recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Yamaha
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Yamaha

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Lundo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Februar-2018
Sted: Højslev
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lundo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 19:09
Tak for de mange fine svar. 
Når jeg nu formodentlig ikke kommer til at bruge 9.2 el. 11.2.
Vil jeg forsøge med et setup 5.1.2 også "tygger" jeg lidt videre på bi-amp.
I min manual viser de en specifikt opsætning med bi-amp, hvor de skal tilsluttes og opsætning.


Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Hvad jeg dog mener, er noget gedigent vås er bemærkningen om, at antallet af strømforsyninger (og vel også deres dimensionering) er ligegyldigt, fordi de alligevel henter strøm fra elnettet.  


Bi-amp betyder, at der bruges to forstærkerkanaler til én højttaler. Tri-amp er tre kanaler, Quad-amp er fire kanaler osv. Der er absolut intet krav om, at det skal være separate effekttrin, strømforsyninger eller andet.

At det ofte i receivere ingen mening giver fordi strømforsyningen ofte er voldsomt underdimensioneret er en anden snak - men det er stadig bi-amping hvis det er to seperate forstærkerkanaler som bruges.

Fordelene ved bi-amp ses primært når højttalerne man bi-amper er designet til det - dvs. en højttaler uden et passivt delefilter og hvor dét signal man sender til hhv. bas og diskant er blevet filtreret inden det når effektforstærkerne.
Til top
Kand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Marts-2014
Sted: Arhus
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 20:10
spring bare på og prøv at bi-ampe dine højttaler. Husk at fjerne ledning/plade på High/low på dine højttaler.

Jeg fik en del mere ud af mine B&W 604’er da jeg bi-amp’ede dem. Kører 7.1 med bi-AMP front. Marantz sr6011. Har også selv gået med tanken om at sætte front High til.
/Andersen
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Hvad jeg dog mener, er noget gedigent vås er bemærkningen om, at antallet af strømforsyninger (og vel også deres dimensionering) er ligegyldigt, fordi de alligevel henter strøm fra elnettet.  


Bi-amp betyder, at der bruges to forstærkerkanaler til én højttaler. Tri-amp er tre kanaler, Quad-amp er fire kanaler osv. Der er absolut intet krav om, at det skal være separate effekttrin, strømforsyninger eller andet.
(...)

Says who?

Men så lad os kalde det henholdsvis pseudo bi-amp og ægte bi-amp.

Bi-amping via en AV-receiver (som jeg mener er bi-wiring) er et markedsføringsstunt opfundet af producenterne, og som hverken giver mere effekt, mere kontrol eller bedre lyd. Men det kan give ejeren en fornemmelse af få mere valuta for sin AV-receiver, når man kan benytte de to ”ledige” kanaler.

Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Lundo Lundo skrev:

Tak for de mange fine svar. 
Når jeg nu formodentlig ikke kommer til at bruge 9.2 el. 11.2.
Vil jeg forsøge med et setup 5.1.2 også "tygger" jeg lidt videre på bi-amp.
I min manual viser de en specifikt opsætning med bi-amp, hvor de skal tilsluttes og opsætning.


God fornøjelse, og jeg beklager den uvedkommende snak om hvad bi-amp egentligt er, men mange af os forum-brugere er nogle forstokkede kværulanter ;-) 

Her på falderebet et lille Audiovector-tip: hvis du fortsætter med single-wiring, så sæt kablerne i diskanten på højttalerne - altså de øverste terminaler. Tricket har jeg lært af Audiovector-grundæggeren Ole Klifoth og giver  overraskende nok - faktisk bedre lyd (jeg har selv Audiovector).
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Bi-amp betyder, at der bruges to forstærkerkanaler til én højttaler. Tri-amp er tre kanaler, Quad-amp er fire kanaler osv. Der er absolut intet krav om, at det skal være separate effekttrin, strømforsyninger eller andet.
(...)

Says who?

Men så lad os kalde det henholdsvis pseudo bi-amp og ægte bi-amp.

....

Det siger dem, som forstår fordelene ved bi-amp og hvad pointen er med det. Tror ikke vi er uenige om, at det i rigtigt mange tilfælde ikke giver mening og bare er et marketingstrick dog.

Mine højttalere har ikke noget delefilter. De kræver derfor noget DSP og to forstærkerkanaler pr højttaler. Producenten (JBL) kalder det bi-amp. Køber man to af disse højttalere, er dette forstærkeren de anbefaler at bruge: https://www.crownaudio.com/en-US/products/i-tech-4x3500hd

4-kanals forstærker til 2 højttalere. Forstærkeren yder mere end højttalerne er opgivet til af max effekt (alle kanaler drevet). Vil du ikke hjælpe mig med at forstå, hvorfor det er "pseudo bi-amp" og hvorfor det ville være mere ægte hvis hver højttalerenhed havde egen amp med egen strømforsyning?

EDIT: Og beklager også herfra til trådstarter for off-topic... :/


Redigeret af Jonas_h - 01-August-2018 kl. 22:03
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Hvad jeg dog mener, er noget gedigent vås er bemærkningen om, at antallet af strømforsyninger (og vel også deres dimensionering) er ligegyldigt, fordi de alligevel henter strøm fra elnettet.  


Bi-amp betyder, at der bruges to forstærkerkanaler til én højttaler. Tri-amp er tre kanaler, Quad-amp er fire kanaler osv. Der er absolut intet krav om, at det skal være separate effekttrin, strømforsyninger eller andet.
(...)

Says who?

Men så lad os kalde det henholdsvis pseudo bi-amp og ægte bi-amp.

Bi-amping via en AV-receiver (som jeg mener er bi-wiring) er et markedsføringsstunt opfundet af producenterne, og som hverken giver mere effekt, mere kontrol eller bedre lyd. Men det kan give ejeren en fornemmelse af få mere valuta for sin AV-receiver, når man kan benytte de to ”ledige” kanaler.

OMG Den må du altså uddybe.... Hvor har du den erfaring fra at det er markedføringsstunt, enig i at det ikke giver mere effekt. Men at det ikke giver mere kontrol og bedre lyd, specielt når vi taler om 4 decideret forstærkertrin er simpelthen noget forbandet vrøvl, det er jo helt ude i hampen. 

Det er fanme lige før at du burde komme at høre på et par B&W 802 D3, men at begynde at koble mine ML No 33 fra og så sætte en Rotel RMB 1585 på som er et 5 kanals effektrin hvor man så kan BI-AMP med de 4 af forstærkerne, er sgu for meget besvær. Men jeg kan garanter dig at du ville kunne høre forskel hvis man lavet den opstilling.

Så kan du spørge hvorfor jeg ikke har BI-AMP med f.eks. 4 stk. ML. No33
1. Økonomi.
2. 2 stk. kan sagtens trække 802 D3 uden problemer der sidder 2stk. 2.5kVA trafo i hverEmbarrassed
3. Jeg skal så også have lavet 2 grupper mere i el-skabet.
4. Konen siger nej.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Hvad jeg dog mener, er noget gedigent vås er bemærkningen om, at antallet af strømforsyninger (og vel også deres dimensionering) er ligegyldigt, fordi de alligevel henter strøm fra elnettet.  


Bi-amp betyder, at der bruges to forstærkerkanaler til én højttaler. Tri-amp er tre kanaler, Quad-amp er fire kanaler osv. Der er absolut intet krav om, at det skal være separate effekttrin, strømforsyninger eller andet.
(...)

Says who?

Men så lad os kalde det henholdsvis pseudo bi-amp og ægte bi-amp.

Bi-amping via en AV-receiver (som jeg mener er bi-wiring) er et markedsføringsstunt opfundet af producenterne, og som hverken giver mere effekt, mere kontrol eller bedre lyd. Men det kan give ejeren en fornemmelse af få mere valuta for sin AV-receiver, når man kan benytte de to ”ledige” kanaler.

Vi kan altid diskutere effekten af, at bi-ampe via overskydende effektudgange på en av receiver, men det vil aldrig være bi-wiring, uagtet hvad du mener om tilslutningen.
Bi-wiring er signal til en højttaler fra en effektforstærker, hvor high og low indgang forbindes med hver sit kabel fra samme effektdel.
Bi-amping er signal til en højttaler fra flere effektforstærkere, hvor high og low indgang forbindes med hver sit kabel fra hver sit effekttrin. Dette kan foretages med separate effektforstærkere, eller med overskydende effektforstærkere fra av receiver. Værdien af denne form for passiv bi-amping, tjah, vel derfor den kaldes for “fools bi amping”. 
Den “ægte” bi amp løsning er med aktive delefiltre, som også er den løsning, der giver største lydmæssige fordel.
Til top
mugge66 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mugge66 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 21:54
Fra Yamaha

Power and possibilities
You can use all the power of the 'A2010 to drive seven home theater speakers in the traditional arrangement: three front speakers, a pair to the sides, and a pair in the back. But you have other options, too. If your front left and right speakers are biampable, you could use two spare channels to biamp them for clearer, more dynamic sound. Or you could use four channels to pipe music outside and to another room. It's nice to have that flexibility.
Udstyr Pentium 2 166MHZ DUAL Floppy drev, 56mb ram, 100w psu, 8mb onboard Graphic
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2018 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Teknisk får du mere kobber, som dog koster penge (som ved bi-wire). Og når der bruges 2 udgange falder udgangs impedansen jo også, forstærkeren får derved et bedre greb i højtaleren.


Mnjaaaaaanej, det  har stort set intet af sige, fordi udgangsimpedansen til bassen bliver ikke lavere og dermed leverer mere effekt ("greb!") til bassen.

Taler vi rent teoretisk, bruger bassen 100 watts effekt, mens diskanten tager maks 5. De sidste 5 watt kommer fra effekttrin to og der er så en yderst lille smule mere effekt til rådighed for bassen.
Det er dog så lidt så det er stort set ligegyldigt.


Klaus
Fordel ved lavere udgangsimpedans er ikke mere effekt og har aldrig været det. Det samme for bi-amp, det har aldrig været et spørgsmål om mere effekt.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2018 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Men så lad os kalde det henholdsvis pseudo bi-amp og ægte bi-amp.

Bi-amping via en AV-receiver (som jeg mener er bi-wiring) er et markedsføringsstunt opfundet af producenterne, og som hverken giver mere effekt, mere kontrol eller bedre lyd. Men det kan give ejeren en fornemmelse af få mere valuta for sin AV-receiver, når man kan benytte de to ”ledige” kanaler.

Vi kan altid diskutere effekten af, at bi-ampe via overskydende effektudgange på en av receiver, men det vil aldrig være bi-wiring, uagtet hvad du mener om tilslutningen.
Jeg kan heller ikke forstå hvor denne bi-wire skulle komme fra. Pseudo bryder jeg mig heller ikke om.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Bi-wiring er signal til en højttaler fra en effektforstærker, hvor high og low indgang forbindes med hver sit kabel fra samme effektdel.
Bi-amping er signal til en højttaler fra flere effektforstærkere, hvor high og low indgang forbindes med hver sit kabel fra hver sit effekttrin. Dette kan foretages med separate effektforstærkere, eller med overskydende effektforstærkere fra av receiver. Værdien af denne form for passiv bi-amping, tjah, vel derfor den kaldes for “fools bi amping”. 
Den “ægte” bi amp løsning er med aktive delefiltre, som også er den løsning, der giver største lydmæssige fordel.
Passiv kan det vel ikke være når det er et stykke aktivt elektronik (CPU/DSP) som laver det. I stedet for at kalde det for "fools bi amping" kunne det ogå kaldes for "smart bi-amp" eller "high tech bi-amp".
 

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2018 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Passiv kan det vel ikke være når det er et stykke aktivt elektronik (CPU/DSP) som laver det. I stedet for at kalde det for "fools bi amping" kunne det ogå kaldes for "smart bi-amp" eller "high tech bi-amp".
Det Jetex mener er jo netop scenariet hvor der _ikke_ er en DSP til det. Altså hvor man tager sin højttaler, fjerner bøjlerne på terminalerne og sender præcis samme signal til LF og HF og stadig sender det hele igennem et passivt delefilter i højttaleren. 


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu