recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan fungerer en effekt forstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan fungerer en effekt forstærker?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Buchho Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-August-2013
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Buchho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan fungerer en effekt forstærker?
    Sendt: 10-Juni-2018 kl. 15:53
Hej smarte mennesker.

Jeg er ved at komme lidt igang med bygge et nyt Hi-Fi setup.
Men da jeg er ret ny i dette område, eller i hvert fald mangeler en dybere forståelse end "jo større jo bedre", så håber jeg I kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg har for nyligt købt en gammel vintage forstærker, der ikke er kraftig nok til mine højtalere derfor skal jeg have fat i en effekt forstærker. Men hvordan fungerer sådan en egentligt? Og er der stor forskel på de forskellige mærker/modeller/priser eller er det en ret standard enhed der ikke har rykket sig de seneste par år?

Jeg har forsøgt at Google og YouTube mig til svaret, men alt hvad jeg finder er om guitar forstærkere, så jeg vil værdsætte det hvis en kan forklarer mig "the basic's" om en effekt forstærker.

Venlig hilsen,
Buchho
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2018 kl. 16:36
Ganske kort, som i meget kort forklaring. En stereoeffektforstærker, eller for den sags skyld multikanals, forstærker signalet fra forforstærkeren. I en integreret forstærker er disse to dele i samme kabinet, sparer plads og i mange tilfælde også penge.
Hvis din vintage forstærker ikke har preout, hvormed man bypasser effektdelen i din integreret forstærker, kan du ikke umiddelbart tilslutte en anden effektforstærker.
Til top
Buchho Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-August-2013
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Buchho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2018 kl. 16:43
Hej JeTex,
Mange tak for dit svar.
Heldigvis har min gamle forstærker en preout, så dermed kan jeg bruge en effekt forstærker.
Ved du noget om hvordan sådan en kan påvirke lyden, altså kan man regne med at den kune "forstærker" og ikke ændre lyden fra forstærkeren?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2018 kl. 16:57
Alle producenter af forstærkere har deres egen”lydprofil”, men seriøse producenter tilstræber neutral gengivelse, men alligevel ofte med lidt farvning af lyden til den varme side ( og nok bedre end til den lidt “kolde” lyd ).
De tilsluttede kilder og højttalerne ændrer nok mere på lyden, end valget af effektforstærker.  



Redigeret af JeTex - 10-Juni-2018 kl. 16:59
Til top
Buchho Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-August-2013
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Buchho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2018 kl. 17:54
Aha, jamen jeg bliver jo klogere og klogere herpå :-)

Kan du også sige mig hvordan man regner det samlede antal watt med en effekt forstærker ud?
Er det hvis man har:
forstærker med 2X30 watt
effekt forstærker med 2X100 watt

Har man så samlet 2X130 watt, eller regners det sammen på en anden måde?

Nu skriver du om de seriøse producenter, er det de klassiske Denon, NAD, Cambridge Audio osv? og er der nogle tommelfingerregler for når man skal købe sådan en eks. pris, effekt eller andet?

Igen mange tak for hjælpen her, det er virkelig værdsat.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2018 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af Buchho Buchho skrev:

Aha, jamen jeg bliver jo klogere og klogere herpå :-)

Kan du også sige mig hvordan man regner det samlede antal watt med en effekt forstærker ud?
Er det hvis man har:
forstærker med 2X30 watt
effekt forstærker med 2X100 watt

Har man så samlet 2X130 watt, eller regners det sammen på en anden måde?

Der er kun en forstærker der afgiver effekt, så det vil være 100watt. Men det skal du ikke gå så højt op i. Højtalerne skal kun tilsluttes effekt forstærkeren.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2018 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af Buchho Buchho skrev:

Nu skriver du om de seriøse producenter, er det de klassiske Denon, NAD, Cambridge Audio osv?


Der findes faktisk også producenter af hi-fi som ikke forhandles i Hi-Fi Klubben!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2018 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Buchho Buchho skrev:

Nu skriver du om de seriøse producenter, er det de klassiske Denon, NAD, Cambridge Audio osv?


Der findes faktisk også producenter af hi-fi som ikke forhandles i Hi-Fi Klubben!

Ja, eksempelvis Cambridge Audio.......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2018 kl. 22:59
Jeg forstår ikke joken
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2018 kl. 07:23
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg forstår ikke joken
Pointen er,at Cambridge nævnes - og netop ikke forhandles af Klubben. . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2018 kl. 07:44
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg forstår ikke joken
Pointen er,at Cambridge nævnes - og netop ikke forhandles af Klubben. . 

Længer.

De er da kun for nyligt at salg af Cambridge er overtaget af Hifi-freaks.


Redigeret af PerW - 11-Juni-2018 kl. 07:45
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2018 kl. 09:53
Med mindre, du føler, du ikke kan undvære din vintage-forstærker, vil du nok være bedre tjent med at købe en ny integreret forstærker, evt. en surround receiver, da du så har muligheden for at udvide til surround, og den har alle digitale tilslutninger...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu