recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquiti, er router nødvendig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquiti, er router nødvendig?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af Kimbo Kimbo skrev:

Jo, Yousee modemmet fungerer også som router, men jeg ønsker et system som er lidt mere stabilt end hvad Yousee modemmet umiddelbart giver mulighed for.

Har du overvejet at få en ny router fra Yousee? De nye er ret stabile, og jeg bruger selv en af disse uden problemer overhovedet.

Dit setup ser fint og dyrt ud, overvej hvad du vil med dit netværk. Vil du gerne sidde og kigge på statistikker hele tiden, så er det jo perfekt.
Vil du bare gerne have et stabilt netværk, så køb de AP'er du skal bruge og bed om en ny router fra Yousee. Du vil ikke opleve en forbedret stabilitet ved at spendere de ekstra ca. 2.000,- på de øvrige enheder du nævner i dit indlæg.


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:



Jeg er stadigvæk ikke med på hvad du mener med, at den ikke er kraftigt nok. 
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:



Jeg er stadigvæk ikke med på hvad du mener med, at den ikke er kraftigt nok. 
Måske er "kraftig" et forkert ordvalg,
Men SD kortet kan ikke tåle den mængde logs controlleren kan levere.
Derfor anbefaler ubiquiti ikke at gemme alle statistiker.
BaaaaaH
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Kimbo Kimbo skrev:

Jo, Yousee modemmet fungerer også som router, men jeg ønsker et system som er lidt mere stabilt end hvad Yousee modemmet umiddelbart giver mulighed for.

Har du overvejet at få en ny router fra Yousee? De nye er ret stabile, og jeg bruger selv en af disse uden problemer overhovedet.

Dit setup ser fint og dyrt ud, overvej hvad du vil med dit netværk. Vil du gerne sidde og kigge på statistikker hele tiden, så er det jo perfekt.
Vil du bare gerne have et stabilt netværk, så køb de AP'er du skal bruge og bed om en ny router fra Yousee. Du vil ikke opleve en forbedret stabilitet ved at spendere de ekstra ca. 2.000,- på de øvrige enheder du nævner i dit indlæg.


Det er vel så et definitions spørgsmål.. :)

Det kunne jo også være han havde nogle ting liggende som f.eks en server han vil hoste til spil, filer eller lign og han ønsker noget mere "kontrol" med hans netværk, fremfor en 100 kroners router fra sin udbyder der knapt nok har lært og stave til firmware update.. :)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:


Jeg er stadigvæk ikke med på hvad du mener med, at den ikke er kraftigt nok. 
Måske er "kraftig" et forkert ordvalg,
Men SD kortet kan ikke tåle den mængde logs controlleren kan levere.
Derfor anbefaler ubiquiti ikke at gemme alle statistiker.
[/QUOTE]

Okay, det er så pga SD kortet, (som generelt set er noget bras, når der skrives mange data, uanset om det er en cloudkey eller andet, fx en Rpi som også har samme problem). 
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Det er vel så et definitions spørgsmål.. :)

Det kunne jo også være han havde nogle ting liggende som f.eks en server han vil hoste til spil, filer eller lign og han ønsker noget mere "kontrol" med hans netværk, fremfor en 100 kroners router fra sin udbyder der knapt nok har lært og stave til firmware update.. :)

Kan du ikke fortælle mig, hvad det helt præcist er en USG firewall kan mere i forhold til den router som Yousee sender med? Det du nævner kan man sagtens på en Yousee router.

Det er nemt at bashe Yousee's router, men vi ved begge to godt at der ikke er tale om en router til 100,-, så derfor syntes jeg hele dit indlæg er ret så misvisende. 


Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:


Jeg er stadigvæk ikke med på hvad du mener med, at den ikke er kraftigt nok. 
Måske er "kraftig" et forkert ordvalg,
Men SD kortet kan ikke tåle den mængde logs controlleren kan levere.
Derfor anbefaler ubiquiti ikke at gemme alle statistiker.

Okay, det er så pga SD kortet, (som generelt set er noget bras, når der skrives mange data, uanset om det er en cloudkey eller andet, fx en Rpi som også har samme problem). 
[/QUOTE]
Men det ændre ikke faktum at cloud key ikke giver fuldt udbytte af controlleren.
For de fleste personer er cloud key unødvendig, da de sætter deres netværk op een gang, og det er det, og så er de ligeglade med statistiker.
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Det er vel så et definitions spørgsmål.. :)

Det kunne jo også være han havde nogle ting liggende som f.eks en server han vil hoste til spil, filer eller lign og han ønsker noget mere "kontrol" med hans netværk, fremfor en 100 kroners router fra sin udbyder der knapt nok har lært og stave til firmware update.. :)

Kan du ikke fortælle mig, hvad det helt præcist er en USG firewall kan mere i forhold til den router som Yousee sender med? Det du nævner kan man sagtens på en Yousee router.

Det er nemt at bashe Yousee's router, men vi ved begge to godt at der ikke er tale om en router til 100,-, så derfor syntes jeg hele dit indlæg er ret så misvisende. 



Den har en firewall, hvilket Yousee boksen formentlig ikke har, men ellers er jeg enig med dig.
Der er nok mange der køber unifi fordi at det er blevet lidt overhypet, mens de ikke bruger særlig meget af funktionaliteten.
Bruger de derimod funktionaliteten, så er unifi et super fedt produkt.
BaaaaaH
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Kan du ikke fortælle mig, hvad det helt præcist er en USG firewall kan mere i forhold til den router som Yousee sender med? Det du nævner kan man sagtens på en Yousee router.

Det er nemt at bashe Yousee's router, men vi ved begge to godt at der ikke er tale om en router til 100,-, så derfor syntes jeg hele dit indlæg er ret så misvisende. 


Det er sandt, at man kan lave port forward med Yousees router. Problemet er, at den så lige omskriver source ip. Dvs. alle forbindelser stammer fra routerens offentlige ip. Den "feature" kan man godt undvære.

Det er kun ét problem ud af mange. Der er her tale om deres nyeste modem/router.
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2018 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Det er vel så et definitions spørgsmål.. :)

Det kunne jo også være han havde nogle ting liggende som f.eks en server han vil hoste til spil, filer eller lign og han ønsker noget mere "kontrol" med hans netværk, fremfor en 100 kroners router fra sin udbyder der knapt nok har lært og stave til firmware update.. :)

Kan du ikke fortælle mig, hvad det helt præcist er en USG firewall kan mere i forhold til den router som Yousee sender med? Det du nævner kan man sagtens på en Yousee router.

Det er nemt at bashe Yousee's router, men vi ved begge to godt at der ikke er tale om en router til 100,-, så derfor syntes jeg hele dit indlæg er ret så misvisende. 





Tjaeee.. For det første kan den arbejde med VLAN'S. Derudover kan den arbejde med Port forwarding hvor du specificerer specielle ip adresser/ranges som kan tilgå. Derudover har den firewall styring på WAN_IN / WAN_OUT / WAN_ LOCAL. Det samme har den med LAN_IN LAN_OUT LAN_LOCAL og så har den det samme med Guest.
derudover har den IDS og IPS funktioner.
den har derudover også mulighed for inter vlan routing.

Den har også Radius funktion.

Den har static routes.
GEO ip filtering.

Firewall er stateful.
i firewall delen er der også forskellige former for logs.
Derudover så "sladrer" den ikke til din udbyder hvilken enheder og lign der er adgang til, og dermed hvis Yousee får et brud så har gud og hver mand ikke pludselig adgang til dig samtidig.


Den har DHCP options du kan vælge imellem.
Der er dynamic dns funktioner

Mdns
SIP

og så er der alt det andet jeg ikke kan huske i bagsiden af hovedet :)

Det mest vigtige må vel være at den regelmæssigt får opdateringer.
Hvor mange opdateringer tror du en udbyder's router får gennemsnitligt på årsbasis? 
1-2? hvis vi er heldige? Så snart de rammer en stable firmware så kan vi vel næsten sige de får -1 


Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2018 kl. 10:22
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2018 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:


Det er nemt at bashe Yousee's router, men vi ved begge to godt at der ikke er tale om en router til 100,-, så derfor syntes jeg hele dit indlæg er ret så misvisende. 


En Yousee router er en router til det mest basale - end of story. 
Mange kan leve med det, og fred være med det. Men at tro at en Yousee router kan hamle op med en Ubiquiti controller, det vidner altså lidt om, at den der påstår det, ikke helt har forstået hvad controlleren er, hvad den er i stand til, og ikke mindst, at det IKKE er et produkt for hr og fru almindelig, der bare skal have en Yousee router. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu