recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af bag/side højtalere i nyt bio setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af bag/side højtalere i nyt bio setup

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Viborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Viborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af bag/side højtalere i nyt bio setup
    Sendt: 19-Juli-2018 kl. 15:25

Hej folkens.

 

Jeg håber nogle kan hjælpe mig med lidt råd og vejledning. Er ved at indrette mit lille bio rum og jeg har lidt ufordringer mht. placering af bag/side højtalere.

Det er lidt træls indrettet med skrå vægge og bjælker i loftet, så jeg prøver at finde den bedste løsning med det rum jeg har.

Jeg har følgende at gøre med indtil videre.

 

1 sæt B&W DM605 fronter om på billedet

1 stk. B&W LCR6 som center

2 sæt B&WDS6 dipole bag/side? højtalere

Lissau 92" Tab

Epson TW6600

Denon AVR X3000

 

Jeg har også et sæt Yamaha soavo 900m standere højtalere stående som egentlig skulle sælges, fordi jeg ikke kan få dem passet ind i setuppet. Men hvis i har en ide, så meld endelig ind.

 

Det bliver indrettet sådan at lærred kommer til at hænge bag ved fronterne på billedet. Så tæt mod bag væggen som det nu er muligt ift. at have den rigtige højde på billedet.

Center højtalere foran lærred på en stander.

Forstærker, konsoller og diverse bliver anbragt bag lærredet. Pga skråvæggen har jeg god plads til det der.

 

Projekter monteres selvfølgelig på modsatte væg, så højt som jeg har mulighed for. Så jeg ikke blivere generet af støj fra den.

 

Sofan/chaiselong noget i den stil kommmer til at stå lige bag ved døren så man også kan komme ud og ind Smile

 

Så kommer problemet. Hvor placere jeg bedst B&W DS6'erne eller evt soavo'erne.

Min umiddelbare tanke er at placere B&W'erne lidt over ørehøjde bag døren og monsatte side lige bag vinduet, og så vinklet en smule ned. Er det den bedste løsning ift. hvad jeg har at gøre med - og skal jeg bruge dem som dipoler eller som normalt højtalere?

 

De kan måske ogå placeres på den skrå bag væg og vinklet lidt op så de ikke spiller direkte ned i hovedet på en

 

Måske i har en anden og bedre løsning.

Kom endelig med input

 

På forhånd tak





Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 20:12
Hejsa!

Betyder det at du vil køre 5.0 set up? Måske kommer der mere? :-)
Jeg ville mega gerne have sådan et rum, men så ville jeg gå helt ind på Atmos eller i det mindste 7.1

5.0 (1) skal surround (ikke baghøjtalere) sidde ud for, eller ganske lidt bag, din siddeplads (sweet spot). 90-110 grader ca 1 m over siddepladsen, så det lyder perfekt.

Glæder mig til at se resultatet! God arbejdslyst!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Viborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Viborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2018 kl. 06:21
Som udgangspunkt Ja. 5.2 eller hvad det nu bliver i den forstand.
Der er indbygget forstærker i begge fronter, og de skulle kunne bruges som sub, så når det hele er sat til skal jeg have leget med den funktion og finde ud af om jeg har brug for en ekstern sub. 

Som jeg forstår det forsvinder ideen med at have dipoler hvis jeg vil lave 7.1 setup da de efterligner Lyden af flere højtalere?
Vil heller ikke rigtig kunne placere dem som du skriver pga. den skrå bagvæg. Så kommer de til at spille de 49 grader ned som væggen er, medmindre jeg laver ophæng der retter den mere op. 
Jo højere jeg sætter dem op jo længere kommer de ind i rummet

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2018 kl. 07:56
Oprindeligt skrevet af Viborg Viborg skrev:

Som udgangspunkt Ja. 5.2 eller hvad det nu bliver i den forstand.
Der er indbygget forstærker i begge fronter, og de skulle kunne bruges som sub, så når det hele er sat til skal jeg have leget med den funktion og finde ud af om jeg har brug for en ekstern sub. 

Som jeg forstår det forsvinder ideen med at have dipoler hvis jeg vil lave 7.1 setup da de efterligner Lyden af flere højtalere?
Vil heller ikke rigtig kunne placere dem som du skriver pga. den skrå bagvæg. Så kommer de til at spille de 49 grader ned som væggen er, medmindre jeg laver ophæng der retter den mere op. 
Jo højere jeg sætter dem op jo længere kommer de ind i rummet


Inden du kommer alt for godt i gang med "anlægsarbejdet", skal gulvet så ikke rettes op?Big smile Det er da vildt skævt, eller er det ligemeget?
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2018 kl. 08:12
DS6 er en elendig højttaler til 2018 behov.

Den er lavet dengang Pro logic var fremme og der kun blev sendt mellemtone i surround kanaler.

Se på specs som afslører at den spiller meget begrænset og næsten ingen diskant. Med dit rum vil jeg klar anbefale 7 kanaler hvis din receiver er med på den. Køb evt nogle af de helt små 6 serie reol modeller. De er billigere vil jeg tro og bedre både klangmæssigt til dine fronter og generelt :)
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2018 kl. 08:14
Til top
Viborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Viborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2018 kl. 15:55
Haha det er et lejet hus, "heldigvis". 
Det er ingenting i forhold til det værelse jeg havde det stående på før. Der skal du nærmest have søsyge piller inden du går ind Tongue
Til top
Viborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Viborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2018 kl. 15:59
Tak for info. 

Så må jeg ud og kikke igen.
Men hvordan vil du anbefale jeg placere de resterende højtalere. Jeg kan vel i princippet godt bruge mine Yamaha og så et sæt som du snakker om?
Men næste problem er så placeringen. Jeg tror simpelthen ikke det kan lade sig gøre at få et sæt sæt op bag ved den den sofa jeg regner med at smide ind. Så ender jeg med at blokere for døren Smile
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2018 kl. 09:40
7.1 går på ingen måde bipole surruond'er overflødige - men hvis budget og plads tillader det, så ville jeg gå efter et atmos setup.

Ved 5.1/7.1 skal surruond'er sidde en lille meter over hovedhøjde - ved et atmos setup lige over hovedhøjde da loftkanalerne er med til at hive lydbilledet op.

Men jeg vil anbefale 7.1.4 hvis det på nogen måde kan lade sig gøre 😉
Mvh Troels 
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2018 kl. 09:41
Og jeg ville lave nogle beslag til de skrå vægge, således at højttalerene sidder vinkelret på dem. 
Mvh Troels 
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2018 kl. 09:47
Dipole er et levn fra analog surruond, og kan ikke anbefales nu hvor alle kanaler er diskrete 

Bipole kan bidrage med et større lydbillede - især hvis man sidder tæt på højttalerene. 
Mine jbl synthesis s4ai kan spille både som direkte, dipole og bipole og jeg har leget med alle 3 muligheder.
I mit rum på 6x3.45 med 2.23 til loftet, der lyder bipole klart bedst. 
Mvh Troels 


Redigeret af Troelsfilm - 21-Juli-2018 kl. 09:47
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2018 kl. 11:08
Alt efter størrelse af rum har jeg gode oplevelser med 50-100cm over ørehøjde. Dog altid hellere lidt for lavt en omvendt:)

I dit rum tænker jeg 60 maks
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu