recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken af disse laptops til mine unger (skole)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken af disse laptops til mine unger (skole)

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken af disse laptops til mine unger (skole)
    Sendt: 30-Juli-2018 kl. 09:19
Hej
2 af ungerne starter nu på ny skole hvor de skal have bærbar. Jeg har kigget lidt efter bedste tilbud pris vs ydelse. Jeg er klar over de ikke har brug for meget PC i 7-8. klasse, men jeg vil ikke købe Chromebook hvor de skal gemme i cloud etc. Så kigger efter "normal" bærbar 14".
De skal bruge den til alm skolebrug + internet/youtube/streaming halløj. Ingen gaming overhovedet.
 
 
Jeg har fundet disse 2 på tilbud
 
 
og
 
 
De er så vist jeg kan se meget ens. Den ene har dog 6 ram i stedet for 4 ram og så er der forskel i skærmtype
 
Hvad er best value?
 
På forhånd tak
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:


Hej
2 af ungerne starter nu på ny skole hvor de skal have bærbar. Jeg har kigget lidt efter bedste tilbud pris vs ydelse. Jeg er klar over de ikke har brug for meget PC i 7-8. klasse, men jeg vil ikke købe Chromebook hvor de skal gemme i cloud etc. Så kigger efter "normal" bærbar 14".
De skal bruge den til alm skolebrug + internet/youtube/streaming halløj. Ingen gaming overhovedet.
 
 
Jeg har fundet disse 2 på tilbud
 
 
og
 
 
De er så vist jeg kan se meget ens. Den ene har dog 6 ram i stedet for 4 ram og så er der forskel i skærmtype
 
Hvad er best value?
 
På forhånd tak
I de klasse trin ville jeg ikke gå længere ned end 8gb ram. Jeg er it-supporter på skole område. Og vi anbefaler min 8gb på mere krævende grafiske og matematiske programmer. Som man kan risikere at skulle have kørende med word eller excel. plus en browser. Så er de 4gb brugt hurtigt, og 6 er lige på smerte grænsen.

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 09:47
Hej.

I denne prisklasse ville jeg vælge efter skræmtypen. IPS er klart det bedste.
Ram er noget man senere kan opgradere hvis behovet skulle opstå.


For HP 14-bp081no
  
Under Skærm/display står Skærmtype IPS


For Lenovo Ideapad 320:

Under Skærm/display står Skærmtype TN

Mens der i hovedteksten står  'Full HD IPS-skærm'

Hvad mon der er rigtigt?

Jeg ved ikke om du selv vil hente dem eller bestille via intenettet.
For hvis du selv står foran dem vil du med det samme se forskellen mellem IPS og TN.

Hilsen Carsten.

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Hej.

I denne prisklasse ville jeg vælge efter skræmtypen. IPS er klart det bedste.
Ram er noget man senere kan opgradere hvis behovet skulle opstå.


For HP 14-bp081no
  
Under Skærm/display står Skærmtype<span style="white-space:pre">     </span>IPS


For Lenovo Ideapad 320:

Under Skærm/display står Skærmtype<span style="white-space:pre">     </span>TN

Mens der i hovedteksten står  'Full HD IPS-skærm'

Hvad mon der er rigtigt?

Jeg ved ikke om du selv vil hente dem eller bestille via intenettet.
For hvis du selv står foran dem vil du med det samme se forskellen mellem IPS og TN.

Hilsen Carsten.

Som consumer bryder man garantien, hvis man selv sætte ekstra ram i. og tro mig det behov er startet når de starter i de klasser.
Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 10:02
Tak T-Duck !!
 
Det billigste er måske så at købe lidt xtra ram og få sat i en af disse?
De bliver hurtigt en del dyrere
 
Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 10:03
csell: Jeg kører ud i butikken og prøver om jeg kan se dem side-by-side :-)
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 10:36
Velbekomme
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 12:05
Den her kunne også overvejes, har selv købt en til min søn, kører fint

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 13:27
@T-duck - ahhh det med at garantien ryger hvis man selv isætter ram er nu i den grad en sandhed med modifikationer. Det er nogle specifikke vilkår der gør at den vil ryge. Den kan ryge såfremt man isætter ukurrant ram (altså tilfældig ram man nu mener passer i og ikke certificeret ram, for det er typisk der kæden falder af da folk hellere vil spare de penge.) Hvis det kræver du skruer bagpanelet af og andre ting, så ryger den ganske rigtigt, men hvis du har en "port" til rammen, Så er det beregnet til selv installation. som fx i thinkpad modellerne. Men lige præcis de 2 der er linket til har vist netop ikke nogen "port" til rammen og man skal derfor have hele bagpanelet af, og dermed vil man så miste garantien.

Hvad angår skærmpanelet, så er der ikke nogen konsensus på hvornår de anvender IPS på deres ideapad modeller, så der skal man i den grad tage sig i agt. Ofte kan man se det via psref.lenovo.com, men ifølge lenovo's egen tekster https://www.lenovo.com/dk/da/laptops/ideapad/300-series/Ideapad-320-14-Intel-IKB/p/88IP3000841 - så virker det til at være et TN panel. - og dermed IKKE IPS.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@T-duck - ahhh det med at garantien ryger hvis man selv isætter ram er nu i den grad en sandhed med modifikationer. Det er nogle specifikke vilkår der gør at den vil ryge. Den kan ryge såfremt man isætter ukurrant ram (altså tilfældig ram man nu mener passer i og ikke certificeret ram, for det er typisk der kæden falder af da folk hellere vil spare de penge.) Hvis det kræver du skruer bagpanelet af og andre ting, så ryger den ganske rigtigt, men hvis du har en "port" til rammen, Så er det beregnet til selv installation. som fx i thinkpad modellerne. Men lige præcis de 2 der er linket til har vist netop ikke nogen "port" til rammen og man skal derfor have hele bagpanelet af, og dermed vil man så miste garantien.

Hvad angår skærmpanelet, så er der ikke nogen konsensus på hvornår de anvender IPS på deres ideapad modeller, så der skal man i den grad tage sig i agt. Ofte kan man se det via psref.lenovo.com, men ifølge lenovo's egen tekster https://www.lenovo.com/dk/da/laptops/ideapad/300-series/Ideapad-320-14-Intel-IKB/p/88IP3000841 - så virker det til at være et TN panel. - og dermed IKKE IPS.
arh Claus. Du ved de alm. Consumer modeller skal man have hele bagpartiet af. Der af at jeg skrev som jeg gjorde
Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 14:35
Det er måske bedre at købe en Refurbished som denne??
 
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 14:44
Jeg tror, at I glemmer at man på nyere (og tynde) ultrabooks ikke har mulighed for at sætte ekstra RAM-klodser i, da disse typisk er loddet fast på motherboardet. Husk derfor lige at være sikker på, at det ikke er gældende for netop den model, du tænker at købe.

Andre gode råd:

+ Minimum 8 GB RAM (4 kan lige gå an, hvis du senere har mulighed for at opgradere) 

+ SSD på minimum 128 GB, dog er 256GB at foretrække. Glem roterende harddiske i dag. 

+ IPS eller TN. Det er næsten lige fedt, med mindre man skal arbejde ude i solen/lysstærke omgivelser eller i Adobe og med billeder på prof. niveau. Her kan TN-skærmene ikke rigtig følge med sRGB og Adobe RGB farverummene. Mig bekendt er det få producenter som benytter TN-skærme  i deres modeller i dag. Disse ses på billigere gamer-laptops, nogle få Thinkpad-modeller og Apples MacBook Air. Typisk for at spare penge i leddet. TN er absolut ikke ubrugelig, men IPS har flere fordele. Undgå paneler med PWMa med for lav frekvens. Nogle er overfølsomme over for PWM, og får ondt i øjnene. 

+ Minimum et "nogenlunde" keyboard og trackpad

+ Fornuftig batteritid (>5 timer) 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu