recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Yamaha
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Yamaha

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Lundo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Februar-2018
Sted: Højslev
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lundo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Yamaha
    Sendt: 31-Juli-2018 kl. 15:22
jeg har udskiftet min Harman kardon avr370 med Yamaha rx a3070. I den forbindelse lidt spørgsmål som I forhåbentlig kan hjælpe mig med.
Mit setup
Yamaha rx a3070
Ht - Audiovector 5.1
K3 signature front
K3 signature center
K3 super bag
Ki3 signature sub.

Mit spørgsmål-
Jeg kan bi-AMP mine fronter, ville det være en fordel lydmæssigt?
Jeg har søgt lidt oplysninger omkring effekthøjtalerne over fronterne. Får nok ikke lov til at sætte dem i bag. Fruen i huset er nok ikke helt enig i hvad der skal være i stuenWink 
Men vil der være effekt af at sætte de 2 HT op under loftet?

Kan I hjælpe med lidt erfaringer?


Ole
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2018 kl. 15:47
Når der trækkes effekt fra samme effektin som i dette tilfælde er det i praksis ikke tale om bi-amping, men bi-wiring. Om det gør en lydforskel, er der delte meningr om. Personligt mener jeg det ikke.

Vil du investere i 2 ekstra effekthøjttalere, eller er det baghøjttalerne, der skal placeres under loftet?
Til top
Lundo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Februar-2018
Sted: Højslev
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lundo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2018 kl. 16:24
Jeg skal være ærlig og sige at det er lidt nyt med bi-amp ows. Er bi-wiring ikke til samme effektrin? Hvor bi-amp er til hver sit effektrin? Dvs. bas til en, diskant til en anden?

Med hensyn til Højtalerne, har jeg læst mig frem til at mit setup ville blive 5.1.2 - højtalerne placeret over fronterne. Skulle give en hvis effekt lysmæssigt. Ud fra hvad jeg umiddelbart kunne læse mig til. Nogen siger det er investeringen værd andre ikkeThumbs UpThumbs Down
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2018 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Når der trækkes effekt fra samme effektin som i dette tilfælde er det i praksis ikke tale om bi-amping, men bi-wiring. Om det gør en lydforskel, er der delte meningr om. Personligt mener jeg det ikke.

Vil du investere i 2 ekstra effekthøjttalere, eller er det baghøjttalerne, der skal placeres under loftet?

Det er ikke korrekt.
Der er tale om BI-AMP og forstærkeren kan BI AMP ved at benytte 4 af de i alt 9 forstærkere den har indbygget, men der stadig kun en strømforsyning til i alt 9 forstærker/ kanaler




Redigeret af Potter - 31-Juli-2018 kl. 17:33
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2018 kl. 17:49
Når der ikke er tale om separate effekttrin, er det ikke bi-amp, men bi-wire. Den herlige receiver er ganske rigtigt en 9.1-kanals sag, men som du selv er inde på, benytter frontkanalerne samme strømforsyning og elektrolytter.

Ved at placere baghøjttalerne over fronterne får man i hvert fald ikke surround. Prøv at overtal fruen til en filmaften med en af hendes yndlingsfilm (som selvfølgelig skal være med gode surround-effekter). Som demonstration placerer du baghøjttalerne bagved, som de skal. Prøv så efterfølgende at placere dem oven på fronterne og lade hende selv høre forskellen...
Til top
Lundo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Februar-2018
Sted: Højslev
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lundo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2018 kl. 17:59
Det er sat op til 5.1. Og bliver ved med detSmile
Jeg læste at der kunne være en slags 3d effekt på lyden ved 
At placere en ht over fronterne på væggen ved loftet. Nogle kalder dem effekthøjtalete.
Så bliver det 5.2.2. Kan også bi-amps i forstærkeren opsætning.

Til top
Lundo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Februar-2018
Sted: Højslev
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lundo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2018 kl. 20:23
traditionel 5.1 hvor der bliver sat et par ht over fronterne.
Tak for de fine svarSmile jeg giver det en chance.
Jeg skal lige have den sat helt op.
Bokser lidt med at kunne måle med mikrofonen, i 5.1.
Mystisk. Men fantastisk lyd med musikSmile
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2018 kl. 23:28
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Når der ikke er tale om separate effekttrin, er det ikke bi-amp, men bi-wire. Den herlige receiver er ganske rigtigt en 9.1-kanals sag, men som du selv er inde på, benytter frontkanalerne samme strømforsyning og elektrolytter.


Når du udnytter to effektforstærkertrin til en højttaler, kører du bi-amp - uanset om de deler strømforsyning eller ej.

Bi-wire er når flere kabler koblet fra et effekttrin til hver sit input på en højttaler.

Så er definitionerne på plads, hvor meget der så kommer ud af de to måder at kable sit anlæg på, er så noget helt andet.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2018 kl. 23:38
Oprindeligt skrevet af JesperJensen JesperJensen skrev:

Oprindeligt skrevet af Lundo Lundo skrev:

traditionel 5.1 hvor der bliver sat et par ht over fronterne.
Tak for de fine svarSmile jeg giver det en chance.
Jeg skal lige have den sat helt op.
Bokser lidt med at kunne måle med mikrofonen, i 5.1.
Mystisk. Men fantastisk lyd med musikSmile
Ja,de hedder front high,men den placering er IKKE en del af "rigtigt" dolby atmos setup,så jeg er ikke helt sikker på hvad du får ud af et par front højtalere mere. Dog kan nogen receivere mixe mellem de forskellige positioner så du kan bruge både front high, og en af loft positionerne,men hvordan lyden er aner jeg ikke.

Der er rigtig mange der spørger om det samme på de engelsk sprogede fora,så du vil få langt mere indsigt hvis du kan engelsk. Her for eksempel https://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/2982706-5-1-2-front-heights-vs-top-front-top-middle-any-difference-sound.html

Jeg selv kører "rigtig" atmos i et 7.2.4 setup med 4 loft højtalere 1m bagved og 1m foran sidde positionen,og det er RIGTIG fedt. Har aldrig prøvet et setup med kun front high som effekt,så der må nogen med erfaring lige give deres besyv med.

Dog er jeg sikker på front high signalet bare vil være noget receiveren mixer selv,da de kanaler ikke er en del af almindeligt surround 5.1 eller 7.1,så du vil nok få et eller andet pseudo surround med lidt højde på

Det er en særelig Yamaha-funktion (som andre AV-receivere sikkert også har), hvor man udover Dolby Atmos & DTS:X, kan vælge at placere højttalerne over fronterne. Yamaha kalder disse højttalere for Front Presence. og skulle give en større lydmæssig 3D-oplevelse. 

Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2018 kl. 23:51
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Når der ikke er tale om separate effekttrin, er det ikke bi-amp, men bi-wire. Den herlige receiver er ganske rigtigt en 9.1-kanals sag, men som du selv er inde på, benytter frontkanalerne samme strømforsyning og elektrolytter.


Når du udnytter to effektforstærkertrin til en højttaler, kører du bi-amp - uanset om de deler strømforsyning eller ej.

Bi-wire er når flere kabler koblet fra et effekttrin til hver sit input på en højttaler.

Så er definitionerne på plads, hvor meget der så kommer ud af de to måder at kable sit anlæg på, er så noget helt andet.


Klaus


I min optik kræver bi-amping to separate effekttrin - i dette tilfælde en 2 kanals effektforstærker. Fordelen kan være - udover at belaste forstærkerne mindre, at man kan udnytte forskellige effektrins fordele; god baskontrol til de lavere frekvenser fx.

At du har en anden definition er fint nok, men mig bekendt er der ikke en komité eller anden autoritativ instans, der har vedtaget en endelig definition.  
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 00:21
Korrekt, men din opfattelse af at det kun er bi-amping, hvis det foregår med to separate effektforstærkere, som ikke deler en strømforsyning (hvilket de alligevel gør, blot ude på 230 volts delen), er ikke den gængse opfattelse af bi-amping.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 06:30
Den gængse og korrekte opfattelse af  Bi-amp er netop at  det forgår med 2 forstærkere, det afsløres hurtigt ved en Google søgning. 
Syntes også det fremgår lidt i selve ordet Wink

Bi :
"combining form meaning“twice,” “two,” used in theformation of compound words"


Redigeret af Practical - 01-August-2018 kl. 06:33
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu