recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken browser bør man bruge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken browser bør man bruge?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken browser bør man bruge?
    Sendt: 08-Juni-2018 kl. 12:02

Hej,

 

Jeg sad lige og diskuterede med en veninde i går, og diskussionen gik på valg af internet browser.

 

Jeg mener, at som iPhone, iPad og MacBook Pro bruger, er det hovedløst ikke at bruge Safari, da den jo taler sammen med alle enheder. Det ved jeg dog også at fx Chrome kan, men er den god?


Jeg kom lidt i tvivl, da Safari jo er udviklet til Apple-enheder, men jeg ser flere og flere designere, programmører, YouTubere osv. der bruger Chrome på deres MacBook og iMacs, men er det bare et tilfælde? Eller er den god som ekstra browser?

Men sådan bottom line, så går man vel ikke galt i byen med at bruge Safari på en MacBook Pro og Chrome på en Windows-pc?

 

Hjælp mig :))

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2018 kl. 12:48
Hvis man ønsker at dræne batteriet på sin Macbook hurtigst muligt, så er Chrome et godt valg Smile

Spøg til side (men dog rigtig nok, det med batteriet). Min præference på Mac er Safari og på PC er det Windows. Alle links mv. gemmer jeg i tjenesten Pocket, som virker på tværs af næsten det hele. Om man kan lide funktionerne i Chrome kontra Safari er nok individuelt, men det hele er jo gratis, så det er bare at prøve sig frem.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2018 kl. 12:51
Jeg bruger Chrome på min iPad, og det virker væsentlig bedre end Safari, uden problemer med batteridræn.

Bruger Chrome fordi jeg generelt bruger Google's tjenester og iPad'en er min eneste iOS device.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2018 kl. 13:36
Det kommer helt og holdent an på hvad man vil bruge browseren til og hvilket niveau man er på. Der er en række ting som chrome og firefox gør ret godt - blandt andet med udvideleser hvor safari ikke er helt med. - Der er absolut ingen "skam" i at anvende safari, hverken på en mac/ios enhed eller for den sags skyld på en windows maskine. Personligt bruger jeg chrome fordi jeg er vant til det. jeg bruger en smule af udviklerværktøjerne og så har jeg nogle udvidelser som jeg ikke kan leve foruden. (som gør det tåleligt at vandre på hjemmesider for en som startede med gopher og ftp som primær "internetinterface" tilbage i starten af 90'erne.)
Ser man på ren batteritid, så ja. der er et lille problem, men det henter jeg så ved hjælp af mine udvidelser som sørger for at de hjemmesider jeg besøger er en smule "lettere" i båndbredde. Men er stadig "powerbruger" og kan let have en 20+ faner åbne.

Jeg bruger overhovedet ikke IE/edge, Bing og jeg kan slet ikke komme overens.
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2018 kl. 14:06
Aha!
Vil det sige, hvis man som jeg, godt kan li at have en masse faner åbne i sin browser, så er Chrome ikke et særlig godt valg på en MacBook Pro pga. batteriet? Dræner Chrome godt nok batteriet så meget?
 
Jeg er ikke nogen superbruger overhovedet, og bruger heller ikke udviklerprogrammer, men bare man kan få AdBlock til Safari, så er jeg glad. Kan man ikke det?
 
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2018 kl. 14:47
Jeg bruger mest Safari, da den skulle forhindre sporing bedre end Chrome. Og den næste version af Safari bliver endnu bedre til det, da sites ikke skulle kunne lave et fingerprint af ens Mac.
Der blev fortalt om det på WWDC keynoten.

På Mac bruger jeg Safari med Adblock Plus til alle sider undtagen Facebook. 
Til Facebook bruger jeg Firefox (pga. F.B Purity ikke uden videre kan installeres i Safari) med Facebook Container, F.B Purity og uBlock Origin.  

På iPad og iPhone bruger jeg Adblock Plus / Adblock by F-Secure - skifter lidt mellem dem.


Redigeret af Brixen - 08-Juni-2018 kl. 14:48
Venlig hilsen
KB
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2018 kl. 15:54
Det er slet ikke sikkert at Chrome dræner batteriet hurtigere end Safari, der er alt for mange ting der spiller ind til at lave sådan en test ordentligt, de tests som bliver udført for at finde frem til disse resultater som folk glædeligt hopper i med begge ben, er så langt fra virkeligheden man overhovedet kan komme.

    i iOS er det ligegyldigt hvilken browser du bruger, da alle webbrowsere til iOS i bund og grund er Safari med et andet interface, da Apple begrænser deres konkurrenter til ikke at kunne være bedre end dem selv.
    Til top
    Rasmus Larsen Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem
    Avatar
    FlatpanelsDK

    Oprettet: 23-Januar-2010
    Sted: Danmark
    Status: Offline
    Point: 4434
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2018 kl. 17:19
    Det er baseret på mine egne erfaringer. Samme forbrugsmønster med Word, browser, lidt photoshop og anden redigering giver markant kortere batteritid på Macbook Air, når jeg bruger Chrome kontra Safari.

    Jeg foretrækker Chrome - bruger den hver dag på min Windows stationære - så jeg har givet den mange chancer på Macbook gennem tiden efter diverse opdateringer.
    Til top
    quarkir Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem


    Oprettet: 07-August-2006
    Sted: København, DK
    Status: Offline
    Point: 1552
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2018 kl. 17:40
    På Mac bruger jeg Safari og på PC bruger jeg Firefox.
    Begge steder har jeg uBlock Origin til at fjerne rekvalmer og LastPass til at huske passwords.

    Jeg har forsøgt med Chrome af flere omgange, men den har nogle irriterende skavanker, som jeg ikke kan enes med Wink

    Bruger kun nødtvunget IE og rører aldrig Edge....
    mvh
    Jesper \

    The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
    - Douglas Adams
    Til top
    claus_jac Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem


    Oprettet: 06-August-2008
    Sted: Denmark
    Status: Offline
    Point: 5570
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2018 kl. 18:10
    Tror  Chrizzy'a seneste indlæg var til mig.

    Der bliver generelt arbejdet rigtigt meget i browserudvikling omkring det med håndtering af hukommelse og brugen af fx ram. jo mere hukommelsesslugende browseren er, jo mere strøm vil den bruge. Du kan selv teste det af. Åbn de samme 10 sider i chrome, safari og eventuelt firefox, og se hvilken der suger mest hukommelse (aktivitetsovervågning i macos kan fortælle dig hvor meget cpu og hukommelse der så bliver brugt.)

    Jeg bruger ikke længere a..... plus da de begyndte at tage mod "betalt omgåelse" af spærringerne. - jeg anvender ublock origin (der findes en falsk udgave som kalder sig ublock også - den leverer spam)
    og scriptsafe (og ja jeg er en kende paranoid, men xss-baseret malware/hijacking er en af de større udfordringer, og derfor har jeg scriptsafe installeret.

    Mange af de her addons er lavet til flere browsere, så du kan sikkert sagtens få dem til safari også, men eftersom jeg ikke har macos som primært OS, så er det chrome da jeg skifter mellem ubuntu og windows afhængig af hvor jeg er henne i huset.
    Til top
    Chrizzy Se dropdown menu
    Pause fra forummet
    Pause fra forummet
    Avatar

    Oprettet: 17-Juli-2009
    Status: Offline
    Point: 499
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2018 kl. 18:55
    Tak for svar alle :)

    Det der uBlock Origin er det bedre end AdBlock? Jeg bruger den AdBlock der ligger øverst i Chrome, og den er gratis, men man kan dog vælge at donere et beløb. Den er måske ikke så god som uBlock?

    Jeg har også fundet en tilsvarende i Safari, dog synes jeg ikke den virker lige så godt som den i Chrome, men nu har jeg så også kun prøvet den af i dag.

    Men af hvad jeg kan forstå på jer alle, så er Safari en meget brugt browser på macOS, og alt andet ville da også et eller andet sted være mærkeligt, nu hvor Safari burde være udviklet til macOS.
    Til top
    bbond Se dropdown menu
    Super bruger
    Super bruger
    Avatar

    Oprettet: 19-Januar-2009
    Sted: Danmark
    Status: Offline
    Point: 408
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2018 kl. 19:34
    Safari er også mit foretrukne ... dog understøtter den ikke flere primære tjenester Confused her er man nødt til at have Feks. Crome som sekundant ... eksempel: Waoo.Tv - fungere ikke med Safari Ouch 

    Bond Cool

    Til top
     
     Besvar Besvar Side  123>
     
    Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu