recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Yamaha
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Yamaha

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2018 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Men så lad os kalde det henholdsvis pseudo bi-amp og ægte bi-amp.

Bi-amping via en AV-receiver (som jeg mener er bi-wiring) er et markedsføringsstunt opfundet af producenterne, og som hverken giver mere effekt, mere kontrol eller bedre lyd. Men det kan give ejeren en fornemmelse af få mere valuta for sin AV-receiver, når man kan benytte de to ”ledige” kanaler.

Vi kan altid diskutere effekten af, at bi-ampe via overskydende effektudgange på en av receiver, men det vil aldrig være bi-wiring, uagtet hvad du mener om tilslutningen.
Jeg kan heller ikke forstå hvor denne bi-wire skulle komme fra. Pseudo bryder jeg mig heller ikke om.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Bi-wiring er signal til en højttaler fra en effektforstærker, hvor high og low indgang forbindes med hver sit kabel fra samme effektdel.
Bi-amping er signal til en højttaler fra flere effektforstærkere, hvor high og low indgang forbindes med hver sit kabel fra hver sit effekttrin. Dette kan foretages med separate effektforstærkere, eller med overskydende effektforstærkere fra av receiver. Værdien af denne form for passiv bi-amping, tjah, vel derfor den kaldes for “fools bi amping”. 
Den “ægte” bi amp løsning er med aktive delefiltre, som også er den løsning, der giver største lydmæssige fordel.
Passiv kan det vel ikke være når det er et stykke aktivt elektronik (CPU/DSP) som laver det. I stedet for at kalde det for "fools bi amping" kunne det ogå kaldes for "smart bi-amp" eller "high tech bi-amp".
 

Passivt når der biampes til højttalerens passive delefilter, og det ændrer en av receiver ikke på. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2018 kl. 10:21
Ruba:
Jeg tror du har misforstået hvad Jetex skriver. Dét folk betegner som "Fool's bi-amp" er, at man tager en højttaler med passivt delefilter og tilslutter en forstærkerkanal til LF-delen og en forstærkerkanal til HF-delen _uden_ at omgå det passive delefilter. 

Jeg tror ikke der er nogen som betvivler fordelene ved at køre 100% aktivt - det gør jeg selv og dynamikken og kontrollen er uhyggelig!

En tilføjelse:
Mine gamle højttalere havde passivt delefilter men producenten havde bi-amp tunings som brugte DSP til, at forbedre resultatet ved at lave justeringer som ikke var mulige i et passivt filter alene. Lidt en hybrid mellem aktiv og passiv deling.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu