recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny supplerende kalibrering af mit Pana OLED
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny supplerende kalibrering af mit Pana OLED

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny supplerende kalibrering af mit Pana OLED
    Sendt: 18-Juli-2018 kl. 01:41
I dag fik jeg en mail fra Thomas fra TV Kalibrering.DK. Han fortalte, at han havde fået nyt udstyr, herunder ny software og hardware (Autocal). Han ville gerne gerne tilbyde mig en supplerende kalibrering af mit Panasonic 65EZ1000E. Det ville han gerne for det nye udstyr skulle kunne give en endda mere nøjagtig kalibrering end den tidligere manuelle kalibrering han foretog på mit TV.

Det synes jeg lød som en glimrende idé, selvom jeg på ingen måde har fundet noget galt i forhold til den første kalibrering Thomas foretog.

Nu kigger vi på sagen. Thomas kommer hos mig i dag onsdag, og jeg vender tilbage med lidt indtryk. 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2018 kl. 19:33
I eftermiddag havde jeg besøg af Thomas fra TV Kalibrering.dk. 

Jeg var lidt spændt på om "Autocal" kunne gøre det bedre end den manuelle kalibrering som Thomas lavede sidste efterår. Autocal er jo et Calman´s system. Jeg har jo tidligere set et Calman´s system i funktion. Det var dengang jeg købte mit Pana VT60, og min Panasonic forhandler fra Rødovre også lavede den type af kalibreringer. Jeg må sige at der er sket  en stor udvikling siden jeg så systemet første gang. Der er nu langt flere "Målepunkter", og dermed en mere nøjagtig kalibrering.

Calman systemet er delvist WEB-baseret, Thomas skulle i det mindste bruge mit WIFI under processen. Kalibreringen af min normale ISF 2 profil gik hurtigt. Faktisk tog det længere tid at stille udstyret op, end tiden der blev brugt til selve kalibreringen.

HDR kalibreringen var en lidt anden sag. Denne del af processen varede vel 3 gange så lang tid som den første. Det for mig lidt forunderlige var jo, at der ved HDR kalibreringen var væsentligt flere og større ændringer end ved første HDR kalibrering. Nu ser større tal jo voldsomt ud, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med meget store billede mæssige ændringer. Nok mere et spørgsmål om en større nøjagtighed.

Og resultatet er faktisk bedre end forventet. Jeg har godt nok endnu ikke set så meget TV, men det jeg har set er 1080P (I), så var der ændringer. Her var billedet lidt mere klart og detaljeret, farverne var noget ændrede, og en lidt bedre kontrast. Altså et godt pift i billede indstillingen.

Det for mig aller bedste er min nye HDR Profil 2 indstilling. Man kan kalde det en "Aften/Nat" indstilling. Jeg har jo tidligere beklaget mig over HDR, og her specielt det kraftige lys ved HDR film. Med den nye indstilling kan jeg faktisk nu se HDR uden at mine øjne blev væsentligt generet af det stærke lys. Så HDR "Here I come".  Denne indstilling kan bestemt anbefales såfremt man har samme "Lysproblemer" som jeg ved HDR.

Lidt billeder fra kalibrerings forløbet:

 





Bemærk lige den lige linie i venstre side af billedet, det er farverne RGB. (Billedet ovenfor).

 

En meget stor tak for Thomas´indsats. Det er altid både spændende og hyggeligt at have dig på besøg. Vi kommer godt nok rundt i verden med vores små pludren.



Redigeret af Hother - 19-Juli-2018 kl. 10:37
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2018 kl. 21:43
Spændene, at HDR nu er noget du vil kaste dig ud i Hother.. Ved din nat/aften profil er der skruet ned for hele belysningen eller hvordan? Tænker på hvad der er rent teknisk der er gjort så du kan være med på hdr?

Du blir bare mere glad for din OLED nu;)
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2018 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Spændene, at HDR nu er noget du vil kaste dig ud i Hother.. Ved din nat/aften profil er der skruet ned for hele belysningen eller hvordan? Tænker på hvad der er rent teknisk der er gjort så du kan være med på hdr?

Du blir bare mere glad for din OLED nu;)

 
Jo belysningen er skruet ned, men der er også ændret andre ting i indstillingerne i forhold til den oprindelige HDR kalibrerede indstilling. 

Jeg slet ikke gøre mig klog på hvilken effekt de indstillinger har.
 
Jeg var egentlig ikke klar over at der fandtes en HDR Night indstilling. Måske fordi  HDR ikke interesserede mig så voldsomt.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 00:13
næ det var jeg heller ikke og det findes da heller ikke på oled 2016.:). Jeg har ingen skavanker med øjnene (i den retning), men jeg må indrømme der er vise scener der sgu gør ondt ved “alm” hdr.

Men vil stadig påstå du blir endnu gladere for dit oled tv nu;)
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

næ det var jeg heller ikke og det findes da heller ikke på oled 2016.:). Jeg har ingen skavanker med øjnene (i den retning), men jeg må indrømme der er vise scener der sgu gør ondt ved “alm” hdr.

Men vil stadig påstå du blir endnu gladere for dit oled tv nu;)

 
Det kan jo også tænkes at det er på Calman systemet at indstillingen findes, men jeg ved det ikke.

Mange tak for din "Påstand", jeg tror at du har ret.

Har lige set noget HDR på Youtube, nøøøj det ser meget bedre ud nu. Før sprang jeg simpelthen HDR over på Youtube.

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 07:28
Når man laver AutoCal på Panasonic OLEd har man ikke lige så frie tøjler som ved en manuel kalibrering, når kilden og softwaren er sat op, forbinder man softwaren direkte til skærmen og her overtager Calman så kontrollen over skærmen.

På en EZ1000 kan der så laves:

SDR Day
SDR Night

HDR(10) Day
HDR(10) Night 

Samt HLG Day og HLG Night.

Hother har fået lavet en SDR Night og HDR Night på skærmens Professsionel2 profiler i både SDR og HDR.


Redigeret af TV Kalibrering - 19-Juli-2018 kl. 07:31
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Når man laver AutoCal på Panasonic OLEd har man ikke lige så frie tøjler som ved en manuel kalibrering, når kilden og softwaren er sat op, forbinder man softwaren direkte til skærmen og her overtager Calman så kontrollen over skærmen.

På en EZ1000 kan der så laves:

SDR Day
SDR Night

HDR(10) Day
HDR(10) Night 

Samt HLG Day og HLG Night.

Hother har fået lavet en SDR Night og HDR Night på skærmens Professsionel2 profiler i både SDR og HDR.
Mange tak for input Thomas.

Jeg er meget glad for det du lavede hos mig i gårSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 14:12
Og et billede fra Youtube (HDR). Billedet kan jeg aldrig tage så godt og flot som man ser billedet på panelet, men alligevel.

 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 15:30
Hej.
 
Kan ikke helt følge med dig i TV skift jo.
Har mulighed for at købe et billigt 65EZ1000.
Det skal bruges i stuen og ikke som bif TV.
Havde du ikke problemer med det ? og kan det bedre betale sig at købe sidste års LG 7 serie OLED ?
Eller sagt på en anden måde.
Hvad skal man give for sådan et udgået TV fra sidste år.
Nok et af de sidste på lager.
SVP03
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Hej.
 
Kan ikke helt følge med dig i TV skift jo.
Har mulighed for at købe et billigt 65EZ1000.
Det skal bruges i stuen og ikke som bif TV.
Havde du ikke problemer med det ? og kan det bedre betale sig at købe sidste års LG 7 serie OLED ?
Eller sagt på en anden måde.
Hvad skal man give for sådan et udgået TV fra sidste år.
Nok et af de sidste på lager.
Kan du købe et billigt 65EZ1000 så mener jeg sørme du skal gøre det. Det er et fremragende TV på alle måder. Jo jeg havde 2 OLED TV hjemme, begge med yellow Tint. Denne fejl kan du finde hos alle producenter med LG OLED paneler. Jeg har absolut ingen problemer med mit nuværende Pana - faktisk har jeg lige straks haft det 1 år, og jeg går ikke i udskiftnings tanker. 

Sjovt nok, så har jeg set, at Panasonic stadig benytter det nævnte TV til præsentation af f.eks. deres nye BD afspillere. Ikke at det nødvendigvis betyder så meget andet, end af billedet ikke kan være "Gået helt bag om dansen" i forhold til Panasonic´s 2018 modeller.

Omkring LG´s TV kan jeg ikke hjælpe dig, for jeg kender dem ikke så indgående. Selv ville jeg dog til enhver en tid gå efter et Panasonic. 

Mit store problem i forhold til så mange andre, at mit TV alene bruges til TV og BD film, og jeg er stort set lige glad med diverse APPS, med undtagelse af Youtube.

Kan ikke lige huske hvor du bor, men du er velkommen til at se mit EZ1000 i Kastrup.




Redigeret af Hother - 12-September-2018 kl. 16:43
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2018 kl. 22:02
Købt til xx klik. Så var det også VIP VIP pris.

Redigeret af SVP03 - 13-September-2018 kl. 22:05
SVP03
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu