recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NemID Nøgleapp, endelig :)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NemID Nøgleapp, endelig :)

 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej det bruger jeg ikke, cpr nr er unikt og bruges ikke i andre sammenhænge


CPR nummer bruges mange steder, rigtigt mange steder, også til login på NEM-ID.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jo det gør! Det er ikke et navn men en talkode


Udenpå nøglekortet er der "grafik".

https://images.interactives.dk/noglekort_1500-YB-9hot-PCA0KneUkBv6Fg.jpg?auto=compress&ch=Width%2CDPR&ixjsv=2.2.4&rect=27%2C0%2C1445%2C1000&w=750

Indvendigt, over numrene på kortet er kortets nummer.


Det er dem du kan se det sidste af, på dette billede (-293-560)

Hvis du har brugt dem som brugernavn, skal du skifte brugernavn, når du skifter kort.



Klaus
Tog fejl, det er en anden talkode.


Redigeret af Kampus - 29-Maj-2018 kl. 23:24
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej det bruger jeg ikke, cpr nr er unikt og bruges ikke i andre sammenhænge


CPR nummer bruges mange steder, rigtigt mange steder, også til login på NEM-ID.

Klaus
Jeg bruger det ikke
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Noget af sikkerheden, noget af sikkerheden går fløjten, da evt fremmed får det serveret når det står der. Logik for burhøns!


Hvilken fremmed er det der får dit brugernavn serveret?
Ham der stjæler din PC?
Dit brugernavn er intet værd, uden adgangskode og nøglekort, så det er ligegyldigt - altså med mindre at du opbevarer adgangskode og nøglekort samme sted som din computer.

Når man som jeg har mit nøglekort i pungen, skal en eventuel tyv være dygtig, hvis kan han stjæle den og computer samtidig.

Stjæler han min pung, har han (hun) CPR nummer og nøglekort, men mangler adgangskoden. CPR nummeret er på både sundhedskort og kørekort.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 23:28
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I min generation passer vi på den slags period!


Indtil nogen bryder ind hos dig og stjæler kortet. Så er der adgang til alt, skatteoplysninger, bank, sundhedsoplysninger osv.


Klaus


Redigeret af KlausDM - 29-Maj-2018 kl. 23:28
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2018 kl. 23:31
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg bruger det ikke


Fordi du hellere vil kompromittere sikkerheden og opbevare brugernavn, adgangskode og nøglekort sammen?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2018 kl. 00:34
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jo det gør! Det er ikke et navn men en talkode


Udenpå nøglekortet er der "grafik".

https://images.interactives.dk/noglekort_1500-YB-9hot-PCA0KneUkBv6Fg.jpg?auto=compress&ch=Width%2CDPR&ixjsv=2.2.4&rect=27%2C0%2C1445%2C1000&w=750

Indvendigt, over numrene på kortet er kortets nummer.


Det er dem du kan se det sidste af, på dette billede (-293-560)

Hvis du har brugt dem som brugernavn, skal du skifte brugernavn, når du skifter kort.



Klaus
Tog fejl, det er en anden talkode.

Så hvor har du så dit brugernavn til at stå, nu hvor vi har fastlagt at det ikke står på dit nøglekort.. (hvilket jo også ville være vanvittigt)

Malingen er ved at tørre, og du sidder inde i den krog som du har malet dig op i.  
Simpelthen en gang rendyrket vrøvl som du er kommet med i denne tråd.. Hvis man ikke vidste bedre, så ville man betegne det som trolling, men det passer ikke med din normale væremåde.. 
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2018 kl. 07:59
Hvor smart og integreret er det? 

Det kan jeg jo selvfølgelig selv afprøve, men der går lige en time inden jeg selv kan teste det :)

I min netbank skal jeg, f.eks. når jeg vil lave en overførsel, bekræfte med en selvvalgt kode samt en kode på fra papirark. Vil jeg fremover blot kunne bruge fingeraftryklæser? Eller er det for meget forlangt? 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2018 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Så hvor har du så dit brugernavn til at stå, nu hvor vi har fastlagt at det ikke står på dit nøglekort.. (hvilket jo også ville være vanvittigt)

Bruger-navnet STÅR på nøglekortet (hvis du abstraherer fra "navn" og forstår det som Bruger-ID i stedet for).

Du kan benytte ENTEN dit CPR-nummer ELLER nøglekort-nummer som Bruger-ID. Dertil kommer så et password.

At have password til sin NemID stående på kortet er himmelråbende vanvittigt, med mindre man opbevarer kortet i en aflåst bankboks eller pengeskab. ALLE, der får adgang til dette kort kan udgive sig for at være ejeren.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2018 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Så hvor har du så dit brugernavn til at stå, nu hvor vi har fastlagt at det ikke står på dit nøglekort.. (hvilket jo også ville være vanvittigt)

Bruger-navnet STÅR på nøglekortet (hvis du abstraherer fra "navn" og forstår det som Bruger-ID i stedet for).

Du kan benytte ENTEN dit CPR-nummer ELLER nøglekort-nummer som Bruger-ID. Dertil kommer så et password.

At have password til sin NemID stående på kortet er himmelråbende vanvittigt, med mindre man opbevarer kortet i en aflåst bankboks eller pengeskab. ALLE, der får adgang til dette kort kan udgive sig for at være ejeren.

Cool story.. 

Det er bare ikke korrekt.. 

Det der står på kortet, ja det er et specifikt nummer for kortet, som skifter for hvert kort du får tilsendt.. Det anvendes nemlig til at sikre, at man ved fra hvilket kort, som man skal give en kode.. 

I teorien kan du (formentlig, ved ikke om der er krav om antal karakterer) godt lave dit brugernavn om til tallet fra dit kort, men så skal du ændre det hver gang du får nyt nøglekort og dermed et nyt nummer på dit nøglekort.  

Citat:

Dit bruger-id

Som bruger-id kan du benytte:

  • NemID-nummer 
    Du skal bruge dit NemID-nummer, når du aktiverer NemID. Du finder dit NemID-nummer i det velkomstbrev, du har modtaget sammen med nøglekortet.
  • Cpr-nummer 
    Du kan bruge dit cpr-nummer som bruger-id.
  • Selvvalgt bruger-id 
    Du kan oprette et selvvalgt bruger-id, når du aktiverer NemID.
Citat slut


Man kan jo også sige sig selv:

Der er ikke meget tre-faktor, hvis man både har brugernavn og bekræftelseskoderne, hvis man får fingerne i et NemID-kort.

Hele pointen da det blev indført var jo:

1. Man skulle kende den specifikke persons CPR eller bruger-ID
2. Man skulle kende den selvvalgte kode
3. Og så skulle man kunne oplyse en specifik engangskode.

Og dermed opnåede med tre-faktor sikkerheden.


Redigeret af NikolajDS - 30-Maj-2018 kl. 09:03
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2018 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Hvor smart og integreret er det? 

Det kan jeg jo selvfølgelig selv afprøve, men der går lige en time inden jeg selv kan teste det :)

I min netbank skal jeg, f.eks. når jeg vil lave en overførsel, bekræfte med en selvvalgt kode samt en kode på fra papirark. Vil jeg fremover blot kunne bruge fingeraftryklæser? Eller er det for meget forlangt? 
du skal stadig bruge din selvvalgt kode. Det er kun en nøgle app, intet andet. Det er i stedet for nøglekort.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2018 kl. 09:41
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu