recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Varm surround receiver.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Varm surround receiver.

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Varm surround receiver.
    Sendt: 12-Juni-2018 kl. 21:57
Jeg tænkte at jeg lige ville dele dette med jer. Min Denon avr 2105 stod af for nogle måneder siden, og jeg anskaffede mig derefter en Marantz sr6011 som jeg var lydmæssigt rigtigt glad for. Mit store problem var dog, at forstærkeren blev sindssygt varm, så varm at jeg ikke kunne forestille mig at den var bygget til det. Jeg kunne ikke holde en hånd på overfladen, og vil gætte på at temperaturen ved normal drift med 5 små højttaleren trukket ( minus mine fronter som er preouted ) ved - 10 dB har været over de 65 grader. Jeg ved at de fleste kondensatorer går til ved 85 grader eller mere over længere tid, så 65 grader på overfladen er i mine øjne et klart faresignal. 

Jeg har haft interesse for hifi og surround i 17 år, og min erfaring er at det ikke er lydtryk eller mange watt der slår udstyr ihjel, men varme! Derfor var mit dilemma, om jeg skulle levere den fine marantz tilbage, leve med at den nok ville afgå ved døden en del før min gamle Denon, som blev 12, eller finde på noget andet. Jeg købte derfor en laptop blæser i elgiganten til 250 kroner. Det vigtigste var at den var lydsvag og samtidig kunne fjerne luft. Bevares, den kan høres, men den siger det samme som min PS3 jeg bruger som afspiller. Tilgengæld er temperaturen nok faldet til under de 30 grader på min marantz.

Jeg har kunne læse flere steder, hvor folk er bekymret for den ekstreme varme forstærkeren afgiver. Og hvor man diskutere hvad ECO-mode reelt gør ved forstærkerne fra marantz og denon. Jeg vil derfor smide min løsning ud til jer der har problemet, og håber I kan bruge mit indlæg.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2018 kl. 22:20
Hvor har du sat blæseren? Ovenpå Marantsen, så den blæser nedad, mod elektronikken? Eller i dit møbel, hvor den står, eller hvad har du gjort for at få temperaturen nedbragt? 

Hvor megen luft er der, så der kan komme cirkulation omkring apparatet?
Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2018 kl. 23:33
Jeg har sat blæseren direkte ovenpå forstærkeren, så den suger luft nedefra og op. Rundt om marantzen er der omkring 3 centimeter til siderne, hvoraf den ene side er til den anden forstærker som selvfølgelig afgiver varme. Bagtil er der over 20 cm, og over forstærkeren er der ca. 8. 
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2018 kl. 08:00
Jeg går ud fra at der er blæser indbygget i forstærkeren?
Hvor hurtigt kører de når forstærkeren er varm, hvis de da overhovedet kører?
Mvh Jesper
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2018 kl. 11:48
Uha, en varm receiver skal du holde dig fra.Wink
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2018 kl. 14:06
Min Pioneer bliver normalt ikke så varm, men her i sommerheden de sidste uger blev den hot
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2018 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Jeg går ud fra at der er blæser indbygget i forstærkeren?
Hvor hurtigt kører de når forstærkeren er varm, hvis de da overhovedet kører?

Der er ikke blæser i 60xx serien. Først fra 70xx og op.

Jeg lavede denne løsning på min SR6010:

2x120mm PC blæsere, sat til 5v, hvor den ene blæser ned i forstærkeren og den anden blæser suger op. Det har andret temperaturen fra alt for varm til at holde hånden på, til blot at være håndlun :)

Ved godt det er lidt mørkt, men mon ikke det er til at se hvad der menes.
Og ja, er godt klar over, at jeg ikke giver den meget luft, men med de to blæsere, er jeg ikke bange. 
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2018 kl. 21:30
Jeg kan forstå at nyere Marantz modeller har et varme problem. Det har vist ikke tidligere været noget problem.
Hva så Klaus, er der lihl endnu et argument for IKKE at stoppe sin receiver ind i et møbel, Frislev eller ej.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2018 kl. 23:09
Min SR 5010 står samme sted som min tidligere SR 5004 og SR 4300 - i et møbel.

“Varmeproblemet” har ikke ændret sig gennem årene, min 5010 har stor set samme temperatur som 4300 havde. Så at “nyere Marantz modeller har et varmeproblem” må stå for din egen regning!


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2018 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af MortenGN MortenGN skrev:

Jeg har sat blæseren direkte ovenpå forstærkeren, så den suger luft nedefra og op. Rundt om marantzen er der omkring 3 centimeter til siderne, hvoraf den ene side er til den anden forstærker som selvfølgelig afgiver varme. Bagtil er der over 20 cm, og over forstærkeren er der ca. 8. 

Marantz har i nyere tid “glemt” at angive frirum omkring forstærkeren. I manualen til 5004 står der at der skal være mindst 20 cm rundt om forstærkeren.
Se side 5:

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2018 kl. 06:52
Godt med luft omkring receiveren, så er der ingen problemer. 
Ingen tvivl om at nyere receivere genererer mere varme, og det gælder alle receivere og prosessore. 
det er HDMI boardet der står for størstedelen, og det bliver kun værre fremtiden med 8k, HDMI 2.1, nye HDR standarder osv. 
Mere arbejde = mere varme. 


Redigeret af Practical - 14-Juni-2018 kl. 06:56
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2018 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Jeg går ud fra at der er blæser indbygget i forstærkeren?
Hvor hurtigt kører de når forstærkeren er varm, hvis de da overhovedet kører?

Der er ikke blæser i 60xx serien. Først fra 70xx og op.

Jeg lavede denne løsning på min SR6010:

2x120mm PC blæsere, sat til 5v, hvor den ene blæser ned i forstærkeren og den anden blæser suger op. Det har andret temperaturen fra alt for varm til at holde hånden på, til blot at være håndlun :)

Ved godt det er lidt mørkt, men mon ikke det er til at se hvad der menes.
Og ja, er godt klar over, at jeg ikke giver den meget luft, men med de to blæsere, er jeg ikke bange. 

At gå fra blot den termiske air-flow til blot minimal luftudskiftning, det har enorm betydning for kølingen.
Hvis det var mig, så ville jeg jeg droppe den blæser der blæser luft ned i forstærkeren, eller vende den om, så den blæser samme vej som den anden.
Med det nuværende setup, risikerer du at den samme luft står og cirkulerer mellem de to blæser, og derved ikke effektivt bliver udskiftet.
Ved at lade begge (eller blot den ene) stå og suge den varme luft op fra forstærkeren, for du et airflow igennem forstærkeren fra bunden og ud gennem toppen, og derved i teorien en bedre kølingWink
Mvh Jesper
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu