recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billige IPhone X på DBA?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Billige IPhone X på DBA?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Billige IPhone X på DBA?
    Sendt: 01-August-2018 kl. 11:20
jeg har prøvet at kigge efter en IPhone X på DBA, og der er jo et hav til salg... det jeg synes er underligt er, at der er mange spritnye, og mange sælgere der har flere af dem?

Udover den åbenlyse svindel, hvor man ikke får varen sendt, hvis man overfører penge, hvad søren foregår der så, med dem der måske har 5 til salg, med mulighed for afhentning? Er det folk der bare køber på afbetaling og vil have en hurtig fortjeneste, uden tanke på tilbagebetaling, elle hvad foregår der dog. De er jo typisk et par tusinde billigere end i butikkerne. 

Mit spørgsmål er nok kort og godt, hvad skal man være opmærksom på, og passe på her, for på mig virker det suspekt... hvor kan jeg komme i klemme?


Redigeret af Martin Sjøstrand - 01-August-2018 kl. 11:21
Til top
Ersgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ersgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 12:37
Du har selv fat i noget at det rigtige.
Der er folk, der ikke tænker langsigtet, og som bare hurtigt skal have dækkes deres overforbrug uden tanke om konsekvenserne.
Nogle lokker svage personer til at stå for købet, køber telefonerne billigt derfra og undgår derved selv at kommer i RKI m.v.
Så er der dem, der simpelthen er så langt ude, at de ikke har andre muligheder. De skylder måske penge til "de forkerte personer". Køber derved på afbetaling og betaler ikke. De har derved et udestående med teleselskabet, men der er lidt sjovere end at få fingrene klippet af.

/Ersgaard
/Ersgaard
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Mit spørgsmål er nok kort og godt, hvad skal man være opmærksom på, og passe på her, for på mig virker det suspekt... hvor kan jeg komme i klemme?
 
Hvis du synes det er suspekt, og det også efterfølgende faktisk viser sig at være det, så kan du rigtig komme i klemme. Så har du ikke handlet i god tro.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 12:57
jamen jeg kan ikke finde ud af hvad der er decideret suspekt og hvad der ikke er? Er det suspekt hvis en sælger har flere IPhone til salg, som er billiger end butikken, men slet ikke mistænkelig foræringspris... eller er det bare en der er kandidat til Luksusfælden? Og kan jeg på nogen måde risikere at stå med en telefon der ikke kan bruges? Og hvordan kan jeg tjekke det?
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 13:22
man kan jo begynde med at spørge ind til kvittering. eventuelt på tilsendt et billede, så man kan tjekke hos forhandler om den er betalt ud.
Dertil mødes man face2face og tjekker om imei-nummer stemmer med kvittering, hvis det er muligt.


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 13:22
Hvis du får bon af sælger, så tænker jeg du må være dækket ind

Har stadig et udestående med politet, fra juni sidste år hvor jeg købte 2 Sonos Play1 på dba

Sælger er/var nemid certificeret, betalte via mobile pay, medlem af dba i 8-10 år, prisen var 2500kr for 2 = ikke usandsynligt

Afventer stadig at politet får en ledig medarbejder til at efterforske sagen... Så tænker ikke du løber en større risiko ved at købe noget der måske er 500kr for billigt (og hvem bestemmer i øvrigt det, hvis sælger er tilfreds med prisen??)
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 13:42
Nej, med en mobil er man ikke dækket ind, bare man får en bon eller kvittering.
Hvis en mobil er købt via månedlig betaling, og den ikke længere betales, så kan/vil mobilselskabet lukke for brugen af telefonen. Man står så med en ret dyr mursten.
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 14:11
Det passer ikke og er en efterhånden gammel skrøne. Når selskaberne sælger mobiler på afbetaling er der IKKE taget pant i mobilen, hvilket betyder at hvis køber ikke passer sine betalingsforpligtigelser er det udelukkende et spørgsmål om kroner og øre, ikke mobiltelefonen.
Til top
hbjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Februar-2004
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hbjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 16:14
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2058
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 16:45
En forklaring kan også være, at iPhonen er købt via cvr nr. Dvs begrænset garanti, og så kan det være, at momsreglerne er omgået, og den derfor kan sælges billigere end i forretningerne. Sørg for at se original kvittering, når der købes privat.
miri
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Nej, med en mobil er man ikke dækket ind, bare man får en bon eller kvittering.
Hvis en mobil er købt via månedlig betaling, og den ikke længere betales, så kan/vil mobilselskabet lukke for brugen af telefonen. Man står så med en ret dyr mursten.

100% nonsens.
Når du køber en mobil på afbetaling/rentefrit betaler et finansieringsselskab mobilselskabet pengene for telefonen. Der er IKKE pant i mobiltelefonen!!!

Dette emne dukker op ca hver 6. måned, og hver eneste gang er der "nogen der kender en der har fået låst en telefon". Fakta er, at det sker IKKE.

Det er selvfølgelig en tåbelig måde at skaffe penge i en fart på, men personen der overtager den købte telefon risikerer ikke noget.
Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 18:33
Hvis den er solgt til privat på afbetaling og du får kvittering med er du godt dækket. Der er man ude i noget med at der skal være brugt falsk navn/id ved køb før den kan gå hen og blive spærret efter følgende.
Solgt privat og betalt med kreditkort, så er der sikkert brugt et stjålet kort hvorfor skulle man ellers sælge den billigere lige bagefter man kunne jo bare hæve pengene. Der ville jeg holde mig langt væk.
Hvis du kan finde en der er købt online på afbetaling er du sikret for de fleste former for svindel, de fleste selskaber sender kun til folkeregister adresse så falsk id kan heller ikke bruges her, som er det eneste grundlag selskaberne har hvis telefonen skal spærres når der ikke er pant i.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu