at skidtet virker med højere hastighed og det eneste jeg kan gøre pt er at vente på 3 opdaterer “min” maste derhjemme

Der er altså ingen begrænsing ilagt Oister abb 👍
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu