recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4 RAM. Hvad kan man / kan man ikke med det?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4 RAM. Hvad kan man / kan man ikke med det?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 4 RAM. Hvad kan man / kan man ikke med det?
    Sendt: 02-August-2018 kl. 12:58
I min jagt på en at finde en tilpas god laptop til ungernes folkeskoletid - 7. klasse og frem - prøver jeg at finde en med de rette specs til rette pris
 
Der er flere med 4 GB RAM. Nogen siger det er for lidt andre det er nok.
 
Hvad kan man / kan man ikke med 4 GB RAM
 
Vi taler om de skal arbejde i Word, lidt simpel Excel
De skal streame, gå på Youtube (i fritiden .-)  etc.
 
vi taler 7-8-9. klasse folkeskole stuff.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 13:05
Så meget er sikkert: En 32 bit udgave af Windows kan ikke udnytte mere end 4 GB, så alt derover vil være spildt. Så skal man i stedet gå efter en 64 bit version.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Så meget er sikkert: En 32 bit udgave af Windows kan ikke udnytte mere end 4 GB, så alt derover vil være spildt. Så skal man i stedet gå efter en 64 bit version.
 
Flemming
 
Tak. Hvad betyder det på menneske-sprog for os med max gennemsnitlig intelligens ? :-)
 
Min datter har set sig lun på en pink (!) ASUS med windows 10, i3 processer og 4 RAM
Til top
JanV. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-August-2013
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JanV. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 14:24
Det er rigeligt til alm skolebrug.
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 14:41
der har lige været en tråd med samme emne:


Her skriver en IT supporter på en skole at anbefalingen er 8gb. 
Hans ord ville jeg lytte til, hvis ikke du har adgang til at spørge på din datters skole. 

Husk derudover at SSD er en prioritet. Jeg ville aldrig købe en pc uden, eller anbefale nogen at gøre det. 
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af JanV. JanV. skrev:

Det er rigeligt til alm skolebrug.
 
Det vil jeg bestemt også mene. Er der så en SSD i den, og ikke en almindelig harddisk, vil det være prikken over i'et.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af JanV. JanV. skrev:

Det er rigeligt til alm skolebrug.
 
Det vil jeg bestemt også mene. Er der så en SSD i den, og ikke en almindelig harddisk, vil det være prikken over i'et.
 
Flemming
 
Det er der
i3 processor
SSD 256 GB
IPS panel
.....så det er kun de 4 GB der får mig til at ryste lidt på hånden, men udelukkende baseret på kommentarer, ikke egen indsigt :-)
 
 


Redigeret af Steen2000 - 02-August-2018 kl. 15:24
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 17:02
OK, og jeg kan se den har en 64 bit version af Windows. Den kan opgraderes til 8 GB RAM, hvilket ikke er ret dyrt med nutidens RAM priser, og selv en nybegynder kan finde ud af det. Alt i alt vil jeg sige der ikke er noget forgjort i at købe den til den viste pris.
Eneste indvending jeg kunne have er hvis skærmen er blank. Det er ikke særligt smart til f.eks. skolebrug, idet en blank skærm er stærkt spejlende. Så tjek lige ved selvsyn om den er mat.

Flemming


Redigeret af fltk - 02-August-2018 kl. 17:05
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 18:30
Kan Acer Swift 3 ikke opgraderes til 16 GB?
Eller mere økonomisk, til 10 GB ved at skifte den ene 2 GB klods ud med en 8 GB, hvis der sidder 2 x 2 GB.

Jeg er ikke 100% sikker, men er det ikke denne her:


Redigeret af Brixen - 02-August-2018 kl. 18:33
Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

 
Der er flere med 4 GB RAM. Nogen siger det er for lidt andre det er nok.
 
Hvad kan man / kan man ikke med 4 GB RAM
 
Vi taler om de skal arbejde i Word, lidt simpel Excel
De skal streame, gå på Youtube (i fritiden .-)  etc.
 
vi taler 7-8-9. klasse folkeskole stuff.

Man han sagtens bruge pc’en med 4 GB RAM. Mere ram gør, at man kan bruge flere store programmer på én gang, uden det føles tungt. Hvis der er for lidt ram, er der ventetid mens man skifter mellem åbne programmer.
Venlig hilsen
KB
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 19:29
@moremusic - det er den samme person der har lavet den tråd du linker til! - Steen har oprettet en anden tråd for at afklare om man kan nøjes med 4GB ram

Det ultrakorte svar på spørgsmålet er JA.
Det lidt længere er: Det afhænger af mange ting.

Som Brixen skriver ovenfor, så kan man teknisk anvende samtlige programmer en skoleelev forventes at anvende i sin skoletid på maskinen. MEN der hvor problemet opstår er når man begynder at lege "superbruger" - og kører med mange ting på en gang. FX at man har mange faneblade i sin browser åben på en gang samtidig med at man laver en masse andet. Jeg sidder pt med en asus TX300ca (en hybrid tablet) med 4GB ram, og der er endnu ikke noget jeg ikke har kunnet lave. Til gengæld kan jeg så også mærke at hvis jeg går i "nyhedsmode" og har en 20-30 faneblade åbent på en gang, så går maskinens blæser i den grad i gang og der kommer ventetider når jeg leger.(hvis der lige er en 10 videoer fra YT jeg vil se, åbner jeg dem i hver sit faneblad, så jeg bare kan lukke ned når det er set, men ofte er der jo lidt recommendede videoer som man også gerne vil se, som så bliver åbnet)

Ser vi fremadrettet, så vil det heller ikke blive noget problem. I hvert fald ikke når det er en pige der pt går i 7-8 klasse.

TIL GENGÆLD!!!!! - ville jeg for alt i verden undgå en acer ultrabook. Acer har et virkelig dårligt ry når det kommer til "tynde" maskiner. DE er direkte vakkelvorne, og bøjer i den grad for et godt ord (det engelske udtryk er nok "extremely flexible"). Man må under ingen omstændigheder forsøge at holde maskinen i skærmen, hverken hængsler eller skærmen kan holde til den slags. (modsat en del andre producenter) - der findes "masser" af maskiner i "pink/hvidguld" - så hvis jeg var jer, ville jeg kigge mig om efter noget andet.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Kan Acer Swift 3 ikke opgraderes til 16 GB?
Eller mere økonomisk, til 10 GB ved at skifte den ene 2 GB klods ud med en 8 GB, hvis der sidder 2 x 2 GB.

Hej.

Der står i ElGiganten tekniske specifikationer at den er med 4 GB ram og at max er 8 GB.
Det læser jeg som at der er 4 GB loddet i motherboardet og at der så yderlig er en tom sokkel, som også can tage en ekstra 4 GB modul. Det er sådan det er på Acer Swift 3 med i3  8130U cpu'er.

Hilsen Carsten.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu